Gå til innhold

Flere som er sene med snakking?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er 22 måneder, men han snakker fortsatt lite. Har løsnet litt i det siste og han har mange utydelige ord som vi forstår, men som egentlig ikke ligner så veldig mye på de riktige ordene. Han er ikke i nærheten av å ha to sammenhengende ord. Han sier ting som bo for brød, oa for løve, gokk for smokk, ekk for melk, ko for sko etc.

Storesøster var tidlig med språk, og selv om man jo ikke skal sammenligne, gjør vi jo det. Er ikke bekymret for at det er noe galt med ham, men begynner å bli litt utålmodig. Og utålmodig er han selv også. Det blir så mye jamring og skriking når han ikke får sagt det han vil på noen måte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror nok ikke han er sent ute i det hele tatt. Vi har et vennepar med et barn som var veeeeldig tidlig ute med å snakke. Ifht dette barnet, så er jo vår en skikkelig sinke (født i mars -09). Han sier, mek (melk), yt (ost), mokk (smokk) osv. Kombinerer ofte to ord, men nesten aldri tre "mamma titte" (mamma skal sitte der) o.l. Er overhode ikke bekymret, og han er vel omtrent der gjennomsnittet er hvis man tar utganspunktet i de andre barna på avdelingen hans i barnehagen.

Litt frustrasjon blir det jo her også når han ikke blir forstått, men stort sett kan jeg da be ham om å vise meg hva han mener.

Skrevet

Jenta mi er også 22 mnd og sier setninger på to ord. Men hun er av den typen som ikke sier ord før hun kan dem helt. Vi har sagt f eks "senga" til henne tusen ganger og plutselig her en dag pekte hun på senga og sa det.

Barnehagen mener hun er treig til å prate men jeg stresser ikke med det. Helsestasjonen sier også at vi skal ta det helt med ro. Hun er jo ikke to år engang så :)

Hun kan ord som prinsesse, pus, sitte der, ballen, bade, se der, spise og endel andre. Men går mye i babling også. Også blir hun frustrert fordi vi ikke skjønner hva hun mener. Merker det begynner å løsne litt med språket nå.

Skrevet

Jeg har også en "treging", og ved siden av min kan din sønn si MYE! Trollet sier nesten ingenting, men det har sier er veldig tydelig: maman, pappa, nei (ofte!), non, ja, oui (det er nytt og sjeldent), der, denne, hei, ha det, bye bye og mer (med skikkelig bergensk skarring). Pluss de fleste dyrelydene. Så vidt vi vet, hører han godt, og han forstår det vi sier både på fransk og norsk. Men setninger er vi ikke i nærheten av, og antall ord har faktisk gått ned siden han begynte i barnehagen i august.

That's it. Han blir 2 på mandag.

Skal nevne det på 2-års kontroll, begynner å være bekymret jeg også. Kjenner et til som er 2-språklig i omgangskretsen, og hun snakket med hele setninger 18 mndr gammel.

• 2 uker senere...
Skrevet

At man med to språk skal kunne si settninger ved 18 mnd er vel ikke vanlig men heller uten om det vanlige, ved to språk er jo barne naturlig litt tregere... Her går det i norsk og hebraisk og foreløpig er det bare noen ord på norsk hn sier (16 mnd) men det er veldig tydelig at han forstår mye vi sier på begge språk så tror nok at med tiden så skal det lille geniet vårt (;-)) komme til å snakke helt fint!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...