Gå til innhold

Dagpenger, har et litt "merkelig" problem her.......

Anbefalte innlegg

Min mann fikk tilbud om ny jobb 30 november, han sa opp jobben som han har idag, sånn at han kunne begynne i ny jobb 1 mars. Nå viser det seg at det firmaet som har tilbudt han ny jobb ikke har behov for han lenger pga. nedskjæringer i bedriften, så 1 mars har han ingen jobb å gå til! Han har vel egentlig 8 uker karantene + at all ferien skal være tatt før han får dagpenger siden han har sagt opp jobben selv. Eller er det andre regler når han egentlig har fått ny jobb og de ikke har bruk for han lenger?? Håper jo det ordner seg med jobb før 1 mars, men kjenner jeg blir bitte litt stressa her nå med tanke på at vi kanskje må leve uten hans lønn i noen uker fremover!! Noen som vet?? Fant ikke noe klart svar på NAV, eller kanskje jeg ikke klarer å lete på rett plass.......

Fortsetter under...

Ville tatt kontakt med nav ang dette og hørt hva de sier da jo dette er en noe "unormal" situasjon.. Er også usikker på om de nye arbeidsgiverne bare kan la være å ansette han, mistenker han kunne ha krav på 3 mnd oppsigelse eller minimum 14 dager i prøvetiden. Om han er organisert burde han sjekke med de om dette er lovlig, evt ta kontakt med arbeidstilsynet..

Trist situasjon, ,men om han sa opp jobben sin i dag så går det jo an å ta kontakt med nåværende arbeidsgiver og gi si som det er og spørre om de fremdeles vil ha ham. Er litt kjedelig å få nei, selvfølgelig, men det er en omfattende prosess å ansette ny folk, så det kan godt hende at de vil at han fortsetter.

Han sa opp jobben sin 30 november (hadde 3 mndrs oppsigelse), å fikk vite dette om andre jobben for 1,5 uke siden eller noe sånn! Er egentlig ikke aktuelt at han forsetter i gamle jobben, nå "pendler" han, han har ingen fast pendler ordning så han har egentlig bare mulighet til å ta fri fra jobben 2 dager i mnd, å det er ikke holdbart i lengden, har holdt på sånn i 6 mndr nå + at det er fryktelig dyrt å reise mellom der han jobber og der vi bor. Nå når turist sesongen starter så koster det ca 4500 tur/retur med fly og det er ingen andre måter å komme seg hjem på en med fly. Men kanskje vi ender opp med å bo på to steder noen mndr til, sukk!!

Annonse

Han har kontrakt fra de, fikk en signert på mail fra de. Holder det?? Nå kjenner jeg at jeg ble 10 kg lettere her! Håper jo at det ordner seg med jobb, men sånn i verste fall så kan han få dagpenger til å begynne med hvis det ikke står en jobb å venter på han på dagen liksom!!

tusen takk :-)

Men han har vel kontrakt med den nye jobben? Slik at han har oppsigelsestid osv? Om han har kontrakt fra 1. mars og 1 mnd oppsigelsestid(som er vanlig i prøvetiden i en ny jobb), så har han nok krav på lønn hele mars. Sjekk hva som står i kontrakten og sjekk med fagforeningen hvilke rettigheter han har.

Signert e-post der det står at de likevel ikke kan gi han jobb? Det holder sannsynligvis, men mulig den må stemples og signeres med original signatur. Litt ulik fra sted til sted hva man krever av dok.

NAV-dama

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...