FruFrydmedtotette Skrevet 11. februar 2011 #1 Skrevet 11. februar 2011 Gutten min er akkurat året når neste kommer. Vi har bestemt oss og prøve å ha han hjemme den tiden jeg er i permisjon med lille.Og etter det så kan det hende at jeg sier opp jobben og blir hjemmeværende med barna mens de er små. Får se hvordan jeg/barna trives hjemme det kommende året. Jeg jobber ikke full stilling,og når regnestykket er tatt så får vi ca 2000 kr mindre inn i mnd om jeg er hjemmeværende enn om jeg er i jobb. Da regner vi barnetrygd,og kontanstøtte. Mannen min kan også da skatte i klasse 2,så sparer jo litt der og. Vi kommer også, om jeg blir hjemmeværende til å opprette konto å spare til pensjon for meg. Kan virke som vi er en del som venter 2 tette,så spennende å se hvordan andre skal gjøre det:)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 11. februar 2011 #2 Skrevet 11. februar 2011 Jeg har to tette, men riktignok ikke SÅ tette som det du venter da (det er 23 mnd mellom dem; eldste er litt over 2 år gammel nå, yngste er snart 5 mnd). Jeg kan ihvertfall si at jeg er veldig glad for at vi har fulltidsplass for eldstejenta i barnehagen, for det er jammen meg ikke bare-bare å være alene med to små en hel dag, for ikke å snakke om uke etter uke... Selv om noen sikkert synes at det er helt greit også, så synes ihvertfall jeg at det er veldig deilig med litt roligere dager hjemme alene med babyen, mens eldstejenta får leke og kose seg med jevnaldrende barn i bhg. - for det kan jo fort bli litt lite "action" her hjemme i lengden, med mye fokus på babystell og amming.. Og jeg får ofte litt dårlig samvittighet når jeg er alene med dem begge to- føler ikke at jeg får gitt dem begge nok oppmerksomhet- enten så er det babyen som får for "mye" oppmerksomhet pga mye amming eller trøbbel med sovinga, eller så er det eldste som "stjeler showet", og man føler at lille babyen bare ligger der alene hele tiden. Ved at vi veksler mellom barnehage og hjemme, så får de hver sine dager på en måte- når jeg er alene med babyen, så får hun masse kos og oppmerksomhet for seg selv, mens de dagene hvor eldste er hjemme fra bhg, så er det hun som får mest oppmerksomhet fra mamman sin, osv osv. For selv om hun har fulltidsplass, har hun alltid en fridag i uka, samt at hun får litt kortere dager, men det deilige med full plass kontra deltidsplass er at du kan bestemme selv fra uke til uke hvor mye du ønsker å bruke plassen- du er ikke bundet til at det bare er tirsdag og torsdag som gjelder f.eks. Jeg tenker at det sikkert blir lettere å være hjemme med dem begge to etterhvert som de blir større og mer like i behov og "alder"- når de kan leke mer sammen, spise samme maten osv, så jeg vurderer også å bli hjemme noen år fremover, for at de skal slippe fulltid i barnehage, og vi alle kan få litt roligere dager=)
mammatetogansketette:)) Skrevet 11. februar 2011 #3 Skrevet 11. februar 2011 Her er det 16 mnd mellom. Vi har eldstemann hos dagmamma etpar dager i uken, mest for at han skal få være litt sammen med andre barn. Jeg er hjemme alene med barna to uker i slengen mens pappaen er på jobb, og de dagene eldstemann er hos dagmamma da er jeg å handler og gjør andre ærend. Hadde ellers ikke vært noe problem å hatt han hjemme hver dag- men kommer vel mye an på ungen også da- vår er rolig og forholdsvis enkel å ha i hus:) Jeg skal også være lengre hjemme med barna- vil søke om to-tre dager i uken i bhg til eldstemann fra høsten av- han blir da 2.5 år... så får vi se da, hvordan vi gjør det når alt kommer til alt:) Vi har i alle fall ikke helt forstått hvorfor vi skal ha han i barnehage hver dag nå mens jeg går hjemme med jenta... får det ikke helt til å stemme liksom- men det er nå oss da:) Det med å sette av pensjon var lurt.- har ikke tenkt på det jeg, bare at de poengene taper jeg... men skal jammen gjøre det når permisjonen slutter:) Er forøvrig supergøy med to tette- de har allerede en unik kontakt- litt travle de første månedene. men også mye gøy:)) Skulle vi hatt en til hadde h^n nok garantert vært under planlegging allerede
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 11. februar 2011 #4 Skrevet 11. februar 2011 Våre to er det 20 mnd i mellom, og takk og lov for at eldstemann er i barnehagen på dagtid. Ingen unger i nabolaget hjemme på dagtid som han kan leke med, og sjalu er han dersom mamma gir lillesøster mer oppmerksomhet enn hva han får. Så jeg er glad for fulltidsplassen, men skjønner at du vil ha litt mer tid sammen med barna når de er små. Selv har jeg ikke mulighet til å jobbe mindre etter perm, men skulle gjerne gjort det :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå