Gå til innhold

Morkaka ligger for langt nede?

Anbefalte innlegg

Var hos jordmor igår på ultralyd da hun plutselig måtte tilkalle lege, fordi morkaka låg feil. Den for langt nede, halvveis i åpninga. Er i uke 20 og skal på kontroll igjen i uke 32. Lege sa at den i 90% av tilfellene flytter den på seg. Men hva skjer hvis den ikke flytter på seg? Spurte men hun snakket seg bare bort!!

Bekymret!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142896294-morkaka-ligger-for-langt-nede/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har laaaaang tid igjen! Ikke uroe deg, det er ingenting du kan gjøre, og mest sannsynlig ordner kroppen opp selv. I aller, aller verste fall, bør du ta keisersnitt hvis den ikke beveger på seg. Hvis den ikke dekker åpningen helt, kan det hende at det går an å gjennomføre en vanlig fødsel også.

For de aller aller fleste flytter den seg oppover mens livmora vokser.

Om den mot formodning ikke skulle gjøre det må du ta KS.

Men dette er ikke noe du trenger tenke på i det hele tatt før du har vært på ny UL i uke 32, og da vil du nok se at du slipper tenke mer på det i det overhode.

veldig rart at du fikk så dårlig beskjed. var på ord.ul i uke 18, skal tilbake på kontroll i uke 32, da morkaken min også ligger langt nede eller over "utgangen", fikk beskjed om at en mest sannsynlig vil flytte seg oppover, men gjør den ikke det må jeg ha keisersnitt.

Samme her.

Min morkake ligger også foran åpningen. Skal også tilbake på ul i uke 32 for å se at den har flyttet seg opp.

Jordmoren som utførte ultralyden på meg sa at det er 99,9% sikkert at morkaka har flytta seg innen den tida. Hun sa også at det er jo bare en vei livmora vokser, og det er oppover. Da er det veldig sjeldent at morkaka ikke følger med.

Dersom den ved ultralyd i uke 32 fortsatt ligger foran, vil det bli tatt innvendig ultralyd for å se om den dekker åpningen totalt, eller om det er mulig å gjennomføre en vanlig fødsel. Dersom det besluttes at vanlig fødsel ikke er mulig pga for liten plass, blir det planlagt keisersnitt.

Det går bra.

Men det er altså veldig liten sjanse for at dette ikke skal ordne seg selv.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...