Gå til innhold

"Vitne" til vold. Kan noen se hit?

Anbefalte innlegg

Jeg har kanskje ingenting å gjøre her, siden jeg ikke er gravid eller har barn, + at jeg er under 18. Men jeg trenger råd.

Jeg og søstra mi, noen år yngre enn meg, har vokst opp med en far som har alkoholproblemer. Når han blir som værst slår han seg vrang og kan være voldelig. Moren min får gjennomgå hvergang, jeg og søstra mi har også "fått" litt, men ikke etter jeg ble så "stor" og tok igjen litt med "kjeften".

Det har vært forbedring det siste året, men kommer engang iblant. Slik som nå, før ca en halv time siden, gråt moren mi og skrek.. Faren min slo.. igjen..

Deretter tok han bilen og driver nå og kjører rundt. Dette får meg til å bli redd før andres liv og hans eget. Han kjører i berusettilstand. og etter hans daglige dose, blir det enda værre.

Han har også med nøkklene til huset, så ikke trygt å legga seg akkuratt.

Sist jeg la meg før dette var over, endte det med at jeg måtte ringe politiet og han ble tatt med. Ikke artig for lillesøsteren min å se på at faren ble arrestert, men det var det beste.

Iblant vil jeg gråte, men må være "tøff" før å ikke få søstra mi mer redd enn nødvendig.

Jeg føler jeg har et stort ansvar, med både dette om natta og skole etterpå. Føler jeg mister så mye, og energien min blir sugd bort.

veit ikke hva jeg vil med dette.. og veit ikke om hva slags kommentarer jeg får.. Vet jeg kanskje er på feil nettside, men trenger råd eller bare noen varme tanker/ord som kan hjelpe meg litt..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142895813-vitne-til-vold-kan-noen-se-hit/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du skal ringe barnevernsvakta jeg. Og så får du hjelp til å kontakte politiet. At faren din er ute å kjører i beruset tilstand må stoppes før han skader eller dreper noen.

Du og søsteren din har ikke godt av å bo under slike forhold, og det kan barnevernet hjelpe dere med.

Ønsker deg alt godt og skal tenke på deg i natt.

Dumme er at vi bur så langt inni skogen med dårlig dekning. Så må gjerne gå ut og noen minutter borti veien her, før at det ikke skal brytes.

Og det frister ikke så veldig nå. Uansett jeg vil det beste for både søstra mi og moren min.

Jeg vil heller ikke at andre skal bli skadet..

Nei det vet jeg. Mange ganger jeg har blitt vekt av ambulansefolk som kommer inn å spør hvordan jeg og søstra mi har det.. Da hadde naboene varslet og det visste seg at faren min hadde risset opp ansiktet til moren min, med glasskår.

Med meg selv er det egentlig samma hvordan det blir, bare søstra mi slipper dette mere.. Syns jeg svikter endel om jeg sier ifra, redd de vil ta søstra mi fra moren min.

Og om det at jeg er pliktet i å melde ifra.. Jeg er kanskje det, men hva hjelper det når distrisktet har for lite politifolk ute på vakt om natta, og er gjerne to timer unna..

Annonse

Jeg synes du bør ringe barnevernsvakta, dette gjelder din søsters og din egen sikkerhet. Jeg vet av erfaring at barnevernet kan hjelpe deres mor i tillegg om hun selv ønsker å bo med barna sine. Muligens kan det at hun mister barna sine, gi henne styrke nok til å flytte fra faren deres.

Du MÅ uansett si ifra til noen som kan hjelpe dere, forholdene dere bor under nå kan skade både du å din søster om ikke fysisk, iallefall psykisk. I tillegg har du ingen garanti for at faren deres ikke vender volden mot dere, da han tydeligvis har gjort det før visst jeg forstår teksten din.

Mange klemmer til deg i natten:)

Akkurat nå synes jeg faktisk du skal tenke mest på deg selv og søsteren din. Du må absolutt snakke med noen, det er ikke bra å vokse opp slik.

Hvor gammel er søsteren din?

Hva om faren din risser opp henne i ansiktet? Hva om han kaster henne ned trappa?

Beklager at jeg setter slike bilder i hodet ditt, jeg vet på mange måter hvordan du har det. Og det viktigste er nå at dere blir trygge, moren din er voksen og har levd med dette i mange år, hun trenger også hjelp til å komme bort fra ham, men hun har egentlig et ansvar for å gjøre dette selv. Om hun ikke vil eller klarer det, så betyr ikke det at du og søsteren din skal få livet ødelagt for det! Kontakt et krisesenter, her kan du finne ditt distrikt: http://www.krisesenter.com/sekretariatet/kontaktliste.html Her kan du få hjelp og råd til hva du kan gjøre.

Snakk med naboene, de VET jo hva som skjer, og de er helt sikkert bekymret for dere. De kan jo ringe politiet angående at han er ute og kjører.

Har du en helsesøster på skolen du kan snakke med? Hun kan hjelpe. Lærere kan hjelpe. Stort sett alle voksne kan hjelpe, utenom foreldrene dine. Snakk med noen!!

Jeg kommer nok til å ligge og tenke på deg i natt, kjenner meg så fryktelig igjen og blir så innmari lei meg på dine vegne. Stakkars lille dere, dette skal dere ikke trenge å oppleve! Kom dere unna.

Du er ikke alene!!

STOR og varm og trygg klem fra meg!!!!

Søstra mi er 10 år..

Ja, har sett han har gjort forferdelige ting mot hu..

Den natta jeg prata på at jeg måtte ringe politiet.. faren min sprang etter moren min med øks, ble ganske stor sak av det hele ( i aviser osv)..

og angrer på en måte at jeg ringte, men jeg vet jeg måtte..(Føler han har blitt værre).

Moren min vil innerst inne ikke oppleve slik, hvem vil vel det, men.. hu er redd før å være alene, redd før at han skal komme om vi flytter. Har vært prat på flytting lenge men ikke skjedd noe.

Jeg setter stor pris på linkene dere har lagt ut, og skal inn å se nå.. så får jeg se hva jeg finner ut/på gjennom natta..

Ja, men helsesøstre også videre, har jo ikke allverdens med taushetsplikt, så vil ikke at "hele" verden skal få vite om det. Har allerede pratet med læreren min om litt, ikke alt, men det er en start. Hu har lovd at hu ikke skal si noe videre, før jeg selv blir med på det.

Fått beskjed at jeg ikke skal prate med noen om det, av de hjemme her.. Men jeg takler ikke med så mye inni meg mye lengre.

Takk!

Er ingen som kan styre om faren min vil gjøre meg og søstra mi noe, jeg har mange ganger måtte stått i mellom søstra mi og han.. Kan også si at det er mye bedre han gjør meg noe enn moren min eller søstra mi.

Merklig hva alkohol kan gjøre ved en..

Jo vennen, helsesøstre har taushetsplikt. Men om de får høre ting som er til fare for andres liv så er det enkelte ting de er nødt til å si fra om til andre myndigheter. Om du er i tvil, så kan du alltids gå til helsesøster og spørre om hva h*n har taushetsplikt om.

Håper dere får en rolig natt.

Klem!

Dette var trist å lese. Du har alt for mye ansvar til å være 18 år. Å leve under slike forhold skader moren din, søsteren din og deg. Jeg skjønner at det er vanskelig å si ifra, og at du da tenker på konsekvensene for moren din og at deres situasjon kan "komme ut". Din mor er nok sterkt preget av å ha levd under slike forhold i lengre tid, og er ikke istand til å ta ansvar for dere og seg selv slik som hun burde. Når situasjonen er slik du beskriver har du ikke noe reelt valg, du MÅ ta dette videre å skaffe hjelp. Det er mye ansvar på deg, men når moren din ikke klarer å ta ansvaret, må du gjøre det. Du kan flytte hjemmefra snart, det kan ikke din søster. Hvis dette har pågått over lengre tid og blitt verre, er det ingen grunn til å tro at dette vil ordne seg av seg selv. Du skal ikke føle noen lojalitet mot din far, han svikter dere på verste måte.

Jeg synes det er flott at du ber om råd, og du virker som en modig og ansvarlig jente. Jeg ønsker deg all mulig lykke til!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...