Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #1 Del Skrevet 10. februar 2011 Jenta mi har en far hun er til annenhver helg. Han er blitt veldig opptatt av trening og kosthold i det siste. Så når hun nå har begynt på turn, så fokuserer han kun på den fysiske treningen. I helga skal han ha henne, og i går fortalte han meg at han ville begynne med "styrketrening" for henne også. Altså sit-ups, knebøy osv etter gåturene deres. Når de går tur, så går han raskt også, slik at hun får trening. Jeg synes det er helt bak mål å fokusere så fryktelig mye på trening for et barn. De skal bruke kroppen sin naturlig. Selvfølgelig er det bra å være i aktivitet, men det skal være gjennom lek, og ikke fordi det er fornuftig. Når man er på tur, synes jeg man skal fokusere på kos og opplevelser. Ikke at man får tren så så mye. Han hører ikke på meg i det hele tatt. Mener det bare er bra å presse henne til å komme i bedre form. Prøver å si til han at hun faktisk er i god form da. Hun har gym tre ganger i uka (to på skolen, og en på sfo), turn en gang i uka, svømming en gang i uka, og turer i helgene både hos oss og til ham. Men neida, han fokuserer likevel på trening. Sier det skal være lett trening for hennes del da. Men jeg bekymrer meg likevel for det han signaliserer ovenfor henne. Da sier han at han kan ikke gå å analysere hvordan hun tolker ting hele tiden, hver gang han skal gjøre eller si noe med/til henne. Men jeg for min del, mener man skal det. Fordi man er forelder for barnet sin del. Barnet skal veiledes, og de tingene man setter i gang skal være for barnets beste. Han mener trening kan være en fin ting de kan gjøre sammen. Men jeg mener, man kan gjøre tusen andre ting sammen med et barn. Hun trenger ikke bli innvadert av hans plutselige "flinkhet" rundt trening og kosthold. Her i huset har vi et naturlig forhold til sunn mat og trening, og det er stabilt og forutsigbart, ikke i perioder. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142895301-hva-synes-dere-om-%C3%A5-fokusere-p%C3%A5-trening-og-trenings%C3%B8velser-for-en-8-%C3%A5ring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2011 #2 Del Skrevet 10. februar 2011 Din eks bør minnes på at det er forskjell på trening for voksne og trening for barn. Barn trener gjennom lek - det er noe enhver far bør vite. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142895301-hva-synes-dere-om-%C3%A5-fokusere-p%C3%A5-trening-og-trenings%C3%B8velser-for-en-8-%C3%A5ring/#findComment-142895388 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2011 #3 Del Skrevet 11. februar 2011 Godt skrevet! HI Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142895301-hva-synes-dere-om-%C3%A5-fokusere-p%C3%A5-trening-og-trenings%C3%B8velser-for-en-8-%C3%A5ring/#findComment-142896254 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2011 #4 Del Skrevet 11. februar 2011 Jeg ser ingenting galt i at han fokuserer på at det er bra og sunt å være i aktivitet. Å få tempo litt opp på gåturer f.eks er ikke skadelig - så lenge barnet synes det er OK. Det er heller ikke skadelig at hun sammen med han tar noen knebøy eller situps. Det å gå på turn og svømming er jo også trening. Det trenes på ferdigheter og hurtighet f.eks. Jeg er virkelig ikke noe galt i at far og datter "trener" sammen - så lenge det er på hennes premisser og hun selv synes det er OK. Blir det tvang er det selvfølgelig ikke greit! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142895301-hva-synes-dere-om-%C3%A5-fokusere-p%C3%A5-trening-og-trenings%C3%B8velser-for-en-8-%C3%A5ring/#findComment-142896347 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2011 #5 Del Skrevet 11. februar 2011 Jeg er i utgangspunktet enig med deg og får litt bakoversveis innimellom av ambisiøse foreldre som skal presse ungene sine til å bli bedre. Nå er det flere som har peiling på barneidrett som sier at barn godt kan drive styrketrening fra de er 8-10 år. 9-åringen min tar både armehvinger og sit-ups (ups, ikke bra lenger likevel, visst?) på fotballtreninger og hjemme med far. Nå er ikke far så veeeeldig ivrig så det blir ikke så ofte ;-) Det viktigste må være at ungene synes det er gøy. Om jenta di liker å presse seg, liker å trene og konkurere ser jeg ikke noe galt i at han pusher henne litt. Jeg ser heller ikke problemer med å bruke tur som trening. For mange ligger den største kosen i å bli sliten, nå et mål og få belønning da. Det gir stor mestringsfølelse å nå mål man har satt, enten det går på tid eller distanse, og om han er flink til å rose henne underveis kan det gi dem veldig fine opplevelser sammen. Jeg synes heller du skal være obs på om han kritiserer henne for å ikke være flink nok, sterk nok, tynn nok osv. Hvis hun derimot har positive opplevelser med treningsturene deres synes jeg ikke du trenger å bekymre deg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142895301-hva-synes-dere-om-%C3%A5-fokusere-p%C3%A5-trening-og-trenings%C3%B8velser-for-en-8-%C3%A5ring/#findComment-142896362 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2011 #6 Del Skrevet 11. februar 2011 Det skader da ikke om barn synes trening er gøy! Synes det er fint om hun og pappaen kan dele treningsglede. Det er deilig å bli sliten, og det gjør godt å kjenne at man mestrer. Ikke ta fra jenta di gleden over det, det legger et godt grunnlag for en sunn og bra livsførsel senere. Synes overdrevent fokus på at kos står i kontrast til trening nesten er verre... Men som hun over her skriver, må det aldri bikke over i at hun ikke er flink nok (og særlig tynn/trent nok), at hun ikke pusher hardt nok osv, det er hun altfor liten til. Men i utgangspunktet synes jeg det høres ut som om de har en positiv greie, hun og pappaen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142895301-hva-synes-dere-om-%C3%A5-fokusere-p%C3%A5-trening-og-trenings%C3%B8velser-for-en-8-%C3%A5ring/#findComment-142896406 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2011 #7 Del Skrevet 11. februar 2011 Du får prøve å finne ut hvordan datteren din ser på dette. Er det kun positivt og lystbetont (gjøre noe sammen med far) virker det harmløst nok. Men, greit å være obs så det ikke tar over gleden på sikt. Jeg har selv en 9 åring som er veldig glad i fysisk aktivitet. Han spiller fotball og trener flere ganger i uken, samtidig som han løper med ujevne mellomrom sammen med faren sin. Og den løpingen er det han selv som etterspør. Han som spør faren om de skal løpe en tur og så ønsker han seg løpeklær til bursdag etc. Så det synes jeg er positivt. Aldri om vi hadde tvunget han til dette. Nå har han derimot begynt å spørre meg om vi ikke skal løpe sammen, så til våren må jeg vel til pers :-). Jeg har til nå vært sånn Spinning/Step dame på treningssenteret, men har begynt å løpe på tredemøllen i vinter slik at jeg skal greie å holde følge med guttungen. He he, omvendt press her! Men alt med måte selvsagt - trening skal være lystbetont og noe som man forhåpentligvis ønsker å drive med hele livet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142895301-hva-synes-dere-om-%C3%A5-fokusere-p%C3%A5-trening-og-trenings%C3%B8velser-for-en-8-%C3%A5ring/#findComment-142896481 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2011 #8 Del Skrevet 11. februar 2011 Men trening KAN gjøres sammen, barn og voksne..Jeg elsker og trene. For å komme/holde meg i form og for at det i dag er nødvendig siden de aller fleste av oss,- også barn, sitter MYE mer foran TV enn de 30 min med barnetv /dagsrevyenVI satt foran TV i hele barndommen..... Han drar henne ikke med på joggeturer da, og styrketrenign med bruk av kun kroppen er jo sundt for alle. Og kanskje LIKER jenta det selv også? Antar hun ikke konkurrere mot sin far, men seg selv i forhod til å greie flere push-ups eller sit-ups..Og på turn trener de slike øvelser..(min datter er med) Om din mann greier og få med din datter på dette og hun finner det morsomt så synes jeg det er supert:o) ALternativt kan HAN jogge og HUN sykle når de er på treningstur også tar de styrkeøvelser sammen etterpå) Jeg har tenkt og ta med dattere etterhvert slik..Men må vente litt, for hun trenger bli bedre til å sykle og i bedre form først.Hun har t.o.m spurt om NÅR hun kan begynne og trene sammen med meg:o) Om hun hater disse øktene og viser sterk misnøye med de, så bør pappan vurdere og endre "treningopplegg", men jeg synes han kan fortsette og "trene" med henne på en eller annen måte...Aktiv barndom git et mye bedre utgangspunkt for aktivt voksenliv..Kroppen "husker" trening og man er mer lettrent om man har vært aktiv før og starter opp trening etter år med opphold... Men selvsagt, alt med måte. Mener ikke man skal "trene opp" barn som man gjør i kina og visse øst-europeiske land. Eller at man fokuserer på vekt og utseende når man trener.:Bruker det som argument for å få med barna ut:.Man må fokusere på leken og konkuranseinnstinktet de har.Og jobbe derifra..Barn LIKER og bli sliten, svett og presse seg selv, bare man som voksen greier og holde fokuset riktig....Da føer de at de mestrer ting, at de vokser og at de blir flinkere.Dette er viktig for barn. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142895301-hva-synes-dere-om-%C3%A5-fokusere-p%C3%A5-trening-og-trenings%C3%B8velser-for-en-8-%C3%A5ring/#findComment-142896508 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2011 #9 Del Skrevet 11. februar 2011 Man skal fokusere på fysisk aktiviet, men det skal skje gjennom lek og lystbetonte aktiviteter. OG man skal ikke fortelle barna at "nå skal vi trene". Det skal bare være gøy og lystbetont. Sjekk hva idrettsforbundet sier om barneidrett! "Trening" kan være så mangt. Klatre i trær, hoppe på trampoline, gå på ski, ake, gå på skøyter, tulle, base, tøyse i snøen osv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142895301-hva-synes-dere-om-%C3%A5-fokusere-p%C3%A5-trening-og-trenings%C3%B8velser-for-en-8-%C3%A5ring/#findComment-142896614 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå