Gå til innhold

Er jeg den eneste som driter i at noen "alenemødre" er trygdesvindlere?

Anbefalte innlegg

Ikke for det ...jeg leser om det, og hadde ikke gjort det selv. Men det er så utrolig mange her inne som gnir seg i henda av disse som er tatt. Vinningforbrytelser er det som blir slått hardest ned på her i landet. Hva med andre kriminelle som faktisk er en fare for andre mennesker? Burde ikke det være prioritert?

Fortsetter under...

Kan ikke si jeg bryr meg nevneverdig om det nei...

Vitner klart om dårlig moral, men ser liksom ikke på det som mitt problem eller en sak for meg å løse.

De som ringer og angir venner / kjente / familie synes jeg nesten er verre....

Annonse

Det er som regel store sosiale problemer som ligger bak at folk tyr til sånne løsninger. Folk som ikke skjønner at de får det bedre med et a4 liv med jobb, inntekt og skatteplikt. Mange sliter og finner ingen annen vei ut. Dette er ikke noe som normalt resurss sterke og velfungerende mennesker velger. Det er tragisk, skulle vært hjelpe ordninger for familier som sliter også.

jeg driter i om folk snylter til seg....

jeg er ikke av den typen, å jeg har ingen jeg kjenner som driver med det så vidt jeg veit...

jeg bryr meg bare rett og slett ikke...

jeg vet om folk som har meldt i fra om slike tilfeller å sotte å gnidd seg i hendene etterpå å flira. å det va ikke for at di er så veldig opphengt i regelverke, men for å ødelegge for di som hadde snylta litt..

Ikke akkurat den fødte politiker skjønner jeg;)

For at vi skal kunne ha økonomiske rettigheter i Norge er det også en forutsetning at folk ikke svindler på den. Norge kan ikke bare trykke opp penger til den som vil ha.

Joda, det er "alle slag" som gjør dette. I enkelte kretser er det en allmenn aksept for det, for det er jo så "slitsomt" å jobbe. Det er mange som skryter av hvor smarte de er, og som absolutt ikke gjør det fordi de ikke ser noen annen utvei.

Det er forøvrig ordninger for familier som sliter også. Det heter arbeidsformidling, kvalifiseringskurs, sosial stønad, veiledning, AMO- kurs, osv.

Ja, på en måte er det "bare penger".

Man det er "våre" penger som skal brukes til de som trenger det og har rett på det. Vi bruker over 1/3 av statsbudsjettet på trygdeytelser, og bruken øker og øker. Dersom man bare godtar at noen får ytelsene urettmessig vil det til syvende og sist gå utover deg og meg. Retten til sykepenger blir dårligere og pensjonsordningene også dårlige for å nevne noe.

Pengene som svindler til seg kommer ikke fra et utømmelig sted.

Ja, det er "bare penger". Og de pengene står politikerne nesten ukentlig og forteller oss alle at det går altfor mye av. Trygdebudsjettene er for store, derfor må det kuttes slik at de som trenger det får mindre, det blir vanskeligere å få innvilget stønader, det blir innstramminger, levealdersjusteringer og endringer i pensjonsordningene. Ser du ikke konsekvensene så er du bra blind...

Annonse

Ingen i min vennekrets og familie/slekt som gjør det. Faktisk ingen eneslige forsørgere heller, de som er alene med barn jobber slik de gjorde før de ble alene. En er lege, en annen har doktorgrad i kjemi, en har en sjefstilling innen it i et større konsern, og en er siv.ing i off-shore industrien.

Det er faktisk ikke vanlig, og det er ikke normale mennesker som synest det er stas å tjene seg til en LAV stønad, når de heller kan jobbe å tjene normalt og bedre enn normalt.

Møter jo på en del slikt gjennom jobben min, og det er ikke vanlige velfungerende folk som holder på sånn. Det er de med svak tilknytning til yrkeslivet. Gjerne en familiehistorie med tilknytning til sosialkontor og hjelpeapparat. Du finner ikke normale, friske oppegående mennesker i denne gruppen, i alle fall i svært skjelden grad. Det er faktisk temmelig tragisk.

Jeg bryr meg ikke egentligt, men de jeg kjenner som (2 stk) som svindler nav gjør det fordi de ikke har så mange andre valg, de er ikke sammen/bor sammen med bf, men ny kjærest som også får trygd fra nav fordi de ikke kan arbeide eller venter på tilrettelagt arbeid gjennom nav eller hva jeg skal si.

Men derimot innvandrere som kommer til norge og lever sammen med bf men mottar penger som de ikke egentligt har rett på de hadde jeg nok meldt dersom jeg visste om noen eller kjente noen.

Og Likegyldighet er vel en av hovedgrunnene til at så himmla mange slipper unna med det også tenker jeg.

Hadde vi bryd oss litt mere og faktisk informert om de tilfellene vi vet om så hadde nok enormt mange også blitt tatt.

Jeg syns at det blir så himmla enkelt og bare si " men de har vel ikke noe annet valg, de er i en vanskelig økonomisk sitvasjon". Selvølgelig er ALLE det som ikke gidder og jobbe.

Problemet er at Staten Norge syr puter under armene på folk sånn at de rett og slett ikke gidder og brødfø seg selv og famillien, men bare skuffler ansvaret over på nav i stedet.

Hmm...det eneste som irriterer meg er at de blir kalt for "alenemødre", for det er vel nettopp det de ikke er. Føler at selv om jeg er en hardt arbeidene alenemor så blir jeg uglesett p.g.a. ting som dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...