Gå til innhold

Hva er deres beste tips for bleieavvenning? Ønsker hjelp...

Anbefalte innlegg

Barnet mitt er 3 år og 8 mnd. og viser ingen interesse for å slutte med bleia. Har prøvd mye;

-belønningssystem ( klistremerker og så gave)

-tatt med jevnlig til toalettet ( tisset endel, men aldri på eget initiativ. Har også i perioder nektet sitte på do).

-null fokus på det/ holdt oss helt nøytrale og ikke sagt noe.

-kjøpt masse fine boxere og truser

Hva gjør vi? Bare fortsette å vente?

Fortsetter under...

Hehe..ja, alt med promp er jo morsomt.

Han begynte forøvrig å tisse litt på potta da han var ca 1 år og 10 mnd., men ettersom han er så stor nå så har vi kvittet oss med den, så bare toalett nå.

HI

Annonse

Må legge til at jeg ofte har tenkt at han kaster bleie når han er klar for det, men når han nærmer seg 4 så blir jeg usikker....

Denne uka har jeg prøvd å premiere med to nonstop hver gang han tisser i do, men etter et par dager var ikke det så stas lenger heller....

3 åringen min synes det er helt krise å gå med våt bukse, når han har hatt uhell.

Vi lot han gå noen minutter slik da vi trente på avvenning, for at han skulle kjenne litt på følelsen.

Da ble han mer motivert ja !

hvis han bruker veldig bra bleie som føles veldig tørr så kan det gjøre avvenning værre. kjøp billige bleier som ikke føles like tørre på stumpen.. noen av bleiene er for gode i dag slik at det ikke blir ubehag for barna.. litt usikker på hvilke bleier som føles mest våte ut, men prøv et annet merke... kjøp bleie med dårligere oppsugningsevne...

og fortsett med enkel belønning.. for eks ti stjerner så få en ting når han/hun har vært på do ti ganger og fått ti stjerner,.... men at barnet vet hva det får etter ti stjerner...

beste tipsa jeg har:)

masse lykketil

Du "må" jo nesten bare ta av bleia da, og leve med at det blir uhell noen dager, kanskje daglig i en måned.. Nytter ikke å vente på at barna skal slutte selv alltid.. Her har vi kuttet bleia tvert ved to til to og et halvt års alder , og faktisk synes jeg det er lettere på vinteren enn på sommeren. Våte klær og klesskift er det ikke mange barn som liker, så da blir motivasjonen til å huske å gå på do bedre ;-) Vi har hatt bleiefrie unger uten uhell både dag og natt etter 14-30 dager med alle tre. (gutter)

Jeg sier meg enig i de som foreslår en "dårligere" bleie. Jeg mener Libero har en sånn type bleie, som skal føles våt, og dermed være til hjelp under bleieavvenningen.

Om ikke dette funker, så ville jeg rett og slett bare ha sluttet tvert! :) Snakk med barnet om at nå er han blitt så stor og flink gutt (eller jente?) og at han nå skal få slutte å gå med den ekle bleia. Ha faste tider dere går med ham på toalettet, og kanskje ta han opp fra senga og på do en gang rett før dere voksne skal legge dere. Ha gjerne et belønningssystem i starten her, for hver gang han gjør fra seg på do. Uhell i buksa er det viktig å ikke bli sint over (selv om det kanskje ikke alltid er like lett, da det en periode kanskje kan bli mye av både klesvask og sengetøyvask), det viktige er å oppmuntre og snakke om at dette skal han klare så fint :)

Kan også være fint å snakke med helsestasjonen om dette, da de helt sikkert har tips og råd om hvordan dere kan gjøre det spesielt med tanke på DERES barn (som de har mer info om enn hva vi på BiM har ;))

På begge mine har jeg tatt bleia uten at de har vært spesielt interessert i do. Hhv 3år og 2mnd og 2år og 7mnd gamle. Vi Jar tatt bleia noen helger og prøvd litt før jeg har planlagt at vi er hjemme iallefall i fire dager i strekk, uten noe spesielt fore. I starten er det mye uhell, men så har det gått seg til for begge mine. Jeg har samtidig hatt på den tøybleie om natten ("nattruse"). De har begge blitt raskt tørre både natt og dag. Noen uhell blir det jo senere, men stort sett fordi de ikke rekker frem til do i tide. Begge mine sluttet på vinteren.

Annonse

Vent til sommeren. Det har gjort susen for mange gutter jeg vet om. Da kan han få noen kule storeguttshortser som man "ikke kan tisse i" ( Her i huset var det fotballshorts fra favorittlaget og spidermanshorts!), han kan tisse ute om det haster, og det er mye kjappere å dra ned en shorts å tisse på en busk enn å si fra i tide så han rekker inn på do, av med fire lag tøy osv.

Løpe naken er også fint. Da blir det veldig tydelig hva som skjer med hans egen kropp, og at det faktisk er han som bestemmer når tisset skal få komme ut. Bæsjing går ofte mer etter klokka, slik at det går an å time en dotur når man vet at det nærmer seg den tida.

Såå snille dere er!!

TUSEN TAKK for mange svar!

Har tenkt tanken å vente til sommeren, men da er han 4 og jeg synes det er litt sent..

Tror vi får kaste bleie hjemme ihvertfall, så får vi se hvordan det går. Har laget en kurv med alle trusene og boxerne, så tenkte hahan skal få velge hver dag hvilken han vil ha på. :)

Har flere tips til meg, så kom med dem!!

HI

4 er ikke så ille, min var fire og plutselig tørr. Nå holder vi på med andremann, vi tar av bleie og pysj så snart vi er oppe. Har brukt bleie utendørs i sprengkulda, lange bilturer, etc. så snart vi kan er det av med bleie og klær og sprade rundt med naken stump. Da blir det ingen uhell, mye klær, stilongser og strømpebukser og kosebukser blir det uhell som det holder.

Vi sluttet også tvert med bleie da han var 2 1/2 år. Gjorde masse oppstuss rundt trusene (fotballtruser her også, he he!) som man ikke måtte tisse i. Han viste ingen "motivasjon" for å slutte med bleier selv. Etter et par uhell var han tørr (og det var jamen flaks, for vi var på hytte uten vaskemaskin!)

12:11

Håper vi er like heldige. :)

3 skift bimmelibim til nå, men siste gang sa han jammen i fra. :-D Så det kom bare noen dråper i trusa. Veldig oppløftende at han sa i fra. Det har han aldri gjort! :-D

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...