Gå til innhold

Noen spørsmål ang soving.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn på 5 mnd sover veldig mye på dagtid. Han våkner i rundt 05.30 tiden og vil ha mat. Sovner igjenn etterpå til klokken 0800. spiser og er våken i par timer før han blir grinete og vil sove igjenn. Når jeg da ligger han ut i vogna kan han sove i 4 - 5 timer! Når han da våkner er han selvfølgelig sulten. Han er våken i par timer til før han igjenn blir grinete og vil sove. Når jeg da ligger han i vogna kan han sove i ca 2 timer. Så det vil si at han er ferdig med duppene sine i rundt 18 00. Når han da sover så mye på dagen, er det dumt av meg å forvente at han skal sovne og ta kvelden i rundt 19.30 tiden? Er det normalt at de sover så mye når de er 5 mnd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en titt på denne siden her :)http://www.sovlillebaby.com/ Du får nok svar på noen av spørsmålene dine da.

Jeg er ingen ekspert, men jeg tror at siden han sover så mye på dagtid... og i tillegg sover siste dupp frem til 18, er det for mye å forlange at han skal ta kvelden 19.30 :)

Hvordan sover han på natten siden han sover så mye på dagtid?

Skrevet

Han sover faktisk fint om natten. sover ca 8-9 timer.

Han sovner også fint når jeg legger han i 20 tiden, men etter en liten time så våkner han igjenn og vil opp. Jeg mener da at han kan ta kvelden da.

De sisste kveldene har det gått noen timer før han har sovnet igjenn.

Skrevet

Jenta mi på 4,5 mnd sover som regel 3 dupper; to lange og en kort, på ca 3- 5 timer tilsammen. Men natten hennes er lang, ca 13 timer.

Syntes 8-9 timers natt hørtes litt lite ut, så kanskje derfor han må ta igjen litt av det "tapte" iløpet av dagen? Hvis siste blund slutter kl 18, ville jeg forsøkt å legge ham kl 20. Våkne etter 1 time kan de gjøre uansett om de er trøtte eller ei, dette kan ofte skyldes at de sliter litt med søvnfaseoverganger.

Skrevet

Etter som han blir større vil behovet hans for søvn bli noe annerledes og mindre enn da han var mindre. Du får kanskje ta å forske litt på den dagsovingen hans? Starte med å korte ned siste dubben hans for eksempel? Eller legge den til et tidligere tidspunkt? Babyer er så forskjellige så her må du bare teste ut hva som han kan føle seg tilfreds med. En kan ikke tvinge de til å være oppe i timesvis heller for at de skal sove bedre på natta :) Etter som de blir større skal stadig større del av sovingen deres legges til kvelden og natta. Det regulerer litt seg selv.

Du får bare lytte til de signalene han gir deg :) Og at han gjerne vil være våken litt utover kvelden viser at han føler seg uthvilt etter dagsovingen.

Dette ordner seg helt sikkert. Så heldig du er som har en baby som har godt sovehjerte :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...