Gå til innhold

Nå har helsesøster på skolen virkelig gjort det store... grrr...

Anbefalte innlegg

Vi fikk et brev i høst om at vår 9 åring er overvektig. Hun hadde veid han på skolen.

Ja, jeg kan være enig i at han veier litt mer enn han bør, og har litt mage. Men på ingen måte farlig overvektig.

Hvertfall, i dette brevet stod det at mannen min og jeg måtte komme på kostholdskurs, og at sønnen vår burde bli med på et trimmopplegg rett etter skolen på onsdager.

Jeg ringte og sa at dette ønsket vi ikke å bli med på. Sønnen vår er med på to aktiviteter i uka og han går til og fra skolen hver dag, 2 km hver vei.

Han har desverre arvet mine gener, og har lett for å legge på seg. Brødrene hans er tynne som streker, og er like pappan sin.

Helsesøster menet at han burde følges opp og ville fortsette å veie han. Noen jeg følte jeg måtte gi samtykke i.

Men nå har altså dette ført til at gutten ikke vil spise. Han vil ikke spise fordi da blir han tykk, sier han.

I snart to uker har gutten nekta å spise. Han har blitt tynnere, og ser derfor, desverre, resultater av dette.

Jeg har snakket masse med han om dette og forklart han at han må spise. Han spiser kanskje to skiver og LITT middag hver dag, noen dager ikke så mye engang.

Faders kjerring!!

Fortsetter under...

Vær glad for at noen bryr seg om sønnen din!!!

Overvektige barn er det pga foreldrene. Det er foreldrene som ikke klarer å sette grenser for barnet.

Det hjelper ikke å gå og være på to aktiviteter i uka hvis kostholdet består av fete og sukkerholdige matvarer!

En aktivitet kan være så mye og ikke alle brenner fett! Syns du prøver å unnskylde sønnen din for å være overvektig, som du selv skriver :

"Ja, jeg kan være enig i at han veier litt mer enn han bør, og har litt mage. Men på ingen måte farlig overvektig." Helsesøster har kunnskap og utdanning om saken og er plikta til å gripe inn for barnets beste, ikke for din eller mannens beste.

Det er omsorgssvikt hvis barna er veldig overvektige, for foreldrene gir ikke barnet en sunn og god oppvekst.

Har selv en sønn på 9 år. Hvor mye veier sønnen din???

Dette synes jeg er trist lesing.

Synes du burde ta opp dette med helsesøster, hun påfører jo denne gutten spisevegring ! Går ikke Ann. Trur jeg ville tatt opp dette med skoleledelsen også så ikke hun ødlegger for andre barn også!

Tror nå det er to sider av denne saken.......skulle likt å hørt helsesøster sin versjon.

Kjempe trist med overvektige barn, og ofte ser ikke foreldrene det selv hvor overvektige de er....

Jeg er veldig glad for at noen bryr seg om sønnen min, og vet du. Han har maange som bryr seg om han. Og da spesielt en mamma og pappa!!

Vi har strenge grenser for våre barn og her spises det godteri stort sett kunn i helgene. Vi spiser vanlig norsk middag, som fisk, kjøttkaker, poteter, grønnsaker, kylling...

Han elsker frukt og spiser mye av det.

Så kom ikke her å si at vi bedriver omsorgsvikt. Rart de to andre er tynne som streker da! Da burde vel også de vært overvektige da.

Sist han ble veid, veide han 39 kg. Men nå har han da gått ned noe, etter at han begynte med " sultestreieken" sin.

Annonse

"Han elsker frukt og spiser mye av det"

Der kan du ha løsningen.

Ingen bør spise mye frukt. Det er masse sukker i det.

Kanskje de andre ungene holder seg til en om dagen og heller spiser grønnsaker.

Hvordan er mat porsjonene hans i forhold til de andre. Forsyner han seg flere ganger?

Ja, du kan tro hva du vil.

Jeg har snakket med mange om dette, og ingen som kan forstå hvorfor min sønn skulle bli fulgt opp slik.

Denne helsesøstra har tatt litt av, og sendt brev til flere forledre som har barn som veier mindre enn min sønn.

Jeg er overvektig selv, og gjør alt jeg kan for at mine barn ikke skal bli det.

Men likevel, samme hvor mye barna veier, så må de jo ha mat. Dere kan jo ikke for alvor mene at det er greit at gutten har sluttet å spise??

Uff, så fælt :(

Kusina mi slet med det motsatte. Hun var for tynn, og skulle veies annenhver dag for å se at hun gikk opp i vekt. Dette førte bare til at hun faktisk SÅ hvor mye hun la på seg, og det gikk helt motsatt retning. Det var så ille at min tante måtte kjøre henne til skolen, hun fikk ikke lov å gå. Hun fikk ikke være med på gym, og tante måtte komme på skolen i storefri og sitte sammen med henne å spise. Dette var helsesøsters oppfordring, og hvordan er ikke det for ei jente som er tydelig på vei inn i en spiseforstyrrelse??

Jeg syns dere skal prøve å spise så sunt som dere kan, og ta han med på masse aktiviteter! Han kan være med en av dere i skogen, gå fort en halvtimes tid, sparke fotball (nå vet jeg ikke hva slags aktiviteter han driver med til vanlig da) sykle en tur, vær veldig aktive! Spis masse sunt, og vær aktive! Lær han om hvordan kroppen fungerer, og ikke stress med å slanke han, og for all del, ikke vei han!! Det slår så feil ut....

Lykke til!

Jeg å si jeg syns det e lit merkelig å takke nei til et slikt kurs egentlig.. Hvertfall når sønnen deres nå spisevegrer! Da trenger han mer enn noe annet et lite kurs som lærer han viktigheten av å spise også, at man ikke bare kan slutte å spise.

Uff, så fælt :(

Kusina mi slet med det motsatte. Hun var for tynn, og skulle veies annenhver dag for å se at hun gikk opp i vekt. Dette førte bare til at hun faktisk SÅ hvor mye hun la på seg, og det gikk helt motsatt retning. Det var så ille at min tante måtte kjøre henne til skolen, hun fikk ikke lov å gå. Hun fikk ikke være med på gym, og tante måtte komme på skolen i storefri og sitte sammen med henne å spise. Dette var helsesøsters oppfordring, og hvordan er ikke det for ei jente som er tydelig på vei inn i en spiseforstyrrelse??

Jeg syns dere skal prøve å spise så sunt som dere kan, og ta han med på masse aktiviteter! Han kan være med en av dere i skogen, gå fort en halvtimes tid, sparke fotball (nå vet jeg ikke hva slags aktiviteter han driver med til vanlig da) sykle en tur, vær veldig aktive! Spis masse sunt, og vær aktive! Lær han om hvordan kroppen fungerer, og ikke stress med å slanke han, og for all del, ikke vei han!! Det slår så feil ut....

Lykke til!

Annonse

Vi sa nei til dette kurset som var på senhøsten i fjor, og han har sluttet og spise nå de siste to ukene. Så det har ingen sammenheng.

Grunnen til at han har sluttet å spise, er fordi helsesøster har satt mye fokus på hans vekt, gjennom å veien han ofte.

Dette var et kurs for oss som foreldre, ikke for sønnen vår.

Vi har snakket mye med han om dette. At alle må ha mat, og at det godteri man ikke skal spise mye av. Og at godteri er like usunt for alle, samme om de er tykke eller tynne.

Skjønner ikke hvorfor dere ikke ville være med på kurs, redde for å bli satt litt på plass kanskje?? ser ikke selv at dette kan utvikle seg til et større problem.. det er nyttig å gå på et slikt kurs, kanskje du kunne lære noe selv også siden du er overvektig..

Datteren min på 13 år veier 42 kg og er akkurat passe i forhold til høyde og sin alder, så det er ingen tvil om at han er overvektig spør du meg..

Trolig genetikk, også viktig å huske på at svært mange med litt overvekt kan være vel så sunne som slanke mennesker.

Hilsen sykepleier som synes denne helsesøsteren har gått langt over grensen. Man skal ikke snakke om vekt i nærheten av barn, heller ikke veie dem for ofte siden dette kan føre til spiseforstyrrelser.

Synes det er trist å høre at en ni-åring sliter med overvekt, og at foreldrene ikke er villige til å hjelpe ham med det. Det er åpenbart noe dere gjør galt med guttens aktivitetsnivå og kosthold, hvis ikke hadde han ikke hatt problemet... Hvis HS "bare" hadde vært gal, og diagnostisert ham med overvekt uten at dette var tilfellet, hadde jeg vært på din side. Men når du innrømmer at gutten har vektproblemer - ni år gammel - og likevel står fast på at dere gjør "alt" rett, blir jeg lei meg.

Antakelig kunne din overvekt også vært unngått om du hadde fått rett oppfølging på riktig tidspunkt i livet. At ikke dere verdsetter noens forsøk på å gi gutten din det du ikke fikk, er veldig dumt.

Synes imidlertid også det er veldig leit at dette har fått et så galt fokus for sønnen din, og håper han finner ut av det. Jeg tror jeg ville forsøkt å snakke med noen med mer kompetanse enn helsesøster og dere selv på feltet. Begynn med å spørre legen.

Fikk vondt i hjertet mitt av å lese dette her. Det høres ut som om dere har et bra kosthold og at gutten deres er jo kjempeflink som går til skolen og er med på to aktiviteter i fritiden. Tror helsesøster får et opplegg som skal følges slavisk slik og slik. Veier og måler og følger opp de som ligger over kurven:-)

Broren min lå nok langt over kurven frem til han var 12-13 år. Etter den tid har han vært høy og slank (han er 41 år i dag).

Er så utrolig glad for at kommunen vår ikke var med i dette prosjektet. Hørte jo først på nyhetene at alle i 3 klasse skulle veies. Det jeg besymret meg mest for er jo nettopp det du forteller. De er jo så utrolig såre i den alderen.

Håper du virkelig tar dette opp med helsesøster. Det er fint at de bryr seg, men det er da måte på:-(

Det viktige er HVA har spiser! Spiser han grovbrød med leverpostei og makrell i tomat, eller gir du han sjokoladepålegg.

Det er forskjell på søsken, dermed må du som mor passe på! Det er din jobb å gi barna dine god og sunn mat som legger grunnlaget for god helse resten av livet!

Dette ser det ikke ut til at du har forstått!

Bra helsesøster gjør jobben sin, da.

Poster dette en gang til, da det kom så langt opp.

Fikk vondt i hjertet mitt av å lese dette her. Det høres ut som om dere har et bra kosthold og at gutten deres er jo kjempeflink som går til skolen og er med på to aktiviteter i fritiden. Tror helsesøster får et opplegg som skal følges slavisk slik og slik. Veier og måler og følger opp de som ligger over kurven:-)

Broren min lå nok langt over kurven frem til han var 12-13 år. Etter den tid har han vært høy og slank (han er 41 år i dag).

Er så utrolig glad for at kommunen vår ikke var med i dette prosjektet. Hørte jo først på nyhetene at alle i 3 klasse skulle veies. Det jeg besymret meg mest for er jo nettopp det du forteller. De er jo så utrolig såre i den alderen.

Håper du virkelig tar dette opp med helsesøster. Det er fint at de bryr seg, men det er da måte på:-(

Hvis dere gjør "alt riktig" og sønnen din er aktiv....hvorfor er han overvektig da? Ja, du sier han har arvet din kroppstype, men ingen er vel overvektig uten at man spiser mer enn man forbruker???

Selv om dine andre to sønner er tynne, så er det kanskje de ikke har anlegg for å legge på seg?

Synes det høres ut som du fortrenger sannheten her. Det er en grunn til at han har litt ekstra. Kg. kommer ikke av seg selv.

Kanskje han spiser for store posjoner? For mye frukt mellom måltidene? Kanskje middagstypene deres ikke er så sunne som du faktisk tror siden du også er overvektig?

Du skal være glad helsesøster tar tak i dette før han blir tenåring!!!

39kg er veldig mye. Min sønn på 11 veier 32kg og midt på treet når det gjelder høyde. Vennene hans veier omtrent likt, vet dette fordi de driver med judo og da må de veies for å vite hvem de skal konkurerer med

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...