2tettebabyer Skrevet 10. februar 2011 #1 Del Skrevet 10. februar 2011 veldig usikker på om jeg har nok melk, så når jeg ikke orker å gi henne pupp mer, får hun litt nan på kopp. når jeg pumper får jeg 50 ml, men er det sånn at når hun suger kommer det ut mer? hun er en uke gammel. hun virker fornøyd om dagen, men er veldig sulten om natta. første barn fikk nan på flaske og morsmelk, hun klarte aldri å ta puppen skikkelig, men nr to er mye flinkere :-) men 50 ml? på begge pupper etter en uke.-..... er det litt vel lite? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142893882-hvor-mye-melk-b%C3%B8r-man-ha-etter-en-uke/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 11. februar 2011 #2 Del Skrevet 11. februar 2011 Har hun lagt på seg etter fødselen? Har hun 5-8 våte bleier hver dag? (Hell ca 0.75 dl vann i en bleie, så kjenner du hvordan den er når den er "våt".) I såfall: gratulerer, du har ikke bare en baby, du har sannsynligvis nok melk også :-) Det er helt normalt at du pumper mindre enn ungen klarer suge, både fordi ungen er mer efektiv og fordi man ofte blir stressa av å pumpe og tenke på hvor lite melk man har... dersom du absolutt vil pumpe så prøv å legge et håndkle over pumpeflaska og se om det plutselig kommer mer melk da - det er mange som slapper mye bedre av og plutselig får masse melk. Det er også veldig varierende når man har "nok" melk. Spør gjerne din mor og (særlig) bestemødrene dine om hvordan amming var for dem. Mødregenerasjonen ble ofte "forstyrret" av skjemamating og tidlig introduksjon av flaske (ammefrekvensen var ganske lav mellom 1965 og 1980), så bestemødre kan være bedre å få erfaringer fra i så måte. Det kan godt være at melka kommer litt sent i familien. Men uansett er det som regel sånn at ungen selv kan regulere produksjonen din. Ved å die oftere, vil produksjonen av melk øke. Det er viktig at du lar henne die så ofte hun vil, vær gjerne smokk for henne (så lenge du ikke blir sår!). Jeg fullpumpet de første 3 mnd, og det tok ca 3 uker før jeg hadde "nok" melk, dvs hadde nådd et stabilt høyt nivå. Da fikk jeg ut ca 35-40 ml totalt pr time siden forrige pumping, omtrent 850-950 ml pr døgn. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142893882-hvor-mye-melk-b%C3%B8r-man-ha-etter-en-uke/#findComment-142898314 Del på andre sider Flere delingsvalg…
2tettebabyer Skrevet 12. februar 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 12. februar 2011 tusen takk for svar. Da jeg skrev innlegget hadde jeg ikke veid henne, så visste ikke om hun hadde lagt på seg. var på helsestasjon i går og da hadde hun lagt på seg 450 gram på 5 dager. og det var visst plenty nok. hun er likevel konstant sulten denne jenta mi og selv om jeg kanskje egentlig har nok melk i teorien virker det ikke nok for henne. synes hun er konstant sulten så av og te får hun litt nan i tillegg så hun sovner godt :-) fikk 60 ml sist jeg pumpet meg så det går fremover. men pumper bare ca en til to ganger om dagen. gidder ikke mer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142893882-hvor-mye-melk-b%C3%B8r-man-ha-etter-en-uke/#findComment-142899919 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 13. februar 2011 #4 Del Skrevet 13. februar 2011 Hoi, 450 på 5 dager er...tilstrekkelig, ja Så vidt jeg husker er det 150-225 pr uke som er normalt, men en bleie og et måltid fra eller til kan fort utgjøre mye der da. Da tipper jeg hun har økedøgn litt hyppig nå i starten, pluss at de kanskje varer mer enn et døgn for henne. Jeg ville latt henne få så ofte hun vil og forsøkt å ikke gi tillegg - men det er jo enkelt for meg å si, ikke sant ;-) Det er ikke nødvendig å pumpe, men det er smart når du gir flaske i stedet for bryst innimellom. Etter noen uker kan du sikkert droppe pumpinga selv om du lar det gå mer enn 3 timer mellom hver amming/pumping, men det er absolutt best om du tøømmer brystet like hyppig som hun ville ha gjort - dvs pumper dersom hun får flaske på natta feks. Melkeproduksjonen er også høyest om natta, så det er spesielt viktig å få ut melka da, på den ene eller andre måten. Vær obs på at når du etterhvert plutselig ikke lenger har melkespreng så skyldes det IKKE at du mister melka, men at vevet i brystet er mindre hovent og dermed sprenger mindre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142893882-hvor-mye-melk-b%C3%B8r-man-ha-etter-en-uke/#findComment-142905211 Del på andre sider Flere delingsvalg…
2tettebabyer Skrevet 16. februar 2011 Forfatter #5 Del Skrevet 16. februar 2011 skikkelig peil på dette tema du :-) hun får pupp hele tiden og bytter ikke ut måltid med flaske :-) men etter å ha gitt henne begge pupper to ganger så kjenner jeg selv at det er tomt, så om hun fortsatt er sulten gir jeg henne 30 ml til på flaske og det er liksom bare det som skal til. spes om natta. rare greier, men siden jeg har en ettåring som våkner kl halv 8 hver morgen så er søvn dyrbart, så da gir jeg heller de 30 ml for å kunne sove tre timer før hun våkner igjen og vil ha mer :-) takk for gode råd :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142893882-hvor-mye-melk-b%C3%B8r-man-ha-etter-en-uke/#findComment-142915832 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 16. februar 2011 #6 Del Skrevet 16. februar 2011 Liker å tro jeg har teoretisk peiling iallfall, siden jeg ble ammehjelper (ammehjelpen.no) for en stund siden - men har bare ammet min egen unge, da... Du har sikkert nok melk til å kun amme uten å gi tillegg dersom du lar henne die så ofte hun vil *hele* natta.... og da ville jeg heller gitt den MMEen etter en stund, gitt :-) Pump og gi det i stedet om du orker, men ikke stress med det. Hvis du klarer la være å gi henne MME på dagtid er det flott for produksjonen, dvs la henne få die så ofte og lenge hun overhode vil, men alle monner drar, og det er nok enklest å opprettholde melkeproduksjonen om dere tar dere god tid og du gir MME etter puppen, dvs ikke begynner å erstatte pupp med MME og pumpe i stedet. Husk at spebarn ofte har veldig stort sugebehov. Gi henne pupp, finger eller smokk - i den rekkefølgen. Smokk bør helst vente til amminga er godt i gang, siden det kan føre til sugeforvirring. Det største problemet er ofte ikke sugeforvirring som sådan, men at melka kommer så fort og uten innsats fra flaska. Sånn sett er det nok greiere med smokk. Fordelen med å la henne bruke deg som smokk er at det stimulerer melkeproduksjonen veldig bra, ulempen er at du sitter fast og at det er lett å bli sår. Jeg skjønner godt at du ikke vil være fulltidssmokk altså. Samtidig kan du med god samvittighet sitte med PCen foran deg hele dagen og se masse søpleserier. Du trenger bare en god og stødig ammepute. (Sove til halv åtte?? Luksus! Min på 11 mnd våkner 6 på en god dag og 2, 3, 4, 5 på en mindre god...og det er ikke pga nattamming, for det har vi slutta med.) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142893882-hvor-mye-melk-b%C3%B8r-man-ha-etter-en-uke/#findComment-142918056 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå