AO3 Skrevet 10. februar 2011 #1 Skrevet 10. februar 2011 Det er jammen ingen garanti for at ammingen går greit selv om det gjorde det med førstemann, tydeligvis... :/ For nå har det gått så langt at gutten på tre uker må få tillegg på flaske fordi han ikke går opp nok i vekt. Og før noen (evt) begynner å blande seg bort i dette: Både helsesøster og lege mener han må få tillegg, andre metoder å gå mme på enn flaske virker ikke, og jeg makter ikke pumpe. Jeg skal forsøke å delamme, og håpe at han ikke blir flaskeforvirret (slik han ble da han var en uke gammel........... Skjer det, blir han 100% flaskebarn.) Han fikk flaske i går kveld med mme for første gang, og han var et HELT annet barn etterpå. Han viste oss tydelig at det var det rette å gjøre, for å si det slik. Dette med flaske er nytt for meg, siden jeg fullammet førstemann til han var seks mnd gammel. Jeg spurte hs, men hun hadde tydelig ikke så mye peiling på detaljene rundt dette med flaske, så jeg må ty til dere kloke damer her inne! Jeg har en haug med spørsmål, og flere dukker sikkert opp etterhvert. 1) Kokt, avkjølt vann kan oppbevares i ett døgn i kjøleskap, ikke sant? Kan jeg helle det på kokte, lukkede flasker (med "topp" på) og sette i kjøleskapet for et døgn framover? Det burde da holde seg sterilt, det vil være et helt lukket system? 2) For varmt vann, kan jeg bruke vannkoker, eller må det kokes på komfyren? Hvor lenge skal det da evt koke? 3) Pulver skal løses opp i vann med ca 40 grader, eller er det noen "triks"? 4) Hva gjør dere når dere er på tur??? 5) Finnes det noen lure remedier som gjør koking/oppbevaring/det å gi flaske enklere?
AO3 Skrevet 10. februar 2011 Forfatter #2 Skrevet 10. februar 2011 6) Malt - regner med han må få litt av det? Hvor mye? En gang eller flere ganger daglig? Blandes ut i flaska, går jeg ut fra, løser det seg opp greit, eller?
dronte Skrevet 10. februar 2011 #3 Skrevet 10. februar 2011 1) Jepp, kokt vann kan du ha et døgn i kjøleskapet. Kjøp to plastflasker, så er det greit å rotere 2) Vannkoker er helt ok, la det boble til det sier "klikk" 3) Nan skal løses ved 40 grader, de andre merkene kan ha andre temperaturer, det står på pakken. 4) Mål opp pulveret rett i en tom flaske med lokk på eller ha med i et målebeger. Ha med ei lita flaske kaldt kokt vann og en termos med vann som har fått koke opp. Bland ivei 5) Nok flasker til at du ikke må vaske deg ihjel. En liten termos. Et par plastflasker. Evt en sånn liten boks til å ha ferdig oppmålt melkepulver i.
dronte Skrevet 10. februar 2011 #4 Skrevet 10. februar 2011 6) Malt: dypp ei teskje halvveis nedi og la det renne av. Bland ut dette i litt kokende vann. Tilsett kaldt, kokt vann og mix til 40 grader (om du bruker Nan). Deretter tilsetter du pulveret. Du får prøve deg frem om han trenger i en eller flere flasker.
-Rime- Skrevet 10. februar 2011 #5 Skrevet 10. februar 2011 Jeg gjorde følgende.. kokte vann som jeg helte i flaskene ca 40% av mengden så lot jeg de stå til avkjøling, når vi trengte flaske helte jeg på kokende vann kokt i kjele. hadde riktig mengde pulver i urinprøveglass helte oppi, og brukte en sånn drinkmixser jeg kjøpte på babyshopp for å løse opp. Den brinkmixseren er den duppeditten jeg faktisk brukte mest og savnet når vi var ute og ikke hadde den
Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3 Skrevet 10. februar 2011 #6 Skrevet 10. februar 2011 Hei, flaske er supert Kokt vann kan oppbevares i kjøleskap i 24 t, vi pleier å helle kokt vann på kokte/steriliserte tåteflasker å sette klart i kjøleskapet, da er det veldig lett å bare ta vannkoker (!!hehe) og helle i vann til 40 grader. Altså, vi koker vann på vannkoker, heller i flasker (40/60, 40 % kaldt vann i forhold til vannmengden i et måltid, skjønner ud hva jeg mener??) , setter i kjøleskapet, når vi så skal lage en flaske tar vi bare den ut av kjøleskapet, koker vann i vannkokeren, og heller i vann tilsvarende måltidet. Så har vi sånne lure doseringsbokser fra AVENT, der har vi dosert ferdig pulveret til 1 måltid, så da er det bare å helle oppi, riste og avkjøle! Når vi er ute på tur har jeg kokt avkjølt vann i en termos, og kokt varmt vann i en annen, og med doseringsboksene fra avent er det hele sabla enkelt Ang koking og oppbevaring- vi har microsterilisator..GENIALT! Tar 5 min Malt, du kan prøve å gi han flaske uten malt først, noen barn blir ikke harde i magen! Men merker du at det går 2-3 dager mellom hver gang/ungen blir veldig hard i magen kan du prøve deg frem med en liten ts i annenhver flaske f.eks. Du merker fort om det er for mye, da er det bare å kutte ut en og en ts
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 10. februar 2011 #7 Skrevet 10. februar 2011 Disse to trådene inne på Flaskemelk-forumet synes jeg er veldig fine, der står det meste man trenger å vite om dette; http://www.dinbaby.com/forum/thread/140596484 http://www.dinbaby.com/forum/thread/140596423 Hvis du bruker NAN er denne metoden enklest synes jeg; Ha ferdig oppmålte flasker med kokt vann i kjøleskapet (holdbar i 24 timer) Varm opp en flaske i mikro til 40 grader Ha i pulver (gjerne ferdig oppmålt i dispenser, urinprøveglass eller annet) Riste, riste Servere (bør drikkes innen 1 time og skal ikke varmes opp igjen) PASS PÅ: å riste vannet godt, slik at du ikke får lommer i vannet som er for varme. Hvor lang tid det tar å varme vannet vil variere fra mikro til mikro samt hvilken effekt man bruker. På tur uten tilgang på mikro kan man eventuelt varme på vannbad eller lære seg blandemetoden :-) Når det gjelder malt må man bare prøve seg fram; det viktige er ikke at de bæsjer hver dag, men at avføringen holder seg myk/ kremaktig. Her brukte jeg gjerne en stor t-skje malt i en flaske om dagen (blandet direkte i den varme melka), men som sagt, best å bare prøve seg litt fram siden dette vil variere veldig fra baby til baby=) Lykke til meg80, det er ganske enkelt dette med flaske bare man kommer seg litt inn i det, øvelse gjør mester osv!
2tettebabyer Skrevet 10. februar 2011 #8 Skrevet 10. februar 2011 jeg brukte flaske på mitt første barn helt fra starten av. hun fikk i tillegg pupp de første 3 mnd før jeg ga meg. på første spm så har jeg ikke noe svar til deg, men skjønner ikke helt hvorfor du skal putte vannet i kjøleskap. vi pleide bare å koke opp vann på vannkoker og bruke dette vannet resten av dagen. men det er ikke noe problem å la det stå i et døgn vil jeg si da. 2: du kan bruke vannkoker og vannet trenger bare å koke opp. 3. vet ikke om noen andre triks. men du har rett i det du skrev. 4. på tur hadde jeg enten med ferdig nan som jeg ga kaldt, men det var da barnet var litt eldre. ellers kokte jeg opp vann på flaske (kokende varmt) puttet det i stellebag, og som regel ble vannet passe temp innen jeg skulle bruke det. ellers kan du ta med vann på termos :-) 5. det med koking av flasker etc er et slit uansett, men har du mange nok flasker og stor nok kjele slipper du hvertfall å koke hele tiden. når barnet er eldre så kan du bare putte flaskene i oppvaskmaskin. 6. tuppen av t-skjeen med litt malt pleier å være nok :-) Ellers: jenta mi fikk vondt i magen av pulvernan da hun var veldig liten. brukte derfor ferdig utblandet nan som jeg varmet i vannbad eller micro de første tre mnd. vet ikke hvorfor, men tror at klumpene ikke alltid løste seg skikkelig opp. det er dyrere, men det gikk greit fordi jeg hadde litt i puppene i tillegg :-) ps: jeg tror ikke jeg var så veldig nøye på at alt ble gjort etter boka.
Evigheten Skrevet 10. februar 2011 #9 Skrevet 10. februar 2011 Skyter inn et lite spørsmål jeg... Jeg gjør som du beskriver, Lykkeli & gla, men hva er beste måten å vite om vannet er 40 grader? Jeg er håpløs på beregning, og ofte blir det veeeeldig cirka!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 10. februar 2011 #10 Skrevet 10. februar 2011 Forresten; viktig tips som jeg glemte å nevne! - sysselsett gjerne pappan med litt flaskevask og koking, så blir ikke all den ekstra jobben med flaske overført til deg Dette reddet ihvertfall min flaskehverdag sist gang hehe!
Miss Snow Skrevet 10. februar 2011 #11 Skrevet 10. februar 2011 Vår jente ble veldig hard i magen av nan, så vi gikk over til hipp. Magen ble bedre med én gang! Så vi har ikke måttet bruke malt eller noe.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 10. februar 2011 #12 Skrevet 10. februar 2011 Du varmer altså opp i mikro? Da gjelder det vel bare å prøve seg litt fram, siden tiden det tar med oppvarming vil variere litt fra mikro til mikro, men f.eks hos meg var det 40 sek som måtte til (prøvde meg litt fram i starten, og fant ut at ved 40 sek var vannet passe varmt, ca 40 gr. Tester med en dråpe vann på håndleddet for å kjenne om tempen er bra!)
Evigheten Skrevet 10. februar 2011 #13 Skrevet 10. februar 2011 Jeg varmer i mikro ja. Da får jeg bare prøve meg fram.. Det virker som både jeg og mikroen er litt ustabile. Tiden varierer innenfor 10 sek, og det ene håndleddet mitt sier "altfor varmt" mens det andre kan si "akkurat passe"!
Hanna30 Skrevet 10. februar 2011 #14 Skrevet 10. februar 2011 Vil råde deg til å lese på forumet "flaskemelk", der får du masse tips om alt som har med flaskemating å gjøre!
kirvill Skrevet 10. februar 2011 #15 Skrevet 10. februar 2011 Et lite tips om hva som kan være greit å ha (jeg syns iallfall det..) er et digitalt temperaturmåler kjøpt på Clas Olhson for 129,-. Da finner du raskt riktig temp uten å måtte prøve-dryppe på håndflaten mange ganger.. Har to stk, en hjemme og en alltid i stelleveska
Super-Mish Skrevet 10. februar 2011 #16 Skrevet 10. februar 2011 1) Vi sluttet å koke vannet da Påsan var to-tre uker gammel. 2) Vi bruker vannkoker. 3) Det står på pakka 4) Da har vi litt kaldt vann fra springen på flaskene han drikker av, og en termos med varmt vann. Heller varmt vann oppi og smaker/drikker av overskuddet til det er passe temperatur, så har vi i pulver. (Har med måleskje.) 5) Hvis du bruker Avent-flaskene (og har microbølgeovn), er det genialt med dampsterilisatoren deres. Den koster 280 kr (eller noe sånt), fås kjøpt på Barnas Hus og på apoteket. Da vasker du bare flaskene med Zalo, skyller og setter dem i microen i 3-4 minutter, så er de sterile. 6 flasker er akkurat passe, da fyller du sterilisatoren, også Og husk at poenget er ikke at flaskene skal være sterile når babyen din drikker av den, de må bare _ha vært_ sterilisert, pga en bakterie som trives ekstra godt i melk og kan gi mageinfeksjon.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 10. februar 2011 #17 Skrevet 10. februar 2011 Det anbefales å fortsette med å koke vannet fram til baby begynner med annen føde enn mm/ MME, dvs ved innføring av f.eks grøt eller annen fast føde..
høstjenta ~ lille vesla mi Skrevet 10. februar 2011 #18 Skrevet 10. februar 2011 Et spørsmål: Er det aldri ok å kjøre flaskene i oppvaskmaskinen på 70 grader?? Nå kan man slutte å sterilisere?
Pumba78 Skrevet 10. februar 2011 #19 Skrevet 10. februar 2011 Enda et spm: når det står på pakka at man skal ha i pulveret når vannet har riktig drikketemperatur, men i instruksjonsbrosjyren at man tar pulveret i veldig varmt vann da det løser seg opp lettere - betyr det at det ikke spiller noen rolle? (vi har akkurat begynt med flaske og bruker Neocate).
blomstre Skrevet 10. februar 2011 #20 Skrevet 10. februar 2011 Blandetemperatur varrierer fra merke til merke. Kjenner ikke Neocate... men antar at insruksjonsbrosjyren du referer til også er for Neocate? For nan så sier produsenten at vitaminer kan gå tapt hvis den blandes ved for høye temperaturer, men for Babysemp så har man tatt høyde for forringelsen ved høye temperaturer og "overdosert", slik at man får den mengden det skal være etter å ha blandet ved høy tempereatur. Så det høres litt rart ut om Neocate mener at det ikke har noe å si? Typiske flyktige vitaminer er f.eks vitamin-C, den er jo ikke noe skadelig å få for mye av, men ikke heldig å få for lite av. Så hvis jeg selv skulle velge mht Neocate hadde jeg hatt i pulveret ved drikketemperatur slik det står på pakken, muligens litt høyrer hvis det er vanskelig i løse det opp, men altså ikke veldig varmt. Kontakt de og spør (kontakt info skal stå på pakken), så slipper du å være usikker :-)
LiMette og lillegutt Skrevet 10. februar 2011 #21 Skrevet 10. februar 2011 Du har fått mange gode tips her! Legger til et par: 1. Hvis du vet at poden skal ha mat om ikke så lenge, men må gjøre det ute kan du helle ganske varmt, kokt vann i rett mengde rett på flaska. Ha riktig mengde pulver på egen boks. Jeg pleier da å ha ganske flaks med temperaturen på vannet når det er mattid, bare å blande i pulveret og riste i vei. (Greit å vite at det er en mikro eller vann i nærheten så du kan varme opp/kjøle ned om du skulle bomme helt.) 2. På barselpoli sa de til meg at det holdt å koke flaskene en gang i døgnet. (Legg flaskene i såpevann og vask med flaskebørste før koking.) Etter bruk holder det å skylle flasken i kaldt (!) vann med en gang for å hindre bakterievekst. Sparte meg for MYE koking. 3. Bagatell dette, men jeg syns det er kjekt med et sånn søtt flaskestativ på kjøkkenet istedet for et håndkle utover benken. Det blir liksom litt artigere med koking og vasking av flaskene. Hehe, jeg er rar:p
mammasgull Skrevet 11. februar 2011 #22 Skrevet 11. februar 2011 Jeg vil sterkt anbefale vannkokeren fra Philips, med gradeinnstillinger på 40C, 60C 80C og 100C Vi koker opp vannet på morgenen, og lar det stå, når det er tid for mat så klikker vi bare på 40C, og vips så har du ferdig vann på 8 sekunder Er suuuperfornøyd med den, og den koster vel rundt 700,-
husmus &2 Skrevet 11. februar 2011 #23 Skrevet 11. februar 2011 Først, gratulerer med nummer 2! Jeg har to ("hadde", nå er ting anderledes siden hun er 9 mnd) to termoser. En med kaldt (kokt) og en med varmt (kokt(. I starten med Prompen turde jeg ikke bruke vannkoker med en gang, og det skal vel helst koke i fem minutter, så jeg kokte vann på komfyren og helte over. Kjøp termoser som er bpa frie osv siden vannet står ganske lenge i det. Jeg har ikke gjort det og har sikkert ødelagt barna mine. Jeg har aldri blandet i mikro men fulgte en anvisning på hvor mye varmt til hvor mye kaldt som ble perfekt 40 grader. F.eks 120 ml varmt opp til 210 med kaldt, men det kommer jo ann på om vannet er nykokt eller ikke. Nå "kjenner" jeg bare med hånden, evt fingeren og er ikke så nøye på det siden hun er stor. Slem mamma. MEN, en ting jeg skulle foreslå som jeg fikk foreslått av den gale ammehjelperen en gang i tiden - hjelpebryst! Da får han både mm og mme samtidig som han lærer seg sugeteknikken. Hvis du gidder. Jeg gadd ikke å droppet hele greia når jeg begynte med det, men hvis du fortsatt har lyst til å prøve å få til ammingen så kan du jo sjekke det ut. Forøvrig, kan han ha kort tunge? Prompen hadde det og var nok årsaken til at alt gikk til h****. Lykke til. Forøvrig er jeg grenseløst glad i sterilisatoren min og kunne aldri ha klart meg uten. Hvem gidder å stå å koke 10 flasker om dagen, all dem dampen er ikke bra.
Emma2007 Skrevet 11. februar 2011 #24 Skrevet 11. februar 2011 Heisann;) Jeg har en gutt som nå er blitt 9 mnd.Begynnte m mme fra han var 6 mnd....da måtte vi legge puppen på hylla.Skulle egentli gjort d lenge før ..men man prøver jo alt for å få d til.Nå hadde vi en prematur gutt og d var mye mye strev de mnd jeg holdt på.Så godt å gå over til flaska for oss=) Jeg må si jeg gjør det veldig enkelt..i alle fall nå som jeg slipper å koke flaskene lenger...det trenger man jo ikke så lenge. Jeg hiver de av og til i oppvaskmaskina og vasker de mest m børste og litt zalo etter hver bruk. Når d gjelder vannet.....jeg fyller vannkokern når den beg å bli tom Lar vannet stå i den og blir romtemperert. Så bruker jeg bare av den og rett i flaska og tar pulver oppi der igjenn.Å så rister jeg flaska og det er drikkeklart. Her i huset har ingen av gutta protestert på temp.på melka.Har av og til varma den i micro når den er blanda...men nå er d rett i magen=) Og gutten er frisk og fornøyd. Har jeg akkurat måtta kokt oppp i vannkokern,og ikke har tid å vente på at den skal bli litt mindre varm,da tar jeg kaldt vann rett fra springen oppi det varme..og så pulveret...rister...ferdig.Nan lar seg blande veldig lett. Lykke til.
AO3 Skrevet 12. februar 2011 Forfatter #25 Skrevet 12. februar 2011 Takk for gode tips, alle sammen! Jeg har ikke hatt tid til å svare så mye i denne tråden, dessverre. Husmus: Jeg vet om muligheten for hjelpebryst, men jeg orker rett og slett ikke. Er altfor sliten. Satser på delamming så lenge det går, så får vi se. Han spiser veldig mye mme etter hver amming, synes jeg - en kveld spiste han 160ml mme før han var fornøyd!!! Er ikke det mye for en baby på snart fire uker, han fikk jo mm først, også? I alle fall, vi har et helt annet barn nå. Jeg er ikke i tvil om at mme er det eneste rette, selv om det ikke har vært så lett. Heldigvis gjør han det lettere for meg, med så tydelig å vise at han har det bedre med mer mat. Blir spennende å se hvor mye han har lagt på seg på neste kontroll, på torsdag! Regner med det er en hel del, så mye som han spiser... Foreløpig har også flaskestyret vært mye mindre styr enn jeg hadde trodd! Vi kommer nok til å kjøpe flaskesterilisator (når vi finner ut hva som er feil med mikroen...) og to termoser, ja. Hvordan vet man at en termos er BPA-fri? Noen som vil anbefale termoser? Og hva slags termos skal man absolutt ikke ha? Hvor store bør termosene være?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå