Gå til innhold

Vil ikke bli lurt av NAV en gang til, derfor spør jeg dere her inne om hjelp!

Anbefalte innlegg

Blir utrolig glad om noen kan hjelpe meg litt her. Her er min sak kort fortalt:

*Ble sykmeldt fra lærlingplassen min i 2008, pga kronisk hodepine, migrene, stressnakke. Og har vært syk siden da.

Jeg ble gravid og fikk barn i 2009.

*Foreldrepengene mine ble utbetalt sånn: Jeg hadde 100% stilling som lærling, og lærlinglønnen var på 30%. Av NAV fikk jeg da 66% av de 30% lønn jeg hadde som lærling. Så fikk minstebeløpet NAV gir ut i foreldrepenger...altså fikk jeg nesten 6000kr i mnd :/

* Nå har jeg gått over på AAP (arbeidsavklaringspenger) Minsten er 1 år og har fått barnehageplass, og jeg føler jeg må ut igjen i arbeid.

Til tross for at jeg ikke er så mye bedre.

Sliter veldig med hodepinen og nakken.

Skal snart inn til legen igjen der jeg skal fortelle at jeg MÅ ut i arbeid igjen. Og jeg må "lyve" til legen og si jeg føler meg frisk.

Alle forventer at nå må jeg begynne å arbeide igjen. Ikke mange som vet hvor vondt jeg virkelig har det inne i min lille kropp...

Mitt dilemma er:

1.Burde jeg begynne å jobbe igjen ( selv om jeg ikke er frisk)?

2. Burde jeg gå videre på AAP ? ( med sykmeldig fra lege)

3. Burde jeg søke om " Ung ufør" støtte?

Vet ikke hva jeg har rett på, og hva jeg burde gjøre. På NAV forteller de meg ingen ting....

Jeg er 25 år og har to barn og sliter utrolig mye med min migrene. Og dårlig økonomi hjelper ikke akuratt på hodepinen.

Om jeg begynner å jobbe så tror jeg ikke at jeg greier å jobbe mer enn 50% uansett. Så hva er mest lønnsomt for meg i min situasjon?

Blir så glad om noen kan komme med innspill!

Takk for at du tok deg tid til å lese i alle fall :)

Fortsetter under...

Du er nok for ung og har vært for kort syk til å få ung uføre, må gjerne søke, men tror neppe legen din støtter deg dersom det kun er det du refererer til her som er sykehistorien, men AAP derimot bør du få, med sykemelding fra lege. Er du ikke frisk nok til å jobbe, en vurdering mellom deg og legen din, så har du krav på det, uten at NAV nødvendigvis stiller noen videre krav med det første..

Litt feil å fokusere på hva som er mest lønnsomt, men prøv heller å tenke hva som kan fungere best for deg over tid. Kanskje det hjelper på både det ene og det andre å ta det litt med ro, og at plagene da gir seg litt etter litt. Har du mulighet for å få deg 50% jobb så gjør ett forsøk, men ikke forvent for mye av deg selv, og "drit i" hva du tro omgivelsene forventer..

Du kjenner din kropp best..

Lykke til..

Hvordan har NAV lurt deg? Jeg klarer ikke helt se det.

Kun din lege kan svare på om du bør begynne å jobbe igjen, derfor må du være ærlig om hvordan du føler deg.

Ut i fra hva du beskriver, kan ikke jeg (som ikke er lege) se at du bør bli ung ufør. Mange i min omgangskrets sliter med nakke og hode. Noen har Hortons (Cluster) hodepine flere ganger i uken, men de jobber (har selvfølgelig sykedager). Andre går til fysikalsk behandling 3 ganger i uka pga nakke, skuldre og hodepine / migrene. Altså stressrelaterte problemer, men de jobber...

Nå sier du jo heller ikke noe om hvilke grep du har tatt for å prøve å fungere i hverdagen. Går du til behandling, trener du, Har du sjekket om du kan ha høyt blodtrykk, om du reagerer på noen type mat osv? Jeg tenker at du er for ung til å gi opp arbeidslivet, men at du kanskje trenger hjelp til mestring, slik at du klarer å fungere.

Kun de i støtteapparatet rundt deg kan svare, som sagt, men jeg kan ikke fatte at du har grunn til å bli ung ufør.

Ja det var det jeg trodde også, og jeg VIL jo ikke få stempelet "ufør." Bare lurte om det kanskje var mest lønnsomt når jeg alikevel er i en sånn situasjon.

Nå står valget mellom AAP eller forsøke meg i jobb. Har så lyst til å jobbe igjen.

Men tror ikke jeg klarer å arbeide med barn/ungdom eller mennesker med store behov.

(Har arbeidet i barnehage i alle år, og det er det jeg kan)

Vurderer faktisk å søke jobb som renholder. Der kan jeg forholde meg til meg selv og mine kollegaer. Uten å måtte dekke andres behov for omsorg.

Kan man egentlig jobbe selv om man går på AAP med legerklæring? Eller må jeg bli friskmeldt, melde meg som arbeidsledig og SÅ prøve meg i arbeid?

Vet ikke hvordan jeg skal gå frem.

Blir jeg friskmeldt så mister jeg vel AAP, og da sitter jeg med en jobb i max 50%..Dermed så var det mer lønnsomt for meg å gå på AAP.

ÅÅÅÅhh...kunne ønske de på NAV bare kunne fortalt meg hva jeg burde gjøre :(

HI

Har du hatt utredning av nakken din? Mr? Røntgen? Har du vært til behandling? Kiropraktor? Akupunktør?

Har du fått prøve ut forskjellig migrene medisin?

Virker som det er litt mange løse tråder angående migrenen og nakken din..

Hvis du har lyst prøve deg i arbeid men er usikker på hvordan det går, kan du søke deg til "Arbeid med bistand" som hjelper deg med ditt handikap og finner en jobb som passer akkurat deg. De er som et vikarbyrå men ansatt av Nav.

Jeg selv har leddgikt og har tidligere gått med migrene nesten konstant. Går nå på antieptileptika og har kun hatt et migreneanfall på en mnd og smertene mine er gått ned fra syke smerter til kun litt stølhet. Nakken min er blitt helt fin:-D

Er selv i programmet fra Nav: "arbeid med bistand" og jobber 50% i en fantastisk jobb med helt supre medarbeidere..

Som sagt..jeg aner ikke hva jeg har krav på :)

Jo det med lurt....Jeg har fått foreldrepenger ut i fra min lærlingstilling.

Jeg hadde 100% stilling , med dog 30% lønn fordi jeg var lærling i kommunen.

Egentlig skulle jeg hatt foreldrepenger utbetalt ifra 100% stilling og ikke 30 % stilling.

Dette var noe jeg fikk vite i ettertid.

Og NAV fikk meg til å si opp lærlingplassen min i kommunen fordi jeg ville få mer penger mente min saksbehandler om jeg sto som arbeidsledig i stedet for 30% stilling. Vanskelig å forklare egentlig...

Men jeg sa opp lærlingplassen min siden jeg så at jeg kom til å bli symeldt over lengere tid.

Og mista mange rettigheter :(

Jeg vet hva som feiler meg og hva som fremkaller migrenen.

I tillegg til migrenen har jeg kronisk hodepine.

Stress fremkaller migrenen og smertene gir utslag i nakken.

Jeg har posttraumatisk stresslidelse.

På den tiden jeg har gått symeldt har jeg blitt godt kjennt med lidelsene mine og vet hva som utløser de.

F.eks møter, legetimer, avtaler osv. Da sover jeg dårlig på natta og tenker BARE på at jeg må møte opp til riktig tid.

Får synsforstyrrelser og migrene.

Jeg begynner å skjelve når jeg sitter på legekontoret å venter og prøve å tenke ut hvordan samtalen skal utløpe.

Hvis jeg leverer eldste barnet i barnehagen så går jeg og teller timer til jeg skal hente henne og klarer ikke reise ut på noe fordi jeg er redd jeg ikke skal rekke å hente henne før kl 15.00.

Frisørtime, tannlege osv...kan jeg bare ikke dra på.

Jeg sover som nevnt dårlig og våkner flere ganger hver natt og tanker spinner rundt i hodet.

Tenker på klesvasken, hva vi skal ha til middag, er katten ute eller inne, har jeg uåpnet post, er det noe spesiellt som skjer i barnehagen i morgen.

Osv....

Når jeg står opp på natta så er jeg skikkelig anspent i kroppen, er så man ser at jeg er helt skakk i skuldrene/nakken.

Jeg klarer ikke sove på dagtid, tenker bare på at jeg må rekke å hente barnet (nå barna) i barnehagen.

Når barnefar var i Afghanistan så slet jeg utrolig, tenkte bare på hvordan han hadde det. Hva som kunne skje osv.

Om jeg skal begynne å jobbe igjen så blir disse problemene MYE verre, det vet jeg. Men jeg har lyst til å prøve, uten å miste mine penger og rettigheter igjen.

Har gått til fysioterapaut, kiropraktor osv. Men det er psyken det er noe feil med. Ikke selve nakken. Så hjalp ikke mye. Ble heller enda verre pga jeg lå våken og tenkte på timen.

INGEN vet hvordan jeg egentlig har det, ikke samboer en gang. Derfor har jeg ikke noen andre å spørre om dette her annet enn dere Dibbere.

HI :)

Annonse

Dersom du bare har hatt 30 % lønn er det riktig med 30 % i foreldrepenger. Foreldrepengene regnes etter faktisk inntekt, og ikke stillingsprosenten man jobber. Så forstår ikke hvordan du kan mene at nav har lurt deg?

vis du har PTSD så kan du bli ung ufør. Det er en alvårlig diagnose, som desverre gir utslag på enormt mange ting i livet. Har det selv, så jeg vet. Dog er jeg ikke ufør. Jeg fant en jobb jeg kunne jobbe med fra hjemme.

Hva med en arbeidsavklaring...for å se hvordan du faktisk fungerer i en jobbsammenheng? Spørr Nav,da de skal ha flere tilrettelagte steder de kan søke deg inn i. Da beholder du også AAP- pengene dine.

Akkurat vært gjennom det samme...har kronisk hodepine og kronisk migrene,samt kronisk muskelsmerte syndrom.

Veien er lang og tøff,men orker man ikke og ikke ser hvordan man skal orke mer enn hverdagen, vil jeg nok ikke anbefale deg å gå ut i jobb igjen..

Du har nå ihvertfall ikke blitt lurt av nav, med 30% lønn skal du bare ha 30% foreldrepenger selv om du faktisk jobbet 100%.. Hvor du har det fra skjønner jeg ikke... Det er den faktiske inntekten man går ut fra - ikke stillingsprosenten... Hvor mye behandling har du fått for det som er din egentlige problemstilling - de psykiske problemene? Det er jo DET som er hovedproblemet ditt, hodepinen er jo bare et symptom....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...