Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Halvveis ut i mitt første svangerskap fikk jeg påvist bekkenløsning og gikk til behandlig for dette ut resten av sv.skapet samt 6 måneder etter fødsel, ble heldigvis bra igjen. Under 2.svangerskap hadde jeg ikke noe særlige plager med bekkenet, med unntak av smerter i korsrygg som tok seg veldig opp mot slutten (kan jo ha vært en mild grad av bekkenløsning). Nå er jeg 30+6 og har hatt smerter i symfysen/skambenet over en lengre periode (3-4 uker), følt meg forslått og øm og har vansker med å snu meg i senga ila natten samt føler at det låser seg i korsryggen. Har ingen andre bekkensmerter sammenliknet med de jeg hadde da jeg ventet nr.1, men leste altså i går om bekkenløsning og de diverse plager dette kan katagoriseres og kommet frem til at jeg har fått symfyseløsning. Tok dette opp med jordmor på kontroll i dag og hun ba meg ta kontakt med fastlege for å få henvisning til fysio-behandling ut sv.skapet, noe jeg har tenkt til å gjøre.

Men, lurer mer på om det er noen her inne som har hatt disse plagene ved tidligere svangerskap og som fødte uten veldige smerter? Er veldig skeptisk før fødsel fordi jeg er så øm i skambenet. Hørte med jordmor og hun kunne fortelle meg at det finnes enkelte fødestillinger som letter trykker på bekkenet og at smertene ofte forandrer seg under en fødsel, så lurer på om noen her inne har erfaringer rundt fødestilling samt hvordan smertene var under fødsel?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg hadde bekkenløsning med symfyseløsning i forrige svangerskap og har hovedsaklig plager fra symfysen dette svangerskapet.

Jeg var veldig plaget under forrige svangerskap, men tenkte ikke over bekkenløsningssmertene under selve fødselen, riene dominerte alt. Men jeg hadde også epidural fra 4-10 cm åpning, vet ikke om det hadde noe å si. Men epiduralen ble skrudd ned under utdrivingen som tok 1 time.

Så dette var ikke noe problem for meg, men å ligge på rygg med bena i fotbøyler er vel ansett som lite gunstig. Noen sier at det en fint å ligge på siden med det øverste benet støttet opp.

Etter fødselen ble symfysesmertene raskt bedre. Det hang litt mer igjen i bekkenleddene bak.

Skrevet

Takk for svar :)

Hadde i grunn ingen plager av bekkensmertene under første fødsel og hadde en veldig kort og grei fødsel var verre 2.gangen, men da på grunn av smertene i korsryggen. Ble "tvunget" til å ligge på rygg og det var ekstremt ubehagelig og vondt! Tror nok jeg vil prøve å ligge på siden denne gangen :)

Skrevet

Hei! jeg har ingen erfaringer egentlig, men fikk idag beskjed av jordmor at jeg har bekkenløsning med symfyseløsning jeg også>< hadde kun smerter i bekkenet sist svangerskap men denne gangen er symfysen PYTON, sliter som deg med å snu meg om natten,vondt som faen! er såvidt jeg klarer det, det kjennes ut som at jeg løsner i tusen biter i det område der og er vondt å gå å vondt å ta på sko,vondt å komme opp fra senga osv..

jeg prøvde inatt å ligge på siden med pute mellom knærne og dyna mellom anklene å det var bedre denne natten enn natten før..

Jeg var fin av bekkenløsningen sist jeg fødte (mulig epiduralen hadde litt å si?) utdrivelsen gikk på 30min å eneste jeg merka..vil jeg tro, var ungen påvei ut:p var forøvrig fin i bekkenet sist rett etter fødsel (dagen derpå kunne jeg springe igjen:P) men jeg luuurer denne gangen altså..

Skrevet

Godt å lese at jeg ikke er alene om dette selv om jeg ikke misunner noen å ha disse smertene. Har følte meg forslått, øm og mørbanket i noen uker nå og jeg har som nevnt tidligere, vondt for å snu meg om natten, reise meg opp fra sofaen, bøye meg osv. Trenger sårt behandling for det kjennes ut som dette forverres for hver uke som går.

Hadde forholdsvis kort utdrivningstid med nr.1 - 40 minutter, men selv fikk jeg ikke epidural fordi fødselen gikk for fort fremover fra aktiv fase. Merket ikke så mye til bekkensmerter i etterkant av fødsel, med unntak av slapp bekkenmuskulatur, men som nevnt fikk jeg også behandling etter fødsel og dette hjalp utrolig mye på. Tror virkelig jeg blir nødt til å benytte meg av tilbudet om fysioterapi for disse smertene er ikke noe som helst gode og jeg gruer meg bare mer til fødsel pga disse smertene! :(

Skrevet

Hei,

Jeg hadde dette sist gang. Gikk greit under fødselen allikevell etter jeg hadde fått epidural. Ellers så hadde jeg symfyseløsning med en del smerter i to år etterpå. Nå dukker det bare opp innimellom, f.eks. ved for mye gåing på asfalt eller for mye sitting.

Annonse

Skrevet

Ja du sukkertøyfeen, tror nok jeg også må benytte meg av fysio denne gang,har virkelig smerter jeg og..det er jo overhode ikke noe godt..jeg har en låsning i ryggen også, så håper de kan hjelpe med det også, er vanvittig hvor mye man ska "slite med" :P

håper vi begge blir bedre av behandling! :)

Jeg fikk epidural sist pga vannavgang halv 10, fikk rier ganske fort men de var bare suuupervonde men ikke såå effektive..så fikk epidural i 20 tiden på kvelden,å måtte få drypp i 23 tia..så min første fødsel var 17 timer laaang:/ håper på noe raskere denne gang..

hvor lenge varte din?

Skrevet

Nr-2-i-magen; Godt det gikk bra under fødsel, men lurer jo på om noen har hatt disse plagene uten å ha fått epidural? Jeg er ikke i mot epidural overhodet, men jordmor mener at ettersom jeg har hatt korte og greie fødsel så bør jeg forholde meg til bruk av andre typer smertelindring i stedet for å risikere at riene stopper opp osv.

J09-ogJ i april 11 <3: Ja, tror vi gjør lurt i å kontakte fastlege å få henvisning. Det er absolutt verdt å få behandling nå mens det står på som verst. Er også som deg og har kraftige låsninger i korsryggen, det er utrolig ubehagelig. Håper på hjelp snart! :P

Skrevet

Jepp!

hehe ganske like der da vi:p

ja eneste som funker på meg er varmeflaske eller dusj:S INGENTING annet, som jeg har prøvd til nå, masering,gniing osv har funket. Hva har du gjort når du har vondt i ryggen? har du det i hele ryggen? jeg har d KUN på venstre side:S hadde det 2-3 uker til juletider..så 2 uker pause ca..å nå er det påån igjen:( ikke moro nei..

Skrevet

Bekkenløsning med symfyseløsning her og :/

Hadde kraftig bekkenløsning med førstemann og, men da kjente jeg så og si ingenting i symfysen.

Denne gang derimot! :/

Det er spesielt venstre side av symfysen som er smertefull, og bare det å bevege beina gjør ufattelig vondt.

Det å løfte beina for å ta på seg bukse eller sko f.eks, er nesten umulig, og det å gå uten krykker går faktisk ikke lenger. Beveger meg i snegletempo til tross for krykkene.

Jeg går å får behandling hos manuellterapeut og det hjelper litt, men ikke så mye. I tillegg trener jeg med fysioterapeut i varmtvannsbasseng. Dette hjelper også noe.

Fødselen sist gikk kjempefint, og jeg kjente ikke noe til bekkensmertene. Hadde epidural da, og hadde en kjapp og grei fødsel hvor jeg faktisk fødte på rygg. Ikke noe problem.

Bekkenet mitt har forøvrig aldri blitt slik det var før første svangerskap, og jeg regner ikke med at det kommer til å bli særlig mye bedre denne gang heller :/

Tror nok dette er siste barnet mitt ja... :/

Skrevet

J09-ogJ i april 11 <3: Ja, vi er tydeligvis like der, hehe. Jeg gjør ikke så mye annet enn å ta det med ro når de verste smertene slår til, eventuelt ber jeg samboeren min trykke litt her og der (i ryggen altså) og det har hjulpet litt. Jeg har hatt veldig vondt i korsrygge/halebeinet samt i svaien, noen ganger føles det som om muskelen på venstre side er for kort, den er veldig stram til tider. Det høres nesten ut som om du har isjasproblemer ved siden av bekkenløsning/symfyseløsningen din, jeg hadde dette under mitt første svangerskap og det var helt forferdelig. Er ikke helt kvitt isjasplagene den dag i dag til tross for behandling, men det var mye verre under første svangerskap enn i senere tid.

Skrevet

Malinemor: Smertene du går med må være uutholdelige! Jeg har heldigvis ikke så sterke smerter enda, men det er ille nok når man føler seg forslått og øm døgnet rundt. Min mor slet veldig med bekkenløsning og symfysesmerter under siste svangerskap og jeg husker godt at hun hoppet rundt på krykker, satt på "badering" og måtte dusje utenfor badekaret - de smertene invalidiserer mennesker så utrolig når de står på som verst!

Jeg ble forresten anbefalt å ta akupunktur da jeg var hos jordmor i går, men jeg vet ikke om jeg skal forholde meg til fysioterapi alene eller om jeg skal gi akupunturen et forsøk ved siden av, får nesten bare se hvordan behandlingen virker på meg. Hva slags øvelser får du hos din manuell/fysioterapeut?

Skrevet

Det er ikke godt i allefall. Alle bevegelser gjør vondt, til og med det å sitte i bilen om bilen tar en høyresving.

Jeg kjører nesten ikke selv lenger, fordi det gjør så vondt å clutche. Vi har en bil med manuellgir og en med automat, men den med automat har så lave seter, så da kommer jeg meg ikke utav igjen :P

Skal ikke være lett nei!

Jeg sliter med å få på og av sko og klær, og jenten min på 3,5 år er blitt en racer på å dra skoene av mamma :) Lille skjønningen min :)

Har litt dårlig samvittighet overfor henne, for jeg klarer ikke akkurat å delta særlig i livet hennes for øyeblikket. Men men, det kommer jo seg forhåpentligvis igjen!

Jeg hadde endel øvelser fra manuellterapeuten, men nå har jeg fått streng beskjed om å ikke gjøre noe som gir smerte. Så alle andre øvelser en knipeøvelser utgår.

Men jeg trener jo også med fysioterapeut i varmtvannsbasseng, og det er utrolig deilig!

Jeg er veldig forsiktig da, og gjør ikke alle øvelsene, men bare det å være i det varme vannet gjør godt for såre muskler!

Har fått beskjed om at jeg kan fortsette med det omtrent til termin, men kommer nok til å gi meg et par uker før. Sånn for sikkerhets skyld.

Annonse

Skrevet

Uff, du har det jo ekstremt ille høres det ut som ja :( Godt du får behandling og godt med hjelp! :) Må nok bare ta kontakt med legen for henvisning selv, vil ikke risikere å forverre situasjonen frem mot termin. Skal bli godt med litt behandling tror jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...