Gå til innhold

Når begynte dere å trappe ned på amminga?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er blitt 6 måneder nå, og jeg har vel egentlig kjent litt på en stund at jeg vil kutte ut et puppemåltid med mat og vann når han ble seks måneder. Når han er 7 måneder vil jeg kun amme morgen og kveld. Har dere noen gode tips til meg?:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med storebror gikk jeg ned til morgen og kveld når han var 8 mnd..

Nå begynte jeg å kutte ut melk til lunsjen når han var 6.5 mnd..

Skrevet

Jeg har også lurt på når det er vanlig å trappe ned på amminga. Svigersøstra mi ammet sine to barn "hele tida, hele døgnet" til de var 12-14 mnd... Har ikke noen andre nære personer å sammenligne med, men har ikke tenkt å amme riktig like intenst som henne;-P

Det sies jo at man skal amme før annen mat så lenge man vil opprettholde melkeprduksjonen. Og morsmelk anbefales som hovedføde til ett års alder.

Jeg syns vel ikke mm er hoveføde her lenger, mer en litt mettende tørstedrikk. Jeg gir fortsatt pupp før annen mat, men mini blir ikke mett av bare melk selv om han drikker så mye at han gulper... Han spiser rikelig av annen mat etter pupp. Han er nå vel 8 mnd. Fram til ca 7 mnd ammet jeg 8-9 ganger i døgnet og fram til sist helg ammet jeg 7 ganger i døgnet. Har nå sluttet med nattservering, men ammer fortsatt 6 ganger per dag. Har tenkt å trappe gradivs ned til 3(-4) ganger per dag når han er 10 mnd. Da begynner jeg å jobbe. Vet ikke helt når ammingen skal opphøre helt.

Jeg hadde en del trøbbel med amminga i begynnelsen og har vært redd for å ikke kunne amme så mye som jeg ønsker. Men nå når jeg begynner nedtrapping er det selvfølgelig overflod av melk;-)

Jeg vet ikke hvor mange ganger i døgnet du ammer nå, men det er nok lurt å trappe ned forsiktig. Både for at det ikke skal bli så stor overgang for mini og for å unngå vonde, harde, melkesprengte pupper. Jeg ville trappet ned ett måltid om gangen og ventet minst noen dager før neste måltid ble kuttet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...