ellaaa Skrevet 10. februar 2011 #1 Skrevet 10. februar 2011 Er det for tidlig? Hva er deres erfaringer? Tenkte kanskje så smått begynne med dette..2-3 ts en periode, bare for å venne magen til fast föde..
sepgutt10<3novjente11 Skrevet 10. februar 2011 #2 Skrevet 10. februar 2011 Min gutt fikk grøt fra dagen han ble 3 mnd og han gikk fort opp i en full posjon. Kan jo nevne det at han ble ikke mett på bare melk og trengte mer mat. Men det er bare å starte å se om h*n liker det og så bare øke viss det faller i smak og magen er som normal =) jeg tok i malt i vannet jeg brukte til grøten for å være sikker på at han ikke ble hard, men det var da han kom opp i full posjon med grøt.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 10. februar 2011 #3 Skrevet 10. februar 2011 Det anbefales jo å vente til de runder 4 mnd, fordi tarmen deres ikke er helt ferdig utviklet enda. Så hvis det ikke er noen tungtveiende grunner til å begynne allerede ville jeg ventet et par uker hvis jeg var deg..
ellaaa Skrevet 10. februar 2011 Forfatter #4 Skrevet 10. februar 2011 ja, er jo anbefalt fra 4 mndr men tenkte å begynne med litt smakspröver noen dager innen han blir 4 mndr..ta det litt forsiktig og bygge opp til en full porsjon..
Puppen og lillemor Skrevet 10. februar 2011 #5 Skrevet 10. februar 2011 vesla mi er snart 4 måneder og har fått smaksprøver på grøt siden hun var ca 3,5 måned.. hun har fått kanksje en teskje eller to om dagen + at hun har fått smake på sviskesaft! Nå har vi sakte men sikkert begynt å gi litt mer slik at vi i veldig rolig tempo kommer opp i full porsjon..
Gjest Skrevet 10. februar 2011 #6 Skrevet 10. februar 2011 Jeg ga velling og litt grøt fra 3,5 mnd. Jenta mi slet med hard mage pga mme, og fikk i perioder avføringsmiddel... (Ikke morro å gi det..) Så fort hun begynte med grøt ble magen mormal..
bitthen Skrevet 10. februar 2011 #7 Skrevet 10. februar 2011 Dersom det ikke er holdepunkter for at babyen din får for lite mat og det er etter avt. med helsestasjon ser jeg ikke poenget med å begynne med grøt så tidlig. Tarmsystemet er langt ifra ferdigutviklet, og det kan gi mye ubehag for en liten baby. Det anbefales fullamming til babyen er 6 mnd. Om babyen får mme og eter mindre en 1000ml. mme om dagen er det heller ikke noe som tilsier at det skal være nødvendig å begynne med fast føde så tidlig. Forskning viser at babyer som får fast føde fra tidlig alder ikke legger noe mer på seg enn de som fullammes til 6 mnd alder. Det anbefales jo ikke å begynne med smaksprøver før 4 mnd alder. Dessuten er det jo så lettvint med amming eller mme, lite klesvask og lite gris. Vet at du kun snakker om smaksprøver, men synes fremdeles det er tidlig om det ikke er i samråd med HS. Kanskje du minst bør vente til babyen er 4 mnd, helst litt eldre - om det ikke er noe som gjør at du bør starte før Vi startet da mini var 5 mnd, med littegrann sviske og littegrann grøt av og til. Vi brukte kjempelang tid, da han fikk veldig vondt i magen. Det er IKKE noe å stresse med.
Puppen og lillemor Skrevet 10. februar 2011 #8 Skrevet 10. februar 2011 flere og flere leger, ernæringsfysiologer osv anbefaler fast føde fra 4 måneder - det skal blant annet være positivt med tanke på allergiforebygging..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå