Gå til innhold

Alene med 2 barn. hva mister jeg ved å flytte sammen med noen?

Anbefalte innlegg

Vært alene i 2 år, og mister overgangsstønaden om 1 år. Har støtte til bhg og Sfo. Og utvidet barnetrygt+ barnebidrag fra faren. Kommer til å flytte sammen med kjæresten etterhvert. Og muligens gifte oss. Hva mister vi? Han har også 2 barn, med "vanlig" samvær med.

Fortsetter under...

Dere kan bo sammen i 12 mnd uten at du mister noe. Men gifter dere dere før 12 mnd så mister du alt den mnd.

Jeg har nå bodd sammen med samboeren min akkurat 1 år i februar og får nå kun vanlig barnetrygd(970 kr). Barnebidraget er det samme da.

Hei, har vært i din situasjon. Du mister ikke noe helt med det første (hvis det ikke er nye regler nå) men etter å ha bodd sammmen i 12 mnd, giftet dere eller fått felles barn mister du alt; både overgangstønad, tilsyns stønad og dbl barnetrygd. Jeg hadde alt dette, men etter 1 år samboerskap mistet jeg det. Nå er jeg imidlertid gift på nytt og har 1 felles barn og et på vei med ny mann. Barnebidraget kan jo bli endret uansett, om du får høyere inntekt eller faren får lavere. Det kan hende at du får mindre bidrag hvis din etterhvertblivende mann tjener mye, men det er litt opp og ned hvordan nav regner ut. Det lønner seg å vente, men skjønner jo at det ikke er så stas. Mister du overg.stønad om et år uansett er det jo noe.... Lykke til!

Annonse

Etter 12mnd mister du di ekstra støttene som barnepass, ekstra barntrygd etc. Skatteklasse 2 beholder du så frem dere ikke får felles barn eller gifter dere. Men husk ALT må melles fra selv!!

Det er helt rett. Kjærligheten er viktig, men ren økonomisk har jo også mye å si. Vi har da 4 barn, så det er jo en vurderingssak. Tenker på når loverket er sånn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...