Gå til innhold

Lest meg redd.. hvor stor sannsynlighet for MA?

Anbefalte innlegg

Jeg har da altså lest og analysert alt for masse. Jeg er rett og slett livredd! Er i uke 8 nå, men har di 2 siste ukene gradvis mistet alle gravid-symptomene.. I tillegg hadde jeg i forrige uke et tørk med bittelitt lyserosa tirsdag og fredag. Puppene er litt ømme enda, men det er lite. Jeg føler meg på en måte ikke gravid..

Er det normalt å føle det jeg gjør? Føler meg litt hysterisk og tenker at jeg må roe ned og heller tenke at sjansen for at ting går bra er mye større enn at det går galt. Den største skrekken er MA.. da vet man jo ikke at noe er galt.. Hvor stor er sjansen egentlig for en MA? Og kan mine symptomer tyde på det? Eller er jeg rett og slett bare hysterisk?

Håper på noen oppklarende ord fra dere lesere!

Hilsen førstegangs gravid

Fortsetter under...

Jeg var også redd for dette. Jeg fikk legen min til å måle hcg i blodet mitt jeg. For om det stiger, så er det et levende embryo (foster) inni magen, men om du har hatt en MA så stiger ikke hcg nivåene mer.

Jeg vet ikke så mye om dette, men jeg tror det er mer vanlig med SA enn med MA. Jeg mistet også alle mine symptomer rundt uke 8-9 men så kom de tilbake igjen.

Om du er fryktelig bekymret, så ville jeg har gått til legen og spurt enten om tidlig UL eller om han kan måle hcg i blodet ditt.

Det er ganske vanlig at en del symptomer forsvinner på det stadiet du er nå, så det er store muligheter for at alt er bra, husk det. Jeg vil si det samme som den over, gå og få målt hcg nivået, det er fort gjort. Evt. tidlig ultralyd hvis du er veldig urolig, men hcg prøven vil si mye.

Mener at MA er mye sjeldnere enn SA. Men MA kan jo være mer vanlig for noen. Har du ikke abortert før og er noenlunde ung og frisk så er det ingen grunn til bekymring ut fra det du skriver. Littegrann rosa på papiret en gang er ikke noe unormalt i et vellykket svangerskap heller.

Lykke til! Det er lange uker disse før uke 12...

Tusen takk for svar! Ut fra det dere skriver er jeg muligens litt hysterisk, og jeg har lest og analysert alt for masse. Skal uansett til første legetime på mandag så får ta det der i fra. Når dere snakker om hsg nivået, må ikke det måles med et par dagers mellomrom for å se en evt. stigning? Eller kan man ta utgangspunkt i en måling og si at alt er bra?

Ellers frisk og rask. Aldri tidligere abortert (som sagt ovenfor første gangs gravid), men kjenner MANGE som har abortert. 29 år og den alderen skulle vel ikke være i den farefulle sonen. Ting skulle vel tilsi at ting er bra!

Krysser fingrene for både meg selv og andre! Måtte de neste ukene gå fortere enn man aner...!

Hei,

sakset fra tråden "VIKTIG INFO TIL 1. TRIM.":

Hvor ofte går det bra:

5-8 uke 89,2% sjanse for at det skal gå bra

9-12 uke 93,8% sjanse for at det skal gå bra*

13-16 uke 96,3% sjanse for at det skal gå bra

17-20 uke 98,9% sjanse for at det skal gå bra

21-24 uke 99,3% sjanse for at det skal gå bra **

25-28 uke 99,8% sjanse for at det skal gå bra

*dersom hjerteaktivitet er påvist, er faren for abort enda mindre.

Som du ser, er det altså stor sjanse for at alt skal gå bra, selv om det dessverre også er mange som opplever en abort i løpet av livet (men mange av disse har denne aborten så tidlig at de ikke vet de er gravide ennå engang).

Jeg hadde for øvrig en MA i høst, og da mistet jeg ikke symptomene (det gikk 3 uker før jeg oppdaget det pga. blødninger, men jeg var like sliten og kvalm i denne perioden som før), så jeg ville ikke bekymret meg så mye for om det går litt opp og ned med symptomene dine. :)

Hvis du bort sentralt og har råd til det, kan du jo ta en privat ultralyd for å roe nervene litt.

Lykke til videre, sannsynligvis går det helt fint med deg nå som du har kommet til uke 8. :)

minni75:

Det der var tall jeg likte!! Og noe sånt jeg var på utkikk etter (harde fakta). Takk skal du ha!

Skal som sagt til legen på mandag for første sjekk, og har tenkt å få målt både hcg nivået, og få i orden en tidlig UL. Jeg for min del har godt av å få roet nervene.. Blir jo påvirket av alle rundt meg som har mistet en eller flere ganger.

Er du gravid igjen etter din MA i høst, minni75?

Annonse

Jepp, jeg er gravid igjen nå, 11+4, så nå venter jeg bare på å komme meg over til annet trimester og være ferdig med den "skumleste" perioden. :) Når man først har mistet en gang, blir man mye mere engstelig for at noe skal være galt, så jeg har allerede vært på en ultralyd i uke 8 (og sett et bankende hjerte :)), og tenkte å ta en ny en til uken før vi forteller om graviditeten til andre. Det blir dyrt, men det er verdt det siden jeg blir mindre engstelig da.

Jeg ble for øvrig gravid igjen med en gang (måtte bare vente en mens siden legen sa det), det skal visst være lett å bli gravid på nytt etter en MA/SA.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...