Gå til innhold

hva slags foreldre bruker lekegrind til barna?

Anbefalte innlegg

Hvilken type foreldre bruker lekegrind til barna?

Skjønner liksom ikke hvorfor de skal ha det? Er det ikke godt for barna å kunne krabbe rundt og ikke bli satt oppi et "bur"?

Jeg har aldri hatt behov for det selv om jeg har en meget aktiv jente. Har bare prioritert å dusje på kvelden og stelle meg når hun sover eller ta hun med på badet. Husarbeid tar jeg samtidig som jeg følger med på hva hun gjør.

Fortsetter under...

Passe dine egne saker du.

Jeg kan ikke gå på do uten at det er stor risiko for at ungen slår seg helseløs om han får gå fritt. Synes det er greit å ha tid til å tørke seg i ræva uten å måtte løpe for å forhindre en ulykke. Det er forskjell på barn, Tror din "aktive" jente er roligere enn du tror. Synes jeg ser mine gærninger "bli med ut på badet" mens jeg f.eks. er på do eller enda verre:dusjer.HAHAHA.

Hva gjør du da når du har 2 småttiser og en liten baby på 3 uker? Jo,-du legger babyen i lekegrinda for å beskytte den fra kosen fra de store som er fantastisk, men også en smule skmmel om du snur deg vekk et sekund;)

Lekegrind er ikke ment som bur, men for å beskytte den lille i korte perioder...

Annonse

En hundeeier har lekegrind.

Da eldste barnet mitt ble født hadde vi også en hund, hunden adopterte babyen og ville passe på han hele tiden. Altså ligge helt inntil, slikke litt i fjeset osv.

Så for at babyen skulle få leke litt med babygymmen sin i fred, og hunden få sove uten små fingre i pelsen puttet vi junior i lekegrinden av og til. DA lå hunden inntil grinden å passet på ;)

Da vi fikk lillebror og lillesøster hadde vi ikke hund og heller ingen grind. Men som sagt før her, det er stor forskjell på barna og jeg forstår absolutt at noen foretrekker grind. Mellomste barnet mitt klatret helt opp på spisestuebordet da han var 9 mnd gammel, han kunne ikke gå, men klatre kunne han. Kan ikke bare snu ryggen til slike barn veit...

Jeg kjøpte ikke lekegrint til jenta mi, for jeg tekte som mange her at det trenger jeg sikkert ikke. Men gud å jeg angra meg. Det var ikke fred å få et sekund. Kunne ikke snu ryggen til i det hele tatt, og da får man ikke tid til å gjøre så mye husarbeid. Så denne gangen skal jeg definitivt ha en lekegrind.

Lekegrind er vel mer som en sikkerhetsanordning enn et sted å leke? Misvisende navn, altså.

Supert for dem som har hund eller så tette unger at den eldste ikke forstår å behandle babyen forsiktig. Mange bruker også lekegrinda som sovested isteden for vogge i stua + et sted å samle sammen leker og kosedyr.

Annonse

Med bare ett barn tror jeg det er lett å klare seg uten lekegrind. Er barnet lite og ikke klarer å flytte seg så trengs det jo ikke sperres inne, men mindre det skal beskyttes mot andre barn eller dyr.

Lekegrind er vel for kortere opphold, og om ungen er i stand til å krabbe så bør han vel få lov til det størsteparten av tiden, for best mulig motorisk utvikling rett og slett. Er vel mest brukt når foreldre skal på do etc

Jeg syns det må være helt greit med korte opphold i grinda dersom ungen er vant til det og aksepterer det. Noen av de minste som ikke flytter seg kan også kose seg en god stund i grinda med leker dersom en ønsker å ha de beskyttet.

Med nummer en og to trengte ikke jeg lekegrind heller. Men da nummer tre kom, måtte den beskyttes fra nummer to. Hun overøste lillesøster med harde koser, og kledde av henne før vi fikk sukket for oss :) Da er det greit å kunne beskytte minsten fra omverdenen hvis man snur seg vekk en liten stund.

Oppdragelse. Hvordan oppdra en impulsiv 1 1/2-åring til sitte med hendene i fanget. Selv i dag hvor minste er 2, er storesøster helt på tuppa etter vesla.

Oppdragelse??

Joda, min lille 19 mnd gamle gutt vet hva som er farlig for han. Sånn at når mamma må akutt på do, så vet han at vedovnen er varm og prøver selvsagt aldri å 'skremme' mamma med å løpe mot den. Og han skjønner selvsagt at dersom han står i sofaen og til og med hopper for å riktig prøve seg, så kan han falle mot bordet og slå seg...

Lekegrinda er et trygt sted når mamma må slippe gutten sin av syne noen minutter i løpet av uka. Ikke et fengsel som brukes til straff!

Så heldig du et HI som har øyne i nakken og små barn som Vet hva som er bra for dem til enhver tid..

Altså, jeg synes det har vært veldig greit å ha. Er jo bare å sette ungen oppi der, med litt mat og noen leker, så har jeg fri hele dagen! Kan gjøre husarbeid, se på tv, sove, gå på butikken. Helt supert!

Er det sånn du tenker vi gjør det...?

Foreldre med eldre barn eller dyr - det er ikke bare den minste som må få bevege seg fritt iblant...

Foreldre som kunne tenke seg å lese avisen et øyeblikk, hente noe i et annet rom, ta telefonen, gå på do i fred eller til og med dusje på dagtid.

Foreldre som er så gærne at bruker deler av dagen i permisjon på egne interesser enten det er jobbrelatert eller hobbyer.

Foreldre som kan tenke seg å ha en selvstendig eksistens selv om man er småbarnsforeldre og ikke hele tiden måtte ha øya på ungen.

Barn har godt av å få være alene og ikke bli overvåka og fulgt med hele tida og lekegrind gjør at de kan få være i fred og pusle med sitt på en trygg måte. Det er jo ikke enten eller. Selv om man har lekegrind får jo de små lov å bevege seg rundt på gulvet når det passer slik.

Hvorfor skal man gjøre alt så vanskelig når man enkelt kan løse det med å bruke lekegrinda innimllom!?

har ikke hatt lekegrind til mine 3 barn, men for å si det sånn har jeg angra meg stygt etterpå..! og dere som mener lekegrind er et bur, det er jo bare tåpelig. en lekegrind skal jo være en sikkerhet, lite kjekt å la småen krabbe rundt alene mens man er på do eller dusjer. og oppdragelse har ikke noe med saken å gjøre, en ettåring som krabber rundt eller nettopp har lært seg å gå skjønner faktisk ikke at ting kan være farlig...! kommer nok til å investere meg en lekegrind til neste kommer, utrolig kjekt mener nå jeg da, så babyen kan leke i fred uten å bli nedtrampet av eldre søsken som leker litt brutalt.

Lekegrind var veldig greit når jeg skulle bære ting opp og ned trappene. Har man fulle hendene med skittentøy, søppel eller andre ting er det faktisk veldig vanskelig å lukke trappegrinden opp og igjen mens barnet krabber ukritisk rundtomkring.

Til dusjing o.l. brukte jeg mye vippestolen som "barnevakt". Jeg satt barnet i den, tok pcen med på badet og viste en dvd mens jeg dusjet. Selv om det er en mulighet å dusje på kvelden, så er det faktisk ikke alle som er så heldige å ha barn som sover på kvelden. De første 4-6 mnd. av mine barns liv var jeg desperat etter å få lagt meg selv om kvelden, men dessverre var de veldig vanskelig å få til å sove så jeg og faren gikk skift på kveld og nattestid. Dessuten hadde jeg alikevel hatt behov for minst 20 min. på badet hver morgen om jeg hadde dusjet på kvelden eller ei.

Lekegrind var veldig greit når jeg skulle bære ting opp og ned trappene. Har man fulle hendene med skittentøy, søppel eller andre ting er det faktisk veldig vanskelig å lukke trappegrinden opp og igjen mens barnet krabber ukritisk rundtomkring.

Til dusjing o.l. brukte jeg mye vippestolen som "barnevakt". Jeg satt barnet i den, tok pcen med på badet og viste en dvd mens jeg dusjet. Selv om det er en mulighet å dusje på kvelden, så er det faktisk ikke alle som er så heldige å ha barn som sover på kvelden. De første 4-6 mnd. av mine barns liv var jeg desperat etter å få lagt meg selv om kvelden, men dessverre var de veldig vanskelig å få til å sove så jeg og faren gikk skift på kveld og nattestid. Dessuten hadde jeg alikevel hatt behov for minst 20 min. på badet hver morgen om jeg hadde dusjet på kvelden eller ei.

JEG bruker lekegrind til barna! Og syns ærlig talt at du burde skjemmes!!! Tenk å gå kritisk ut mot gravide og nybakte mødres foreldrekunnskaper, bare fordi de ikke har samme trangsynte mening som deg!

Og jeg håper for ditt barns skyld at du våkner snart og ser virkeligheten i øynene... Du og ditt barn er ikke en fasit!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...