Gå til innhold

Mini er 10 dager og fortsatt tortur å amme

Anbefalte innlegg

Har endelig fått igjen huden på brystvortene, men er fortsatt kjempeøm og i det han kobler seg på hyler jeg av smerte. Varer 30 sek eller noe. Er kvalm og uvel av hele greia. Forferdelig vondt. Han har riktig tak, men tror han suger vanvittig hardt.

Noen som vet om dette går over? Mannen sier at viss dette ikke gir seg blir det flaske! Han vet ikke sin arme råd der jeg sitter og hylgriner.

Fortsetter under...

Brukte det med første. Har prøvd avent sine denne gangen, men er like vondt! Håper kanskje medela sine kommer i posten senere i dag, se om de er bedre (hadde de sist).

Tror det blir pumping et par ganger i dag så brystvortene får hvile litt.

Sitter og spenner meg under hele amminga, så rygg og nakke er hard som stein.

Huff, stakkars deg.

Har du prøvd å håndmelke litt før du legger til, da er utdrivinga mer i gang og småen trenger ikke suge så hardt for å få det til å begynne å strømme.

Det kan muligens også hjelpe å legge noe varmt i bh- en før du skal til å amme, en varm klut (innpakket i plast?) varmepute e.l.

Godt tegn at du ar fått tilbake huden da men.. huff. Du er vel flink til å stelle vortene med purelan eller annen god salve?

Det er nå tidlig ennå, det er gode sjanser for at dette skal bedre seg. Utdrivinga blir nok mer effektiv etterhvert også, hvis det kan være noe av problemet.

Se gjerne på ammehjelpens nettsider, disse er virkelig gode og gir råd om det meste. http://ammehjelpen.no/

Lykke til! Håper det bedrer seg litt kjapt!

Var likedan med min første, gruet meg til ammingen de første ukene. Gikk så langt at babyen drakk blod fra brystvortene og gulpet det opp igjen:(

Denne gangen smurte jeg med Bepanthen brystvortekrem etter hver amming de første 2-3 ukene. Var ALDRI sår!

Og hadde en baby som sugde opptil 2,5 timer i strekk:)

Babyen fikk samtidig veldig sår stump. (Fikk slike blemmer der sinksalve sklir av med en gang)

Prøvde sinksalve, talkum og inotyol - ingenting hjalp.

Men Bepanthen gjorde susen!

Så anbefaler denne salven til begge deler:D

Helsesøster tipset forøvrig om vanlig Libero Lotion. Kjempefin på sår stump. ( har ikke prøvd selv, bruker bare Bepanthen nå hihi;))

Annonse

Hei,jeg hadde det sånn med den første. Med andre var jeg klok av erfaring og gruet meg en del til amming. Men jeg brukte smertestillende,paracet + ibux, 4 ganger i døgnet de første 2-3 ukene. Dette fungerte supert. Da slapp jeg å grue meg til å amme. Jeg spente meg ikke og melka kom som den skulle. Anbefales!

Uff, sånn hadde jeg det og med begge mine. Jeg tror rett og slett smertene kom da melka begynte å strømme ut. Jeg hadde så mye melk og da jeg kjente melka kom, kom også en ubeskrivelig smerte som strømmet gjennom hele kroppen:( Men, jeg beit meg i det og etter et par uker gikk det over:) Gi ammingen (og smertene) litt tid så skal du se det går seg til:)

Huff så trasig! Jeg satt også og grein de første 4 ukene tror jeg det var. Mannen min truet med flaske, men vi kom oss gjennom det. Jeg presset ut litt melk slik at utdrivingen var igang. I tillegg brukte jeg varmepute og syntocinon-sprayen slik at babyen ikke trenger å jobbe så mye for å få ut melka. Ingen vidunderkur altså, men håper du blir bedre etterhvert. Lykke til:)

Jeg vil anbefale deg å prøve brystskjold. Det er små skjold du setter over brystvorten når du ammer slik at brystet ikke blir så utsatt for slitasje. Jeg brukte brystskjold i ca 6 uker før jeg følte meg bra nok til å prøve uten. Det var ikke noe problem for barnet vårt å få til ammingen uten skjoldet. Og han la fint på seg hele veien. Brystskjold ble redningen for oss. Nå har han blitt 1 år og ammingen går fortsatt veldig bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...