mammasgull Skrevet 10. februar 2011 #1 Skrevet 10. februar 2011 Hvor farlig er dette egentlig? Fikk beskjed fra helsestasjonen tidligere at honning måtte de ikke få før de passert et år. babyen er 3 mnd... Hun ga han honning på smokken, fordi hun synes det var gøy!!!! Jeg så det ikke, men klikka mildt sagt da hun fortalte det, men ble avfeid med at jeg ikke måtte være så hysterisk, og at i gamle dager ga de honning hele tiden.
blomstre Skrevet 10. februar 2011 #2 Skrevet 10. februar 2011 Huff da. Ja i gamle dager gav de sikkert honning, og da kunne babyene få spedbarnsbotulisme. Siden 1988 har vi ikke hatt noen tilfeller av dette i norge, nettopp fordi det nå opplyses om at babyer ikke skal ha honning... Mest sannsynelig går det bra! For at det skal være farlig, så må honningen inneholde noen spesielle bakterier. Disse bakteriene brytes normalt ned i våre mager, men for babyer under 1 år som ikke har helt utviklet fordøyelsessystem så vil disse bakterien komme seg til tarmene hvor det vil utvikles giftstoffer, og det er disse som er farlige. Symptomene kan komme etter 1-3 dager, og det er vanligvis snakk om forstoppelse og lammelser. Så vær litt ekstra observant disse dagene, og er du usikker så ringer du helsestasjonen. Nå har jeg ikke troa på at det ikke finnes babyer under 1 år som har fått i seg honning siden 1988. Noen har det vært, og de har det jo da gått helt fint med. Fra 1977-1988 så var det bare 4 tilfeller av småbarnbotulisme, så det er uansett veldig sjeldent at det oppstår, men fordi det tross alt er så enkelt å unngå så har norske myndigheter valgt å advare mot honning. Så jeg vil ikke tro at det er noen grunn til panikk, men det skader ikke å være litt ekstra observant de neste 3 dagene. Og helst bør du jo få din mor til å forstå hvorfor hun ikke må gi honning igjen... Selv om sjansen er uhyre liten for at det skal gå galt, så er den ikke verdt å ta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå