Gå til innhold

Angst i forbindelse med GU og fødsel.

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min prøver å bli graivide, og i denne prossessen har det dukket opp mange veldig ubehagelige ting som jeg trodde jeg var ferdig med og hadde lagt bak meg.

Det begynte med at et panikkanfall ble utløst mens jeg kjørte bil og vi snakket om fødsel. Samboeren min fikk stoppet bilen mens jeg slo og hylte og sparket med beina. Tok lang tid før jeg klarte å roe meg ned og puste normalt.

Har fullstendig panikk for at noen skal ta på meg nedentil, be meg om å spre beina fra hverandre, i det hele tatt være i nærheten av underlivet mitt.

Vet ikke lenger om vi tør å fortsette å prøve å bli gravide. Har trukket meg unna samboeren min, og de vonde følelsene som dukker opp når jeg tenker meg selv i en situasjon hvor noen tar på meg mot min vilje påvirker i stor grad sexlivet vårt.

Er det nødvendig å ha en gynekologisk undersøkelse i forbindelse med svangerskapet?

Og kan jeg velge å føde alene uten at en jordmor må ta på meg?

Må noen ned og rote i underlivet mitt om jeg får innvilget et keisersnitt?

Har ikke noe imot å bli undersøkt på andre deler av kroppen, men bare tanken på at noen skal nærme seg underlivet mitt gir meg faktisk lyst til å drepe.

Hører selv hvor sprøtt det høres ut, men jeg klarer ikke å styre det.

Fortsetter under...

Du trenger ikke GU i svangerskapet, og etter eget ønske kan du ha jordmor som blander seg minst mulig i selve fødselen. Kvinner har født alene i mange hundre år, så det er fullt mulig med minimalt med innblanding.

Når det gjelder keisersnitt er det ikke så enkelt at de ikke må "rote" i underlivet ditt. Keisersnitt er en operasjon, og da må de sette kateter på deg (stikker et rør opp og inn urinblæren). Desverre er det ikke så lett å komme unna det kateteret når man skal ha en operasjon.

Vil anbefale deg å ta kontakt med en jordmor eller be fastlegen din henvise til fødepoliklinikken for en samtale. De kan hjelpe både med bearbeiding av følelsene og komme med konstruktive løsninger, enten det er fødsel eller keisersnitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...