Gå til innhold

Folk som syter over bekkenløsning og sykemelder seg 100%,

Anbefalte innlegg

men som samtidig reiser på masse utflukter som kafe, lange bilturer, båtturer, flyturer, kino osv irriterer meg grønn. Eg har ei bekjent som går og klager over hvor vondt hun har det og hopper rundt på krykker, men som er faen meg så aktiv at jeg har vanskeligheter med å holde følge. Noen er så fulle av bullshit at det halve kunne vært nok. Tror at den slags oppførsel øker mistilliten til de stakkarene som det faktisk er synd på!!! arg

Fortsetter under...

Hadde også en slik venninne. Hun fikk høre det fra meg skikkelig og vi er ikke lenger venner av den grunnen. Hun gråt til seg sykemelding tidlig i svangerskapet grunnet "bekkenløsning". Hun var kjempeaktiv, løp opp og ned trapper, lekte med barna på gulvet osv. Hun klaget når det passet seg (les: nærmet seg ny legetime).

Jeg selv ble sykemeldt fra uke 22 pga kraftig bekkenløsning. Jeg VET hva det er, det vet ikke min x-venninne. Jeg hadde smerter døgnet rundt, kunne ikke gjøre noen "normale" ting, bare det å reise seg var et smertehelvete. Jeg sov max 30 minutt om gangen pga smertene så ble så sterke når jeg lå i samme stilling. Jeg sliter fortsatt veldig med bekkenet nå 6 år etter....hun var helt frisk med en gang hun fødte barnet.

Jeg blir rett og slett forbannet på slike folk som "stjeler" og ødelegger for oss andre. Hadde alle "sytefantene" og "løgnhalsene" holdt seg i jobb så ville vi hatt bedre sykeordninger og mer penger til felleskassen.

Hvorfor bry dere? Er det så forferdelig for dere at noen tar seg et "friår" fra jobb? Skjønner godt at de som er gravide vil ha fritid og kose seg med graviditeten.. Man jobber jo trossalt hele livet.. Hva har et usselt år å si?

Annonse

Jeg er sykemeldt fullt nå, kan ikke jobbe i de jobbene jeg har hatt innenfor helsevesnet grunnet mye gåing og løft (er ikke i fast jobb).

Ja, jeg kan noen ganger løpe opp trappen, jeg kan gå på cafe etc. Andre dager er dette vanskelig. For meg er ikke dagene lik..

Jeg er ikke en av de som går på jobb for så at noen andre skal slite ekstra fordi jeg ikke kan gjøre en fullkommen jobb.

Om du synes de som sm er ille, synes jeg personlig gravide kvinner som går på jobb og ikke kan gjøre jobben sin er verre...det har jeg x fler kjent på ryggen min..

du anonym over her har jo virkelig ikke skjønt det der med skattepenger. Og du andre som kan til tider løpe opp trappen, hva er du sykemeldt for? Kan umulig være bekkenløsning. Er ikke ille med sm hvis man må.

Men hvis man er såpass frisk at du kan løpe i trapper og gå på kafe, kan du være litt i jobb også. Ærlig talt

Regner med det er meg du tenker på som "du andre":)

Jobber i ambulanse og sykehus...funker dårlig om man ikke kan gjøre en fullverdig jobb da skjønner du.

Du må prøve se litt større på det enn hva du gjør, individuelle forskjeller.

For å sette ting i perspektiv for deg, klarte jeg verken sitte (haleben) eller omtrent gå for noen dager siden. Heldigvis ikke like ille nå, men som sagt, det kommer ann på akrivitetsnivået mitt.

Det må være mulig og tilrettelegge på en måte. Når du er såpass frisk som du beskriver burde det være mulig å jobbe. Har selv vært sykemeldt med bekkenløsning. Men nå klarte jeg aldri å løpe i trapper eller sitte på kafe.

Ja helt klart om jeg hadde vært i fast jobb!

Men som vikar leier de ikke inn en ekstra person som van være sammen med meg. Derfor betyr det at jeg MÅ gjøre nøyaktig den samme jobben som før, noe jeg vet jeg ikke klarer nå lenger og jeg blir en belastning for de som må jobbe mer pga dette.

Enig! Det er nesten sånn at jeg skulle ønske at de i en liten uke kunne kjenne hvordan det er å ha akkurat så ille bekkenløsning som de syter på seg.

Da tror jeg pipa hadde fått en annen låt når de ikke lenger kunne gå på kafe, tur,kino eller besøk, men måtte velge om man skulle bruke kreftene på å ta en liten tur i matbutikken eller vanne blomstene, for du vet at du ikke klarer begge dele i løpet av en dag pga smerter. Når det å komme seg inn og ut av en bil er noe du må bite tenna sammen for å orke og når det verker så i bekkenet at du ikke klarer å la være å hulke i trappa.

Samtidig er jeg glad på deres vegne at de ikke har det sånn, for det unner jeg ingen, men det er en hån mot de som har det virkelig ille. De menneskene folk ser, som klager over bekkenløsning, er jo de som lever som normalt, ikke de som sjelden kommer utenfor døra, derfor er det mange som tror at bekkenløsning er tøyselidelse som gravide med arbeidsvegring har funnet på.

For min del tok det 5 år etter siste fødsel før jeg fungerte noenlunde normalt, og selv nå, en del år etter det igjen sliter jeg med smerter, betennelser i muskulaturen og begrensninger...jeg kan f. eks fortsatt ikke løpe opp en trapp...

Dere som har så fryyyyktelig vondt burde jo virkelig gå foran som et eksempel, slik at de som har en begynnende bekkenløsning IKKE presser seg like hardt som det dere har gjort..

slik at de kanskje ikke må plages i 5 år etter fødsel!?!!

Annonse

Jeg synest at sykemeldinger skal være en sak mellom pasient og lege, eventuelt arbeidsgiver i ia bedrift.

Godtmulig hun forteller deg det er bekkenløsning fordi hun ikke ønsker å gi den virkelige grunnen.

Det er legen som bestemmer sykemelding eller ikke, du er ikke vedkommendes behandlende lege og ikke kvalifisert til å uttale deg.

Hvis du har bekkenløsning så vil jeg jo absolutt karakterisere flyturer, kafeturer, bilreiser og andre turer som å presse seg. Dessuten, det er mange av oss som ble fryktelig (og ikke fryyyyyktelig - som for det til å høres ut som om du tror det er tull. Er du en av dem med "sånn passe" bekkenløsning som kjenner at det verker litt når det må støvsuges eller jobben ringer, men som helt klart er i form til shopping med jentene?) ille uten å presse oss. Hos meg kom det som kastet på. Den ene dagen var jeg i ok form, den andre dagen kunne jeg ikke flytte det ene beinet skikkelig.

Går jo an å dra på båttur selv om en har bl, samme gjelder korte kafebesøk. Men jeg stusser på lange bilturer og flyturer osv. Springe opp trapper? :o

Jeg kjenner og ei som har løyet seg til bekkenløsningsdiagnosen og 100% sm - men hun greide å vaske bilen og klatre osv. Hun visste alle symptomene på forhånd.

Folk som gjør dette her irriterer meg også grønn siden det setter de som virkelig har det vondt i dårlig lys. I tillegg så vil det bare bli enda mer mistenkeliggjort å ha bl siden det ikke er en synlig sykdom.

Har selv slitt med kraftig bl med gangvansker fra tidlig av i hvert svangerskap, og det er et smertehelvete! Særlig på slutten. Jeg har fortsatt noen dager som er bedre enn andre, så formen varierer fra dag til dag.

Jeg skal nå løpe litt i trappen i dag tenker jeg...(sorry måtte bare) :)

Faller på sin egen urimelighet å kritisere andre for å ikke presse kroppen sin mer enn nødvendig. Forstår at dette for noen er et betent tema, men er det noe å ta slik på vei for?

For dere som tror alt er syt og klag..kanskje ta et skift sammen med meg på ambulansen eller sykehuset?;)

Finnes bestandig mennesker som utnytter systemer overalt, velg deres kamper og ikke slit dere ut på de som sykemelder seg for å ivareta egen helse.

Er det noe jeg har lært etter mange år i helsevesnet, ingen takker deg for god innsats når kroppen ikke lenger fungerer.

Jeg skal ut i jobb igjen asap, da skal jeg også ha en kropp som er up for it.

Kan ikke fatte og forstå hvorfor det skal være umulig å gå på café?? Jeg hadde bekkenløsning helt siden 4.mnd. Formen var varierende, men dersom jeg hadde presset meg en dag så kom jeg meg nesten ikke ut av senga neste dag. Opplevde å bli mistenkeliggjort av legen. "Det er ikke en sykdom å være gravid" osv. Han presset meg faktisk i jobb 1 uke før permisjonen bare for å "prøve". Unødvendig å si at det ikke gikk.

Arbeider på småbarnsavdeling i barnehage. Der er det helt håpløst å være om man ikke stå på ordentlig. Det må løftes, bøyes, dekkes på på lave bord osv. Var en pine å være der. Og en presset bemanningssituasjon gjorde at man kun gikk i veien når man fikk "tilrettelagte oppgaver". Man ble likevel nødt til å trå til.

Synes det er lusent av folk å si at de har BL hvis de ikke har det. Men synes det er helt feil å skulle bedømme om folk er for friske til SM. Det vet de nå best selv! Det er vel ikke om å gjøre å ha mest vondt?? Virker jo nesten sånn..

Jeg hadde bekkenløsning med andremann og hadde store problemer med å kunne sitte lenge om gangen, det gjaldt da bil, buss, fly osv. Jeg måtte hele tiden ha tilgang til å kunne reise meg opp, bevege meg eller legge meg ned. Jeg brukte krykker innimellom, men jeg holdt meg stort sett i sofaen dersom bekkenet var totalt ubrukelig.

Jeg kan skjønne at venninnen din går på kafe, men skjønner ikke hvordan hun klarer å dra på flyturer og lange bilturer. Tipper hun har lyst på fri og dette burde jo legen skjønne..?

Kunne ikke vært mer enig med HI!

Jeg er selv i full jobb og har barn fra før - og det irriterer meg at en nabo av meg har vært sykemeldt omtrent siden hun fikk vite at hun ble gravid - men på ettermiddagene/kveldene sprudler hun over av energi. Da er jeg så dønn sliten...

"Hvis jeg hadde vært i jobb hadde jeg jo ikke orket noe som helst" sier hun, og tar det som en selvfølge at hun må ha overskudd på kvelden. Makan til holdninger!

Jeg er selv sykemeldt p.g.a bekkenløsning. Og ja, jeg går på kafè, drar på lange bilturer når jeg må, tar meg en tur på kino o.s.v. Og hvorfor i svarte skulle jeg ikke gjøre det??????? Skal jeg låse meg inne istedet? Mitt problem med BL er å gå mye, løfte tungt, kan ikke være for rask i vendingene, vondt å løfte det ene benet, må gå ganske sakte og å bøye meg er vondt. Noen dager er bedre enn andre. Og hvorfor skal ikke jeg få nyte de få dagene? Folk kan drite i å bry seg, for de vet stort sett ikke hvordan mine dårlige dager er! Jobber i helsevesnet,og har virkelig forsøkt meg fram i diverse arbeidsoppgaver. Det er ikke fungert, så nå er jeg aktivt sykemeldt og har ingen pleieoppgaver, og mulighet til å se selv hvilke dager jeg jobber. Uten å ha dårlig samvittighet for å måtte ringe å gi beskjed om at jeg ikke kommer når jeg er dårlig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...