Gå til innhold

Overgangsstønad?

Anbefalte innlegg

Trenger svar fra noen som kan litt om regler rundt overgangsstønad (os).

Jeg er alene med ett barn og jobbet i engasjement frem til hun ble født. Tjente bra og har maks utbetaling av foreldrepenger. Engasjementet ble ikke fornyet. Så når permisjonen er over og alle ferieukene er ferdig er jeg arbeidsledig.

Nå er jeg gravid igjen. Når baby kommer har jeg hatt foreldrepenger i hele første trimester.

Så spørsmålene:

Dersom jeg søker og får overgangsstønad frem til baby kommer, vil disse pengene være med å danne grunnlaget for nye foreldrepenger?

Dersom jeg søker os frem til baby kommer, mister jeg retten til å søke os etter at permisjonstiden for nummer to er over?

Jeg regner jo med å få meg jobb igjen etter nr to, har aldri hatt problemer med det før. Men har ikke helt troen på at det blir lett å få jobb som gravid med et lite barn.

Takk til dere som tar dere tid til å svare ordentlig på spørsmålene mine!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142891660-overgangsst%C3%B8nad/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener at OS ikke gir grunnlag for foeldrepenger, men det bør du nesten sjekke med NAV.

Når du søker OS har du rett på det i 3 år, siden minsten ikke er født enda.

Du får OS, og trenger ikke søke på nytt etter fødsel. (Kan være NAV ber deg forklare hvorfor du får et barn mens du er enslig, men det er bare å forklare situasjonen. De spør bare fordi de må ha klarhet i om du er sammen med barnefar).

Er vel 3 mnd behandlingstid på OS, så ville begynte å tenke på søknad nå, problemet er at det må jo baseres på at når du er ferdig med permisjon og ferie så har du ikke inntekt. Men OS gjelder ikke som grunnlag, derimot gjør dagpenger det. Vil du få det?

"Dersom jeg søker os frem til baby kommer, mister jeg retten til å søke os etter at permisjonstiden for nummer to er over?" Dersom jeg søker os frem til baby kommer, mister jeg retten til å søke os etter at permisjonstiden for nummer to er over? Du vil jo ikke ha noen permisjonstid om du ikke har opparbeida deg rett til foreldrepenger, men OS får du uansett helt fra babyen er født. Så før babyen kommer får du OS for barnet du allerede har, etter baby nr 2 kommer har du rett på OS i 3 år.

Ville ha forsøkt å finne jobb. Trenger jo ikke være heltid. Så har du rett til stønad til barnetilsyn mtp dagmamma og barnehage.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...