Gå til innhold

Erfaringer med prednisolon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Fikk et barn på egenhånd i 05, så hadde jeg 4MA og vi gikk derfor for AIH som gav oss en etterlengtet nr 2:-) Nå har jeg nettopp abortert etter å ha blitt gravid på egenhånd. Det endte i en 5. MA. Nå skal vi i gang med fryseforsøk, og på Klinikk Hausken mener de at vi skal forsøke prednisolon også, fordi de mener mine aborter skyldes kroppens eget immunforsvar. Men jeg er skeptisk. Er snakk om 5 mg.

Noen som har noe som helst erfaring med prednisolon, og som ønser å dele sin historie?:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er flere av oss her inne som har brukt Prednisolon eller andre kortisonpreparater ifbm IVF eller for å unngå nye aborter. At en viktig gruppe årsaker til abort kan være immunologiske problemer er det mange andre enn gynekologene hos Hausken som mener.

Hvorfor er du skeptisk? Hvis du sier litt om det kan vi kanskje prøve å svare eller kommentere.

Skrevet

Jeg brukte Prednisolon og blodfortynnenede på de 2 siste forsøkene mine. 5 mg Prednisolon første gang, og 10 mg andre gang. Vet ikke hvor mye det hadde å si, men jeg ble ihvertfall gravid andre gang. Er enig i MK73; hvorfor er du bekymret for å bruke det? Det er ingen høy dose, og så lenge det er i takt med hva legen skal det jo være greit. Jeg brukte det tom 7. svangerskapsuke, og trappet da ned til 5 mg i en uke, og kuttet ut etter det. Jeg var nesten litt redd for å kutte det ut jeg, for jeg bekymret meg for at kroppen da skulle finne på å støte ut. Men det har gått veldig fint ;-)

Jeg har heller ikke skjekket meg for endo, og har lurt litt på om jeg kan ha det selvom jeg ikke har noen særlige indikasjoner på det. I den forbindelse tenkte jeg også at det kunne være kjekt å prøve kortison.

Lykke til ;-)

Skrevet

Lurer også på om jeg har endometriose. Øker dette sjansen for immunologi? Er skeptisk til brk av kortison pga kortison kan jo gi veksthemning. Men såklart er det forskjell på hvor stor dose man tar. Føler bare jeg har så lite kunnskap om dette. Spurte Hausken om sjansen for misdannelser ved bruk av prednisolon, og han sa at den er økt. En pr 1000 tror jeg det var, husker ikke helt. Hadde garanert gått for det da vi forsøkte på nr 2, men nå som vi har to.... Ønsket om en liten 3.mann er så utrolig sterkt, men likevel...?? Det jeg lurer på er om kroppen lar være å abortere et foster med missdannelser, som kroppen ellers ville abortert dersom man ikke gikk på prednisolon? Men mye kan man vel få undersøkt på ultralyd.

Har veldig lyst å forsøke, men er så redd for et angstfylt svangerskap som følge av dette, så jeg må føle meg sikker på at dette er riktig å forsøke. Forrige svangerskap som endte godt, var helt grusomt. Jeg var livredd hver eneste dag, så må skaffe meg et bedre utgangspunkt denne gangen:-) Har jo hørt mange lykkehistorier etter prednisolonbruk...

Takknemlig for at dere svarer:-)

Skrevet

Forresten, så utrolig kjekt å lese at dere er gravide!!!:-) Kan du fortelle om din prednisolonbruk, MK73? Jeg skal evt starte 14 dager før innsett. Hva gjorde du? Og hvor lenge skal du bruke det? Bruker du andre medisiner? Jeg har brukt Klexane og Cyclogest, og kommer til å gjøre det igjen. Samtidig anbefaler de meg Albyl-E.

Må bare prøve å skaffe meg litt ro ifht dette, da min gyn også var litt skeptisk. Men hun har jo ikke så mye peiling på ivf og dette her da, og virker generelt litt skeptisk til å putte i seg ting.

Men denne muligheten til å forsøke noe nytt gir meg håp om å slippe mange aborter til før vi kanskje er så heldige å lykkes igjen:-)

Lykke til videre, jenter:-)

Skrevet

Hei Lyddia,

Jeg har brukt prednisolon (2*5mg per dag) under de to forsøkene mine hos Hausken (har hatt 3 ICSI og 2 FER i Porsgrunn før dette). Ved det første forsøket ble jeg gravid og fødte en frisk gutt i august 2009;-) Ved søskenforsøket nå i høst ble jeg gravid, men det endte i ma i uke 8. Begge gangene har jeg begynt på prednisolon ved spøytestart (ca 2 uker før uttak) og sluttet med det ved positiv test, altså totalt ca. 4 uker. Har ikke merket noen bivirkninger ved denne bruken, siden dosen er så lav. Brukte også klexane (frem til uke 7-8) og cyclogest (til test).

Skal kanskje ha fryseforsøk ved neste mens (kommer litt ann på om jeg blir frisk av alle sykdommene jeg har pådratt meg siden nyttår) og da er meningen at jeg skal ha dette i naturlig syklus uten noen støttemedisiner. Jeg er faktisk mer redd for at dette forsøket ender negativt, da jeg tror at kroppen min trenger medisiner for å både å bli gravid og beholde barnet (har gått nesten 7 år uten prevensjon uten snurten av en positiv test).

Vel, lykke til med valget! Skjønner godt at du er skeptisk, men har lest mange gladhistorier her inne om prednisolon.

Skrevet

Jeg har ikke hørt om at årsaken til endometriose kan henge sammen med immunologiske problemer - men endometriose kan jo både være til hinder for graviditet og kan øke risikoen for abort, tror jeg.

Kortison virker betennelsesdempende og vil dermed kunne bidra til at endometriose "tørkes ut" og dermed utgjør et mindre problem for oss prøvere.

Det spørsmålet du stillerom misdannelser tror jeg ikke det finnes noe fasitsvar på, og jeg skal i alle fall ikke prøve meg på - det ville jeg ha spurt Hausken eller en annen ekspert om. Ikke sikker på at de har fasitsvaret heller, men det er verdt et forsøk.

Ettersom du har to barn allerede så skjønner jeg godt at du stiller disse spørsmålene, og jeg tror det er lurt at du tenker på deg selv og legger til rette for at et evt svangerskap skal bli mest mulig levelig.

Skrevet

Jeg fikk Prednisolon hos Hausken fordi jeg både har en historie med endometriose og har hatt tre aborter sent i første trimester - som kan ha hatt immunologiske årsaker.

Ved de to første ordinære forsøkene jeg hadde der gikk jeg på 10mg daglig fra første sprøytedag (kort regime). Dosen forsatte frem mot test, og hadde jeg blitt gravid skulle jeg ha fortsatt i alle fall ut uke 7, og kanskje lenger. Nå ble jeg ikke gravid. Vi hadde i fjor sommer samtale på klinikken før det siste ordinære forsøket, og et av tiltakene vi ble enige om var at jeg skulle gå fast på Prednisolon. Siden juni har jeg tatt 5mg daglig. Da jeg hadde forsøk i november økte jeg til 10mg igjen, men ble ikke gravid.

Ved dette siste forsøket, som var innsetting av to blastocyster fra fryseren, har jeg bare fortsatt på min vanlige dose på 5 mg. Skal gå på det ut uke 7 i første omgang, kanskje lenger - vi får se det an etter UL.

I tillegg går jeg på Metformin (pga PCOS-symptomer), Klexane (pga abortene), Cyclogest og Progynova (pga fryseforsøk).

Skjønner at du er bekymret, men du gjør det rette nå, synes jeg, når du prøver å skaffe deg mer informasjon. At gynekologen din er i tvil er nok også et tegn på at bruken av kortison i denne settingen er omdiskutert. Det brukes rundt omkring i Europa også, men ikke på alle klinikker.

Skrevet

Mange opplever det å endelig klare fullføre et svangerskap ved hjelp av prednisolon.

Du kan lese mere her ;

http://www.dinside.no/788348/gravid-med-allergipille

Har forøvrig selv vært hos Hausken,som er svært dyktig og langt fremme i sitt felt.Jeg har selv brukt prednisolon pga.leddgikt som også regnes som en autoimmun lidelse.Dosen du evt skal stå på (5mg) er en lav dose når det gjelder prednisolon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...