Gå til innhold

Tiden på sykehuset etter KS

Anbefalte innlegg

Skal ta planlagt KS om 16 dager Har aldri vært på sykehus før, aldri operert eller noe så er veldig spent på opplevelsen.

Hvordan var tiden rett før, under og etter snittet? Er så usikker på hva jeg kan forvente ang egen form?

Klarte dere å ta dere av barnet selv? Gå på do, dusje osv etter snittet?

Håper noen av dere som har vært gjennom KS har noen erfaringer å dele med en meget nervøs sjel :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142891264-tiden-p%C3%A5-sykehuset-etter-ks/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg hadde et planlagt snitt med andremann og alle opplever det sikkert forskjellig. Jeg var veldig rolig før snittet faktisk, men jobber på sykehuset så det var kanskje derfor;)

De var veldig omtenksomme på opstua og snakket om vær og vind. Under snittet fikk jeg et blodtrykksfall, det var litt ekkelt, siden jeg følte at jeg kom til å kaste opp. Det fikset dem med litt medisiner på 1-2-3 så det gikk fint. Babyen kom ut og de la han hos meg. Han smattet på halsen min en lang stund til jeg fikk et blodtrykksfall igjen. Da sa jeg at de kunne ta han med ut og tørke han og ordne, og da mistet jeg litt motivasjonen for å ligge der egentlig. Kunne jo ikke gå rundt med hull i magen så jeg tok meg sammen og snart hadde de sydd ferdig;)

Så flyttet de meg over i seng og trillet meg, og lillemann med pappaen inn på P.O. Der la jeg til følelsen kom litt tilbake i bena. Jordmor hjalp til med amming. Hun var super!

Så kom vi over til barsel og da smakte det med mat!!! Etter noen timer fikk jeg hjelp av jordmor til å gå på badet. Da ryddet de sengen og jeg fikk dusjet av meg litt. Jeg stelte barnet mitt hele tiden selv eller pappan gjorde det. Jeg har jo en tåplig stolthet på at ingen andre skal plukke på mitt barn!;) Selvfølgelig helt tullete...

Jeg gikk rundt dagen etter og dro hjem dag to.

Det var vondest dag 4 egentlig pga ødemer, melk osv, men det er det muligens hos de som føder vaginalt også. Det har jeg glemt for det er 5 år siden.

Husk bare å få nok smertelindring spesielt første døgnet. Jo mer du orker og kommer deg opp, jo bedre form blir du i.

Det blir nok KS på meg denne gangen og og det ser jeg frem til:)

Lykke til!

Alle ks er forskjellige, og kroppen reagerer ulikt.

Selv opplevde jeg at bedøvelsen ikke virket så jeg kan ikke fortelle noe om før/under ks da jeg endte opp med full narkose.

Etter ks ble jeg sengeliggende det første døgnet (de ville ikke ta ut kateteret pga dårlig væskemålinger og kunne derfor ikke ta meg av jenta mi. Hun i nabosengen var på beina og i dusjen ett par timer etter operasjonen, mens søsteren min var sengeliggende i 4 dager pga stort blodtap under sin operasjon. Så det er veldig vanskelig å si så mye om hvordan det blir.

Etter at de tok ut kateteret var jeg relativt kjapt på beina og kunne klare meg selv.

Jeg hadde ks for 4 uker siden. Var mitt første ks og var dritnervøs. Skalv i beina men ble litt bedre da vi kom ned til operasjonsstua.

Under ks satt en anestesi lege og jordmødre og pratet til meg. Pratet om litt forskjellig. Så ble rolig av det. Men ble kjempekald da de kuttet meg opp så fikk dyne mens jeg lå der. Når babyen kom ut ble han lagt oppå brystet mitt etterhvert. Men etter 5-10 min ville jeg at pappa'n skulle ta han for jeg var sinnsykt sliten etter en litt dramatisk opplevelse rett før han kom ut. Han satt nemlig så høyt med rumpa opp i ribbeina mine at de fikk ikke tak i han så de stod over meg og kjørte albuene oppi for å presse han nedover. Endte opp med at han ble tatt med tang.

Etter snittet ble jeg trillet til oppvåkning og lå der en 1-2 timer så ble jeg flyttet til barsel fordi jeg var i så fin form. Ble stelt før jeg ble sendt dit. Senere på kvelden måtte jeg opp å gå. Siden jeg hadde alvorlige bekkenproblemer var det et helvete.

Neste morgen var det ikke så enormt vanskelig for da hadde jeg tatt MYE smertestillende.

Første natta tok barsel å skiftet bleie og matet han. Andre natten også.

Ser på hele opplevelsen som positiv og sitter igjen med en god følelse. Med eldste fødte jeg vaginalt og jeg husker nesten ikke at hun ble født pga jeg fikk morfin og mistet 1,5 l med blod så jeg ble litt småfjern. Hadde dårlig opplevelse med barsel også.

Nå var barsel en drøm i forhold og jeg mistet bare 400 ml med blod. Kateter fjernet de morgenen etter ks. Fikk 4 venefloner pga stort blodtap sist og de kranglet jeg meg til å få fjernet bare noen timer etter ks. En satt igjen i tilfelle jeg begynte å blø.

3 dager etter snittet dro vi hjem og jeg var i god form :) Arret er også veldig fint. Vises nesten ikke. Ble sydd og ikke stiftet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...