Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom inn på fødestua torsdagsnatten 05:00, etter å ha hatt rier hele onsdagen og natten, og de var nede i 5 min intervaller. Hadde kun 2 cm åpning og fikk derfor en morfinsprøyte slik at jeg skulle få litt søvn (Hadde kun fått sovet ca 1 time effektiv søvn den natten). Sov en tre timers tid og når jeg våknet var riene svakere og uregelmessige og uten tak. Jeg kjente meg veldig kvalm (fra morfinen antagelig) og kastet opp det jeg hadde av næring i magen...

Etter en gåtur i 13-14 tiden tok riene seg opp veldig, og ble vondere og vondere. I flere timer klarte jeg puste meg gjennom riene, men med lite næring og søvn i kroppen kjente jeg meg etterhvert helt utslitt, og klarte ikke lenger å ha overtaket på riene. Jeg fikk da gå i badekaret. Jeg lå her i nærmere 2,5 time, og skuffelsen var veldig stor da jeg ikke hadde mer åpning enn når jeg fikk oppi karet, kun 4 cm! Da var klokka rundt 21:00 på kvelden!! Da jeg etterhvert var oppe i 5 cm fikk jeg epidural ca 22:30, og dette var virkelig det jeg trengte. Jeg fikk slappe av og faktisk også sove litt innimellom riene, men siden riene avtok noe pga epiduralen fikk jeg også drypp, klokka var da litt over 23.

Jordmor forventet da en fødsel i 4-5 tiden på natten. Men dryppet gjorde virkelig susen og jeg fikk veldig pressetrang kort tid etterpå. Jeg var da oppe i 7 cm og ble trillet inn på fødestuen, for å få lystgass. Her gikk ting like fort, og etter i underkant av 40 minutter hadde jeg full åpning. Når jordmor så ga meg lov til å presse, ble jeg overlykkelig og jeg presset det jeg kunne. Brukte ca 20 min på å få jenta gjennom bekkenet og ut. Jenta vår ble født 01:22 fredag 4.februar.

Var inne på fødestua i bare en drøy time, inkludert sying på et par smårifter - så det gikk virkelig fort når det først ble noe fremgang.

Det ble en lang fødsel og mange timer med mye vondt og lite fremgang, for så å gå veldig raskt. Jeg var utkjørt etter lite søvn og næring - men for en lykke å ha datteren min i armene! Og nå er utrolig nok de vonde timene glemt og jeg klarer nesten ikke huske hvordan en rie kjennes ut!:-D

Ønsker dere alle lykke til med kommende fødsler! :-)

Et tips fra meg er å få i dere mat underveis, Jeg spiste nesten ingen ting under fødselen, og med oppkastet på morgenen hadde jeg lite energi når riene virkelig tok seg opp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med jenta :-) godt det gikk vel :-)

Skrevet

gratulerer så masse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...