Gå til innhold

Kan noen med diabets fortelle om fødselen sin?

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei! Dytter litt på denne jeg, er også veldig nyskjerrig på hvordan andre med diabetes type 1 opplevde fødsel. Jeg er selv snart 38 uker på vei og fødsel nærmer seg med stormskritt. Var på diapol i dag, har litt tendenser til preeklamski og blir mulig satt igang om en uke +/-. Er så spent :)

Ja jeg og..! Jeg hadde en litt lang og komplisert fødsel så den er ikke et typsik bilde på hvordan en fødsel kan være tror jeg..

Hadde fått dato for ks, men så kom fødselen i gang av seg selv 3.5 uker før tiden, og da var jenta mi liten nok til at jeg fikk lov til å føde vaginalt. Det var jeg så glad for! Men ho var en stor jente på 4.4 kg, satt godt fast og ble til slutt hjulpet ut med sugekopp. jeg var i fødsel et par døgn. legene og jordmødrene var tidlig i forløpet uenige om jeg skulle fortsette på den naturlige måten, legene ville gjøre meg klar til ks. Så det var en liten dragkamp der vi ble litt stresset av. Men opplevde hele tiden at jeg ble utrolig godt fulgt opp av et trygt og profesjonelt hjelpeapparat. Diabetesfødsler blir tatt på alvor! Da ungen til slutt var ute, ble ho etter få min tatt med på nyfødt intensivt, ho hadde veldig lavt bs. Ble der i en uke, ganske lenge! Og jeg sovnet rett etter fødselen og sov mange timer , såå delilig, før vi tok turen opp et par etg. og hilste på dattera mi som da lå i kuvøse med overvåkning av hjerte/lungefunsjon og blodsukker. Fikk litt sukkervann og melk fra blodbank, så ho hadde det greit ho, god og mett i magen fra første stund!

Nå har du gått nesten til termin og barnet ditt er ikke for stort, gratulerer, dette kommer nok til å gå bra og fort for deg, håper jeg! Send gjerne en oppdatering på hvordan det går med deg!

og for å svare på sprsm dine hehe.. Nei diabetikere mister ikke mer blod enn andre. Jeg målte bs "hele tida" selv, det gikk greit mellom riene. Da jeg ble lav og bad om saft sa jordmor; "men du bør kanskje ta en skive så blodsukkeret ikke faller ned igjen med en gang etterpå", så de var påpasselige og omsorgsfulle der. Jeg fikk paracet og en canestentabelett da jeg ba om det, og til slutt epidural (det ba jeg ikke om selv en gang!).

som sagt, jeg håper du som meg føler at du er i de beste hender under fødselen!

• 2 måneder senere...

Tusen takk!! Dette var veldig godt å lese... :o) Er diabetiker på 20.ende året selv, og har net funnet ut at jeg er gravid..for første gang. Er 5+4 påvei (tror jeg...etter mine beregninger). Har vært i kontakt med med. pol. og blir innkalt til de fortløpende (innen en uke etter hva legen sa).

• 3 uker senere...

Jordmor sa til meg i forkant at fødsler for diabetikere er like forskjellige som for vanlige damer, men kan godt fortelle om min fødsel også, slik at du vet hva de gjorde for meg.

jeg ble satt i gang på mandagsmorgenen, var da 36+3. de satte inn et ballongkateter og jeg kunne få lov til å reise hjem til det falt ut eller komme tilbake neste dag. jeg kom tilbake noen timer senere fordi det var så vondt, og ble liggende til 8 på kvelden da kateteret datt ut. siden det var så sent ville de ikke sette modningstabletter. lå over natten og målte i denne perioden blodsukker selv og spiste som jeg ville. neste morgen var fødselen i gang av seg selv etter en natt full av rier.

jeg gikk fra 3 cm åpning til 9 cm åpning på litt over en time, og rakk aldri epidural. fikk lystgass og pudental blokade. babyen hadde hele tiden elektrode festet til hode, og jeg hadde i alle timene forut hatt jevnlige ctg.

jeg fikk sukkervann i drypp, jordmødrene målte blodsukkeret og gav meg sukkersaft. Blodsukkeret holdt seg fint hele fødselen. de mistet kontakt med babyen på et tidspunkt, så da fikk jeg ren oksygen og riestimulerende drypp, før det ble bestemt at jeg måtte klippes for å få han ut fort.

Hadde ikke ting gått så fort hadde jeg mest sannsynligvis målt blodsukker selv. de målte blodsukkeret mitt hvert 20 min (etter at jeg i samtale med jordmor dagen før forklarte at hvis jeg har vondt kan blodsukkeret mitt falle veldig fort). Rett etter fødsel fikk jeg minstemann opp på brystet hvor han fikk være i to timer, med barnepleiere tilstede i rommet. de målte blodsukkeret hans rett etter fødsel og det var da 6,0. 2 timer senere var det 2,0 og han fikk bankmelk, før de trillet han bort på nyfødintensiven. jeg og barnefaren fikk mat inn på fødestua slik at jeg fikk spist, før jeg ble trillet over på barsel. minstemann ble værende på intensiven i 1 døgn, før han ble skrevet over til barsel til meg. mens han lå på intensiven fikk vi besøke han som vi vile, og barnepleierne trillet han også inn til meg og var der med oss.

de målte blodsukkeret hans annehver time i begtynnelsen, så hver fjerde time. de informerte meg om at det var vanlig at de måtte være på intensiven i 3 døgn, men siden han gjrode det så bra fikk han komme til meg etter 1.

uken før fødsel hadde de beregnet han til å være rett under 3500 gram (5 uker før termin). Han kom 4 uker før termin og veide 3120 gram

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...