Gå til innhold

Hvis man får et barn med alvolig funksjonshemming og man ikke klarer ta vare på barnet, hvor havner barnet da?

Anbefalte innlegg

Blir barnet plassert i barnebolig? Barnehjem? Fosterhjem? Hvor havner et multifunksjonshemmet (lite) barn som foreldrene ikke klarer ta vare på?

Hvilken hjelp finnes for familier der man får et barn som trenger ekstremt mye mer hjelp enn andre barn?

Eks.

Familie med 3 barn velger å få barn nummer 4. Det viser seg å være multifunksjonshemmet. Huset er ikke tilpasset rullestol, begge voksne er i full jobb, de 3 andre barna er aktive og har sine utfordringer. Hvis man rett og slett ikke har overskudd til å klare å ta vare på et barn som krever veldig mye ekstra, hva skjer da?

Fortsetter under...

Dere trenge ikke komme med kommentarer som "dette burde du ha tenkt på før du planla nummer 4" osv.

Jeg lurer kun på hva som skjer nå, ikke på hva som kunne blitt gjort annerledes tidligere.

Annonse

Bare husk det at du fint kan ha kontakt med barnet selv om du ikke klarer den daglige omsorgen. Det kan være fint både for dere og for barnet.

Det er foreldrenes ansvar og gjøre det de kan for å tilrettelegge det å ha et handikappet barn. Legge om arbeidstidene slik at en er hjemme med barnet, eller bare en som jobber mens den andre blir hjemmeværende. Om dere så må kjøpe nytt hus eller få bygd om underetasjen sånn at det passer til barnet som evt. må bruke rullestol.

Tror kanskje foreldrene får økonomisk støtte? Og kanskje en hjelpe/støttekontakt? Men ikke søren om de bare kan si at oj, det er visst multihandikappet... Da sender vi han bare bort... Barnevernet er jo også fin hjelp i slike tilfeller...

Regeringen har bestemt at ingen barn skal vokse opp i barnehjem. Derfor vil det bli lett etter et fosterhjem som kan klare oppgaven.

Hvis det dreier seg om et spedbarn, vil det mest sannsynlig bli plassert på feks Aline Spebarnsenter i en periode først.

For større barn, vil det være et beredskapshjem som tar i mot barnet.

Kjenner et slikt tilfelle. Barnet havnet i fosterhjem, og har hatt det slik hele livet. Adopsjon er nok også er et alternativ. Men pengemessig "lønner" det seg nok for familien som overtar å ha status som fosterforeldre istedenfor adoptivforeldre.

Så hvis man får et multihandikappet barn blir man gjeldslaver for resten av livet? Hvis man må kjøpe nytt hus/bygge om og en av de voksne ikke skal være i jobb.......da blir det ikke mye igjen til selve familien.

Ingen fosterforeldre med vettet i behold ville ha adoptert et multifunksjonshemmet barn. Da mister du all oppfølging fra BV og må selv klare å finne den hjelp barnet skal ha.

Det dreier seg mindre om penger i et slikt tilfelle, enn at hjelpen forsvinner.

Annonse

Så lenge barnet er baby vil jo ikke handicapet vise noe særlig, så da vil det nok forventes at barnet forblir hjemme hos sin mor og far. Så får man sette inn hjelpebehov ettersom behovene gjør seg gjeldende. Utbedring av bolig etc. Grunnstønader og hjelpestønader. Finnes mange alternativer.

Man får økonomisk støtte til å bygge nytt hus, til ny bil etc. Man kan slutte i jobb og få omsorgslønn for å ta varepå sitt syke barn. Man kontakter barnevernet og får avlastning.

Man får også støtte til andre hjelpemidler og trening.

Holdningen din er hårreisende, det virker som du ser på dette barnet som en ting, som bare er i veien og ikke skal regnes som en del av familien.

Spørsmålet er først og fremst om dere ønsker å ta vare på barnet, ikke bare se problemene. Det finnes mye tilrettelegging og det er mye dere har krav på og søke på.

-Avlastning, privat eller kommunalt.

-huset kan tilpasser på kommunens regning.

-du kan søke om omsorgslønn, evt. pleiepenger i forlenget permisjon.

-grunnstønad og forhøyet hjelpestønad

-med tiden støttekontakt

-navbil

-hjelpemiddler av alle slag

-bhgplass med prio. (sterkt redusert betalingssats)

Om dere ikke ønsker å ha ta vare på barnet selv, må dere tenke ut om dere vil ha, og hva slags kontakt med barnet.

Hilsen mamma til en funksjonshemmet nr 4 i søskenflokken på 5.

Det var ikke slik jeg mente det, beklager. Men rett og slett slik som andre barn som har foreldre som ikke kan ta vare på de av forskjellig grunner.

Har full forståelse for situasjonen til HI.

Jo, selvfølgelig...var ikke det jeg skrev. Jeg skrev at det ble lite penger igjen. Hvis kun 1 voksne skal jobbe og man skal i tillegg bygge om på huset så blir man økonomisk ruinert. Da blir det ikke penger igjen til familien (les:variert og godt kosthold, penger til ferie, klær, aktiviteter for hele familien osv).

Ser du har fått mange svar her.

Flere sier at foreldrene vil få støtte til bil, hus og det barnet trenger av hjelpemiddler.

En veninne av meg har et multihandikappet barn i tenårenen. Kan ikke si annet enn at jeg beundrer henne og mannen. Dem har stått på 24/7 for barnet. Hun har vært hjemmeværende med omsorgslønn, som ikke er så mye. MEN hver eneste ting dem har trengt av hjelpemiddler etc. har dem rett og slett vært nødt til å SLOSS for å få. Ingen ting har kommet til dem "gratis". Det er helt hårreisende at det skal være sånn.

HI skriver da ikke at det er et reelt problem for henne, men et eksempel.

Ingen kan tvinge foreldrene å faktisk ta vare på et handikappet barn. Går ut fra at de fleste foreldre gjør det uten å tenke seg om, men ingen kan tvinge dem mot sin vilje. Barnet vil havne under barnevernets trygge vinger.

Tror det er bra at de fleste foreldre som får et handikappet barn ikke vet hva de går til.

Ikke noe kommer gratis til noen. Jeg har selv kjempet, men vet veien å gå nå. Gode, utfyllende søknader er viktig. Derfor velger jeg også å svare her, for om jeg kan være til hjelp for noen som skal igjennom det vi har hvert støtter jeg mer enn gjerne med mine erfaringer.

Jeg syns mange her inne har helt syke holdninger til ting. Og om dette hadde vært et problem for meg, så hadde jeg iallfall ikke lagt ut innlegget her på dette forumet..

Bare et lite tips..

Jeg ser jeg har fått veldig forskjellige svar og at det finnes veldig forskjellige holdninger og forståelser for en slik situasjon.

Jeg har blitt litt klokere og kan bli bedre støtte nå for min venninne som sitter i en slik situasjon nå. Hun er i en vanskelig situasjon og er veldig fortvilet og usikker på fremtiden. Tusen takk til dere, spesielt takk til Joikabolla som deler sine erfaringer og gir gode tips og råd.

Hilsen HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...