Gå til innhold

Noen som er flink med stueplanter her?

Anbefalte innlegg

jeg har mange forskjellige stueplanter, som jeg ikke vet navnet på..Jo, bortsett fra fredslilje og drageplante (?).

Uansett..Hvorfor blir det slik at jorda til plantene blir helt sammenpresset, hvis dere skjønner hva jeg mener? Også begynner plantene selvfølgelig å visne etterhvert..Er det dårlig jord da?

Jeg vanner plantene etter behov; kjenner om de begynner å bli tørre..

men er jo så vanskelig å vite hva som skal ha hvor mye, hvilket lys de skal stå i osv..

Hva menes egentlig med at en plante trives best i halvskygge?

Helt bort fra dagslys eller?

Mine planter visner/blir brune ofte ytterst på bladene..Og det ser jo så stygt ut..Hvorfor visner ikke hele bladet da?

Forresten, jeg pleier å renske plantene fri for visne grener og blader, og stelle med dem..Jeg gjødsler dem også med sånn "vitamin"-blanding for inneplanter..

Er det sant som noen sier at planter må stå i vinduet (eller ha mye dagslys generelt) for å kunne vokse og trives? jeg har ikke plass til 30 planter i vinduet akkurat..

Ja, jøje meg..Mange dumme spørsmål gitt:-p

Fortsetter under...

Hehe har ikke kjeeempegod peiling jeg heller akkurat men kan dele litt erfaringer.

De fleste planter trives nok i vinduskarmen, iallefall der de få dagslys (og ikke direkte sollys). Bruker ofte å stå på en liten lapp på planten når du kjøper den ang stell.. :)

Etter en stund blir jorden uttrøket selv om du vanner og gjødsler, da kan det være greit å plante om, fjerne/riste av litt gammel jord av røttene og tilsette ny, gjerne sammen med gjødsel. Har planten vokst mye er det greit å plante om til en større plastpotte, da den trenger større plass, og den vil da fort se bedre ut. Plantene liker at det ikke blir for tettpakket med jord, plant slik at de får puste litt.

Med vanning er det greit å vanne heller ofte og lite enn at de får altfor mye vann, da blir bladene fort gule, og planten kan drukne. Det jeg ofte bruker å gjøre er å legge oasis i bunnen av krukka som planten står på. Denne suger til seg vannet og planten trekker til seg ved behov og står dermed ikke å svømmer i vann. Andre planter igjen trives best av å bli dusjet og får rent av seg i vasken/dusjen før den settes tilbake i krukken.

Orkidéer er f eks ikke den enkleste planten å vedlikeholde. Denne trenger å dusjes lett og vann må få renne igjennom før den settes tilbake i krukken. Den må i tillegg "henge løst" i krukken og ikke stå nede i bunnen, da blir det fuktig og røttene råtner. Krukken må helst være gjennomsiktig, da røttene trenger dagslys. Greit å ha en fast vannedag i uken til orkidéen. Følges dette vil den holde på blomstene mye lengre og stadig få nye.

Kanskje ikke svar på alt du lurte på men en del tips som ser til å fungere fint på mine planter :)

Hei på deg.. Er ikke gartner, men har jobbet mange år i et hagesenter..

Når det gjelder stueplanter så finnes det så utrolig mange ulike planter og mange ulike måter å behandle de på.. Det er veldig få som tåler å stå i direkte sollys, men som helst vil stå i halvskygge som du sier..

Det er veldig viktig å passe på på sommeren da sola er så sterk, ikke ha blomster i vindu hvor sola står hele dagen.. Men nå på vinteren er sola svakere, noe som betyr at de kanskje må nærmere vinduet for å få det sollyset de trenger. Det kan lønne seg å potte de om innimellom, men ikke gjør dette på vinteren! Da har de en hvileperiode og kan dø hvis du potter de om.

Det er også viktig og vanne ofte og lite, de fleste planter liker ikke å stå i vann over lengre tid, da råtner de.. Nå på vinteren fyrer vi og har det veldig varmt inne så det er viktig å sjekke plantene ofte. De tørker veldig raskt inne i stuevarmen..

Når det gjelder orkideer så må de ikke være i gjennomsiktig potte. Så lenge røttene som er over plastpotta får lys på seg. Disse liker best å bli vannet en gang i uka, gjerne holdes under vann og så la vannet dryppe av før man setter den tilbake i potta.

Planter trenger:

nr 1: Lys

nr 2 :vann

Men husk at planter her hvileperiode om vinteren, da skal de ikke ha så mye vann.

Anbefaler deg å kjøpe, ev. låne på biblioteket bøker om potteplanter.

Der står det hvilket stell de forskjellige plantene trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...