Gå til innhold

Flere gravide her som sliter med luft i magen???

Anbefalte innlegg

Det er skikkelig plagsomt.

Sitter i åpent landskap på jobben, så kan ikke bare slippe luft når jeg føler for det heller. Prøver å gå på do ofte for å slippe litt luft der, men ikke alltid det kommer noe da...

Dette har endt med at jeg ofte har store magesmerter. Nærmest kolikksmerter tror jeg. Det er skikkelig ubehagelig!!

Når jeg sitter endelig sitter i bilen på vei hjem fra jobb eller for å hente i barnehage, sitter jeg og promper som bare det hele veien!!! Samme når jeg kommer hjem. Men klarer dessverre ikke å gjøre det hvis mannen min er hjemme....

Noen som har tips til hvordan minske luftproblemene?? Og er det flere som har det slik? Sliter også med litt treg avføring... Ikke rart jeg ser ut som jeg er 5 måneder på vei, selv om jeg bare er 13 uker....

Fortsetter under...

Har slitt med det en stund selv nå, så ille at jeg nesten ikke tør og legge meg sammen med samboern på nattan lenger :P

Det som hjalp litt på meg var å drikke halvliter vann etter hvert måltid, og selvsagt kutte ned på usunn mat/sukker drikke. Har ikke prøvd no form for tabletter enda men

Minifom tabletter fra apoteket!!!

Hentet fra felleskatalogen::

Graviditet/Amming: Preparatet absorberes ikke og kan brukes under graviditet og amming.

Egenskaper: Klassifisering: Overflateaktiv silikonpolymer. Virkningsmekanisme: Gjennom en forandret overflatespenning forhindres skumdannelse, og gassbobler i mage og tarm påvirkes slik at de sprekker og elimineres lettere. Absorpsjon: Absorberes ikke. Utskillelse: Utskilles uomdannet i avføringen.

denne har reddet meg ved 2 graviditeter, kan ikke leve uten de første ukene..

Lactulose, kvinne!

Hjelper bare om du drikker masse vann da, men det regner jeg nesten med at du gjør uansett, om du sliter med treig mage?

Selv hadde jeg noen GRUSOMME luftsmerter rundt uke 20, og har egentlig hatt plager med treig mage gjennom hele løpet. Lactulose kan brukes over lengre tid, og i mindre doser videre for å forebygge at magen skal stoppe opp igjen. Det er ikke en mirakelkur, men ja, det hjelper og er trygt for gravide.

Ellers må du nok bare prøve å spise mer fiber.. og prompe når du kan. :P Desverre blir ikke smertene du får fra å ha luft i magen særlig bedre, men greier du å slippe en går de iallefall over en stund da!!! Jeg hadde en ekkel opplevelse i natt (første dag som høygravid) der jeg hadde noen skikkelig fæle luftsmerter og ryggsmerter, trodde nesten jeg hadde veer!

Ja, jeg har hatt store problemer med dette, og som deg kommer det av litt for treg avføring pga hormoner som senker tarmaktiviteten.. Problemene kan reduseres med kosthold, væske, mosjon og evt legemidler (minifom + duphalac/laktulose)

DRIKK MASSE VANN! 3 liter daglig

Fiber i kosten; gulrøtter, brokkoli, osv evt fiberpulver som du får kjøpt på apotek

Minimere pasta, ris og fint brød

3-4 ss Linfrø + vann til det dekker frøene i et glass - la stå ca 10-15 min- drikk når det er blitt gele.En eller flere ganger om dagen

Yoghurt/biola/kulturmelk 1-2 ganger daglig

Små, men hyppige måltider

Jevnlig mosjon minst en gang om dagen (holder å gå en liten tur)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...