Gå til innhold

Har dere som har barn problemer med å få jobb?

Anbefalte innlegg

Ser i en tråd her at det blir sagt at det er så vanskelig å få seg jobb fordi man er så lite fleksibel når man har barn og at noen til og med ser det som logisk at arbeidsgiver heller velger noen uten barn om de har valget mellom ellers like kandidater. Stemmer dette med deres erfaringer?

Fortsetter under...

Jeg er alenemor og sliter maks med å få jobb. Arbeidsgivere ser nok for seg at jeg er lite fleksibel, ikke kan jobbe så mye overtid, er ofte hjemme med sykt barn osv. og noe av det stemmer, men det sliter å være arbeidsledig og ikke kunne forsørge seg selv og barnet.

Var jeg som skrev akkurat det, så ja det stemmer med mine erfaringer.

Når jeg har spurt direkte om det at jeg har barn er grunnen til at jeg ikke fikk jobben har jeg fått til svar at ja, fordi de frykter at jeg da ikke vil kunne være like fleksibel som andre uten barn.

Nå vet jeg ikke noe om den siste delen, at arbeidsgiver heller velger noen uten barn.

Men ja, for min del er det vanskeligere å finne jobb når jeg har to små barn.

Har ikke familie og venner i nærheten som kan passe ofte, og spesielt om jeg skal finne jobb som det jeg er utdannet til (i helsevesenet), så er det jo nesten umulig å finne seg jobb med bare dagvakter f.eks.

Og skift kan jeg da ikke jobbe, fordi mannen min ikke er hjemme før etter bhg stenger, og senvakt begynner gjerne i 3-tiden. (bhg stenger kvart på 5), da har jeg altså ingen til å passe barna de timene i mellom.

Klart, man kan lete etter dagmamma, men det er ikke så mange av de her og det blir jo da også en ekstra utgift.

Annonse

Synes i det hele tatt det er en temmelig merkelig takegang da de fleste vil få barn før eller siden og de som allerede har barn er ferdige med graviditet/permisjon og spedbarnstid, som jo (kanskje?) er den mest slitsomme og minst fleksible tiden? Jeg har hele tiden tenkt at det måtte være positivt å ha litt større barn når an skal ut i arbeidsmarkedet kontra å være i etableringsfasen og skulle få alle barna mens man er annsatt en plass, men det er visst ikke slik arbeidsgiverne tenker da? Mulig de ikke tenker så langt frem i tid eller?m Synes det virker ulogisk med tanke på lite fleksibilitet da denne fleksibiliteten uansett blir borte (om i desto større grad) når de som ikke enda har fått barn blir gravide og gjerne skal ha fler enn bare ett barn..

Håper ikke jeg får problemer når jeg skal ut i jobb etter studiene, men det kan nok godt hende.. :s

Generelt sett er det nok tildels noe i dette ja, men jeg har selv ikke hatt problemer med å få jobb til tross for at jeg har 8 barn.

Tror nok kanskje hva man har gjort i tillegg til å få barn spiller en vesentlig rolle i forhold til dette også. Allerede som nyutdannet småbarnsmor med 3 barn kunne jeg vise til at jeg hadde taklet studier samtidig med at jeg hadde fått barna. Og slik har jeg det også vært videre, at jeg har kombinert det å være mor med jobb og studier og dette blir sett på som noe positivt i stedet for en ulempe i jobbsammenheng.

Jeg pleier ikke ta med på cv'en at jeg har 8 barn da jeg vet at det er tendenser til fordommer mot kvinner med mange barn, men jeg nevner det på jobbintervjuet når arbeidsgiver har truffet meg og fått et inntrykk av meg. Jeg var på intervju nettopp og reaksjonen da var en kommentar på at jeg virkelig burde ta med barna på cv'en, for det var jo absolutt en positiv faktor. Og jobben ble min.

Må vel legge til at det jeg jobber med nå overhode ikke har noe med barn å gjøre.

Ja jeg hadde problemer med og få jobb...Jeg kom alltid langt i intervjurundene og opplevde hele 4 ganger at det sto mellom meg og 1 annen person.

Og svarte jeg fikk var alltid; "beklager, men vi valgte noen uten barn"

Det sier vel det meste..

Jeg er alene med to barnehagebarn og bytter straks jobb. Tenkte også på det med at arbeidsgiver kanskje ikke ville ansette ei med små barn og som attpåtil var alenemor, men det gikk helt fint. Fikk napp på første forsøk og dette er en stilling med mer ansvar og krevende arbeidsoppgaver enn det jeg har nå. Tror det viktigste hvis man bli innkalt på intervju er at man er klar på at dette skal gå bra, at man behersker begge deler - noe jeg vet at jeg gjør :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...