Gå til innhold

Kjenner jeg blir veldig provosert nå!! Vedr amming.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så mange av dere som blir så utrolig lei dere, føler dere mislykket og alt mulig fordi dere ikke kan fullamme. Hvorfor?? Hva er det som er så utrolig farlig med å fylle på med tillegg, eller å kun gi flaske?? Ungene bir da fine og friske for det. Syns det er totalt overhysteri, og syns kanskje heller folk burde bekymre seg for andre ting enn akkurat dette.. Det er jo tusen andre ting som virkelig betyr noe ifht om dere er gode/dårlige mammaer, ikke om dere har nok melk. Eller rett og slett ikke ønsker å amme.

Er det slike reaksjoner som er følgen av myndighetenes hysteriske ammeveiledning, eller ammepolititet sine uttalelser, så burde de ihvertfall justeres.. På barselavdelingene viser de filmer oav glupske små babyer som hiver seg over svære, melkesprengte bryster, og dette på repeat..Makan til skadelig markedsføring, tydeligvis, skal man måle etter reaksjonene til mange mødre..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HELT ENIG!!

Skrevet

Jeg er helt enig i alt du sier. Jeg synes også det er mye ammehysteri ute og går.

Men vi må huske på at alle er forskjellige, og for noen er det veldig trist å ikke være i stand til å amme.

Vi må også huske på at de fleste som vanker på et sånt forum er i overkant opptatt av svangerskap og barn, og at innlegg her veldig ofte ikke gjenspeiler virkeligheten :)

Skrevet

Jeg synes de som ikke får til å amme må få lov til å være lei seg for det, skjønner den reaksjonen veldig godt!!Med det så mener jeg ikke at mme er en dårlig løsning, for noen så er det den aller beste løsningen!Jeg slet veldig med ammingen de første 3 mnd, vurderte veldig mange ganger å slutte og heller gi mme. For meg handlet det ikke mest om hvor næringsrik mm er i forhold til mme, men mer om kosen og nærheten, jeg ville så innmari gjerne amme barnet mitt, noen av de næreste øyeblikkene syntes jeg var akkurat ammestundene. Så for min del hadde jeg vært utrolig lei meg om jeg hadde måtte sluttet, og da hadde jeg nok blitt litt provosert over innlegget om at det er overhysteri.

For all del, jeg skjønner hvor du vil hen, men jeg synes det har endret seg den siste tiden og jeg tror det er flere og flere som slår seg til ro med å gi barnet sitt mme.

Når det gjelder myndighetene så anbefaler de jo at man ammer til barnet er minst 12 mnd, fordi medisinsk forskning tyder på at det er det beste for barnet, så da blir jo ammeveiledningen deretter.. Jeg har forøvrig aldri sett noen video an glupske babyer og svære bryster, men det er nå meg da.

Skrevet

Det er kanskje pga ammeveiledningen/presset at man får så store forventninnger.? før jeg fikk min første tenkte jeg: bare jeg får et barn bryr jeg meg ikke om om jeg kan amme eller ikke. Men følelsene man får er ikke noe man kan styre. Og jeg tror ingen med vilje blir lei seg når man ikke får det til. for meg har det vært et utrolig sårt tema ja, og de følelsene kunne jeg ikke bare kaste, men bearbeide. Tror ingen skjønner det før de opplever det selv.

Skrevet

jo de videoene finns iallefall på infokanalen på ullevål hotellet;)

Skrevet

For all del, alle er forskjellige.. Jeg er trebarnsmor og har ikke fullammet mine barn mer enn maks 2 måneder pga lite melk. Men jeg har aldri hatt denne voldsomme sorgereaksjonen, har følt like mye nærhet når jeg har gitt dem flaske. Man holder jo barnet i fanget, kan åpne opp skjorta og, hvis man ønsker hudkontakt.. Så akkurat det der nærhetsargumentet kjøper jeg ikke. Faktisk så syns jeg det er helt flott å gi flaske, det gir far mye mer ansvar fra start, og mor får mer frihet. Jeg er nok ikke en av dem som må være sammen med babyen døgnet rundt for å føle jeg er en god mor.

Skrevet

En ammehjelper jeg har vært i kontakt med mener det er biologisk. I urtiden og fram til ikke så altfor lenge siden av har jo babyens eneste matkilde vært morsmelk. De hadde ingen alternativer, slik at babyen kunne være i fare dersom den ikke fikk melk fra mor. Dette sitter igjen i oss enda, slik at det å ikke få til amminga gjør at en biologisk faktor kicker inn og sier at det er fare på ferde. Det fine er jo at det ikke er det lenger, og at alternativene er gode!

Jeg kjenner på utrolig mange vonde følelser rundt dette at jeg ikke har nok til min datter. Jeg skammer meg rett og slett. Det er helt ulogisk og unødvendig og ikke noe jeg kan noe for, men følelser er følelser. Men det viktigste er jo uansett at babyen får i seg nok mat, og et par dråper morsmelk er bedre enn ingen, om så er. Så får de MME ved siden av og blir mette og fornøyde. Vi hadde ikke klart oss uten ihvertfall!

Men jeg forstår veldig godt de som syns det å ikke få til amming er fryktelig tungt - for jeg er der selv og har ti uker med streving bak meg, og sikkert enda noen til foran meg :)

Skrevet

Jeg ble veldig lei meg (beklager om det provoserer deg) da jeg skjønte at jeg ikke hadde noe melk.

Hadde gjennom hele svangerskapet tenkt at om jeg ikke kunne eller fikk til å amme så gikk det helt fint, men da "nederlaget" var et faktum så ble jeg lei meg og jeg gråt. Ikke pga. ammepress eller hva andre måtte tenke, men pga. mine egne forventninger, at kroppen min ikke fungerte som den skulle og at jeg som mamma ikke engang klarte å produsere mat til mitt eget barn slik de fleste mødre kan.

Jeg følte meg rett og slett som en annenrangsmor.

Jeg visste, og jeg vet, at mme ikke er dårlig og jeg har aldri sett ned på andre mødre som ikke ammer. Men for å være helt ærlig så hadde jeg aldri tenkt tanken på at jeg ikke kunne amme.

Skjønner ikke helt hvorfor det provoserer deg at jeg blir lei meg når min kropp ikke vil gjøre som jeg vil og som de fleste andre kropper kan? For meg var det veldig sårt å ikke kunne amme. Jeg kom over det og nå er det ikke noe stress, men det var noen tunge dager da jeg skjønte at dette ikke gikk veien...

Skrevet

Jepp... Og der rulles pupper ned i barnevogner, mødre har på seg kjole med hals, og blir oppfordret til å ha med baby på cafe - for man kan amme hvor som helst :-z en av de merkeligste videoene jeg har sett. Er mye hysteri rundt amming.

Jeg mener det må være lov å vise sorg over å ikke kunne amme, samtidig som jeg er enig med HI om at man er en fantastisk mamma selv om man gir flaske ;-)

Skrevet

Jeg må si at jeg skammer meg ikke fordi jeg ikke har nok melk, for det er mitt problem og ingen andres! Jeg syntes det er sårt fordi jeg ser at min datter gjerne vil ha pupp, men så må jeg gi flaske fordi det ikke er nok. Og jeg føler meg absolutt ikke som en dårlig mor, eller totalt misslykket. Jeg er kjempeglad nå for at jeg kan gi det lille jeg har, og glad for at jeg har greid å godta situasjonen slik den er for oss. Selv om jeg må si at jeg gjerne kunne vært foruten flaskekokingen hehe

Skrevet

Forresten så syntes jeg det er så mange andre ting man kan bli provosert over, enn følelsene en nybakt mor sliter med;)

Skrevet

For min del var det ikke at mme var noe DÅRLIGERE. Men det faktum at jeg var så forberedt på å amme at det ble et nederlag når jeg ikke kunne det. Alle sa jo at jeg må være forberedt på at det kan være vanskelig å amme i starten men ingen sa at kanskje det ikke gikk i det hele tatt.

Jeg syns man kan få lov til å være lei seg for dette uten at noen skal sitte å si at vi må ta oss sammen. Det er mye hormoner etter babyen er født også og man er veldig sårbar.

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor dette er noe å bli provosert av? Vi er alle forskjellige. For noen så betyr det veldig mye å kunne amme og derfor kan det være veldig sårt om det ikke ble slik man forventet. Selv er jeg veldig glad for at jeg har fått det til med mine barn,men vet at jeg hadde blitt veldig trist og lei meg om jeg ikke hadde fått det til. Har til og med vært lei meg når barnet er så stort at det på en måte erstatter puppen. Blir liksom en løsrivelsesprossess:) Det r jo en naturlig ting å kunne amme sitt barn,som hun lenger opp skriver,det er jo noe dom er gjort i alle år,og mange dyr gjør jo dette. Jeg ser ikke ned på de som gir mme,det er mange årsaker til at man ikke kan amme. Det viktigst er jo at alle føler seg vel med situasjonen og gjør man ikke det,har problemer osv så synes jeg det er fint at de får luftet sine tanker og følelser her inne. Kan være utrolig godt med litt støtte/trøst evnt hjelp. Så dette innlegget synes jeg var litt teit. Det står ingen steder om at man må kommentere alle tråder,så hopp over de som har med amming å gjøre da:) Det at du i det hele tatt startet en slik tråd synes jeg nesten virker som at du prøver å stryke over at du kanskje synes det er litt leit at du ikke kunne amme barnet ditt lenger. Og som du skrev lenger opp at det som er fint med mme er at man får mere fritid... Jeg får ikke barn for å få mer fritid,da bør jeg la være det. Sorti,ble bare litt irritert nå. Fedrene kan også gjøre annet enn å mate babyen for å få nærkontakt!:) Dagens utblåsning ink pms;)

Skrevet

Gikk litt fort,sjal stå at fast føde erstatter puppen:)

Skrevet

Jeg er ikke enig med deg 5. Det er kjempe bra at det gikk så fint for deg p gå fra amming til mme. Men du må kunne skjønne at slik er det ikke for alle.

Jeg var helt ulykkelig da jeg fikk beskjed på sykehuset at jeg kanskje ikke burde amme, at det ble for mye for meg. Var veldig glad da melkeprod tok seg opp. da jeg måtte gi meg etter 2,5 mnd var det greit for meg. Men har savnet det i ettertid.

Så jeg skjønner veldig godt at mange blir kjempelei seg når en ikke kan amme. Det har de all rett til.

Skrevet

Her var det mange meninger gitt.. (måtte vel regne med det, da amming/ikke amming synes å være det som engasjerer mest). Inklusive meg selv, på en måte, da jeg startet tråden.. Det er vel ikke direkte slik at jeg blir provosert av DERE, men kanskje litt? Jeg skjønner rett og slett ikke reaksjonen. Hva det sier om meg vet jeg ikke helt, men ifht det innlegget med fortid, eolusjon osv, så er jeg muligens en mor som ikke værer fare for barnet mitt?! Nei, jeg blir mest provosert over propagandaen som omgir oss på dette området, om alt som står om amming, og det bittelille som står om flasking.

Og nei, jeg er ikke lei meg for at jeg ikke har fullammet i 6 måneder, jeg syns aldri det var det store problemet å gå ut å kjøpe flaske og tilleggsmelk. Men det er slik jeg er, hadde unnet dere de følelsene. Og til deg som antyder at man ikke skaffer barn for å få mer fritid, det er det vel de færreste som gjør:) Det jeg mente var at jeg får meg en ekstra blund av og til, kan gå ut og handle mat til oss alle, eller rett og slett bare sitte og se på far og barn som koser seg!

Men jeg syns fortsatt de enorme reaksjonene til noen mødre er i overkant, jeg må inrømme det.. Dere hadde sikkert hatt det mye bedre uten alle de mange ukene med streving, gråting, våking osv..

Gjest Mentha og ♥Keiseren♥
Skrevet

Jeg kan godt forstå følelsen. Hadde problemer med amming på sykehuset og lillegutt måtte få tillegg et par dager. Allerede da følte jeg meg elendig og at jeg ikke strakk til som mamma etter at babyen hadde ligget på puppen en time og fortsatt skrek etter mat. Heldigvis gikk det seg til og nå fullammer jeg.

Har aldri sett rart på noen som gir mme, det er rett og slett ikke min sak. Er det noe som er universalt for oss mødre så er det at vi vil det beste for våre barn. Og det er så sant som det er sagt litt lengre opp her at vi i våre dager er priviligerte som har muligheten til å gi mme! Det er ikke så altfor mange år siden at det ikke var et valg, og man kunne risikere å få underernærte barn eller verre. Så det er faktisk en seier å kunne ha et valg og alternativ :) Jeg synes at det å gi mme skal ha like høy status som å amme - barnet får da næringen og maten det trenger! Har full respekt for mødre som gir mme, uavhengig av grunn. Så lenge babyen er frisk og glad så vet du at den får det den trenger :) Og jeg ser ikke at det er noe mindre kosestund å gi flaske enn pupp? Nærheten og kosen er jo der uansett :)

Jeg har forresten sett den ammevideoen - synes ikke den var noe propaganda akkurat (og jeg så den i de dagene jeg ikke hadde melk selv). Og den heter forøvrig ammeveiledning, så da er det jo greit at de viser noen babyer som spiser godt :) Ville vært trist om de kun viste babyer som skrek og ikke ville ta puppen, tror mange ville mistet motet og lysten til å amme da. Hvis man ikke vil se babyer som tar puppen og spiser godt, så bør man heller ikke sette på videoer med "amming" i tittelen... Men synes forsåvidt at de kunne hatt en lignende video hvor de viser tilsvarende med flaske og mme.

Opplevde forøvrig ikke noe ammepress på sykehuset heller, før jeg ga beskjed om at jeg ville gjøre alt som sto i min makt for å få til ammingen, så det var bare å komme med råd og tips :)

Skrevet

Om du stortsett har laget dette innlegget pga amming/mme og dets propaganda er det noe helt annet. Men da burde du ha fornulert deg VELDIG annerledes. Som sagt,ja,du burde ventet deg mange reaksjoner med dette temaet da det stort sett er det første som omfatter MYE av en nybakt mor sin hverdag.

Skrevet

Tror vel heller det har med å gjøre at moren faktisk selv har hatt ett sterkt ønske om å kunne amme barnet sitt.

Jeg fikk ikke ammet førstemann mer enn 3mnd fordi jeg måtte begynne på medisiner + mange andre ting. Det var kjempe sårt, å jeg tok det tungt LENGE. Når jeg ble gravid med andremann ønsket jeg så inderlig å kunne amme lenge, å minstemann er nå 5mnd, å jeg ammer enda, men det har blitt litt mindre interesse for pupp da han har begynt med fast føde, men han er fortsatt veldig glad i brystet. Jeg ville blitt kjempe lei meg om ammingen ikke funket denne gangen.

Det har ingen ting med ammehysteri, eller hva alle andre skulle mene om amming. Det har med hva JEG ønsker.

Skrevet

Vi er alle enkelte individer som er forskjellig og ikke minst er de små forskjellige og har forskjellige behov.. Det viktigste er at vi får ha våre tanker og muligheten for å gjøre det beste for familien. Det viktigste er jo at de små får nok næring og det får de i både pupp og morsmelkerstatning. Syns til tider det kan være litt "konkurranse" om å ha de største ungene, fløte i melken o.s.v.. Så vi kvinnfolk har jo et ansvar der for ikke å støte noen.

Det viktigste er jo å prøve å skape ei fin tid:-)

Skrevet

jeg kjenner jeg blir litt provosert av DEG jeg nå...

Skrevet

For all del, det må du bare bli! Jeg tåler det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...