Aiva j121110 og en i mai13 Skrevet 9. februar 2011 #1 Skrevet 9. februar 2011 Ser at det stadig er innlegg med kommentarer på at folk legger barna når de legger seg selv, i 23-tiden f.eks. Hvorfor syns dere at det er så galt? Jeg skjønner at det er greit med gode rutiner og at det sikkert er smart å ikke begynne for sent med det.. Det vi oppnår med å legge litt tidligere på kvelden.. er bare at hun og jeg står opp tidligere på morgenen, og at far ikke får sett/lekt med henne så mye på kvelden, for hun skal jo da liksom legge seg et par timer etter at han kommer fra jobb... Skjønner? Synspunkter? :-)
Evigheten Skrevet 9. februar 2011 #2 Skrevet 9. februar 2011 Jeg er enig med deg, og praktiserer en mellomting. For oss er legging i 18.30-19-tia altfor tidlig. Men, jeg blir halvgal uten litt voksentid på kvelden også, så baby legger seg rundt 20.30-21.00. Ikke er jeg fan av å stå opp tidlig heller Men, det er jo de som har eldre barn for eksempel, som uansett må tidlig opp og i barnehage
sep.j2010+juni.g2012 Skrevet 9. februar 2011 #3 Skrevet 9. februar 2011 jeg legger jenta mi på 5 måneder kl 21.30-22.00. vi og hun trives kjempe med dette, og vi kommer til å fortsette sånn, pappaen får også litt tid med henne da siden han aldri er hjemma hør 5. vi har aldri hatt problemer med leggingen, hun sover på egent rom å sovner stort sett av seg selv i løpet av 30 min. vi står opp rundt 10.00-11.00, og hun sover 2 dupper på ca 2-3 timer! syns mange stresser veldig med akkurat dette me at baby skal være i seng til 19.00. selfølgelig passer det for noen, å jeg syns at folk må finne di rutinene som passer for hvær enkel, å ikke henge seg så veldig opp i at alle babyer skal være i seng til 19.00. dette er selfølgelig ikke kritikk til dere som velger å legge barna tidlig, jeg vil bare fram til at jeg syns folk skal finne den ordningen som passer for dem! selfølgelig når det nermer seg at lille jenta skal begynne i barnehage til høsten må vi endre litt på disse rutinene, men det skal nok gå greit, tenker begynne rundt 8-9 mnd alder da hun skal i barnehage når hun er 1 år.
mamma til blå 2010 og rosa 2016 Skrevet 9. februar 2011 #4 Skrevet 9. februar 2011 Her har lillegutt regulert leggetiden sin selv. og er når nedi i å legge seg klokka 19. er ikke vist i å holde han oppe foreksempel 1 time lenger for da blir det bare 1 time med hyling. Nytter ikke å gi han en lur lenger utpå ettermiddagen heller. har prøvd litt forskjellig hvis vi har vært på besøk eller hatt besøk for å gjøre det enklere, men han er nattaklar klokka 19 uansett hvordan jeg mikser og trikser. skulle ønske jeg kunne holdt han opp litt lenger av og til i hvertfall.
Aiva j121110 og en i mai13 Skrevet 9. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 9. februar 2011 Er jo ok med litt alenetid på kvelden, jeg ser den altså. Pappaen er ofte ikke hjemme før 17-17.30 (litt reisevei + kø). Og innen vi har spist middag, så blir det liksom å forberede legging (amminga på kvelden tar en liten evighet..), og da syns jeg det blir liten tid på dem.. Hun er jo så liten, men vokser så fort. Det skjer nye ting nesten hver dag nå og det er kjedelig hvis far går glipp av noe.. Er glad vi var hjemme alle sammen den dagen hun plutselig lo! :-D (hun er 3 mnd veldig straks) Er ikke noe "sovedyr" egentlig jeg altså, men likte godt å sove til 09.30.. (før vi begynte å endre leggerutiner..). Da ble dagen liksom passe lang før pappaen kom hjem :-)
Aiva j121110 og en i mai13 Skrevet 9. februar 2011 Forfatter #6 Skrevet 9. februar 2011 Hun sover fra ca. 21.30-22 nå, hvis jeg ikke skrev det forresten, så det er ikke snakk om legging kjempetidlig ennå altså, bare syns det har påvirket dagene ganske mye og lurer på hvordan det skulle gått hvis jeg prøvde å legge i 19-20 tiden,..
Noregsgard Skrevet 9. februar 2011 #7 Skrevet 9. februar 2011 Samme her. Jeg synes ikke det er noe galt i å legge barna sent så lenge de trives med det og de ikke må opp tidlig likevel. Her er det gutten min som bestemmer leggetiden sin selv og den er alltid halv 7. Han vil ikke legge seg senere, og da ser jeg ikke vits med å holde han oppe heller.
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 9. februar 2011 #8 Skrevet 9. februar 2011 Skjønner de som kun har ett barn å tenke på,men her er det 3 stk og må opp tidlig så her prøver vi å få frøkena litt tidligere i seng. Har en som legger seg halv åtte,en halv ni og lille snuppa mellom 21-21.30. Vil gjerne ha litt kveld selv også med mannen min,så Jobber oss nedover til rundt åtte på lille prinsessa. Da kan vi iallefall få ett par timer før man må legge seg selv:) er helt ferdig kl 22 på kvelden så da er det bare å legge seg før hun skal ammes igjen. Blir fort ett par ganger på natten også. Men det viktigste er at alle trives med sine rutiner:) Om man synes det er ok å ha baby oppe til 23-24 så er jo det hver enkelts avgjørelse:) Men før eller siden er det jo greit å få lagt de litt tidligere på kvelden da:) Men husker selv at jeg la 1. Mann senere og var avhengig av mindre rutiner siden vi kunne sove så lenge vi ville:)
Grateful mom Skrevet 9. februar 2011 #9 Skrevet 9. februar 2011 Det er vel opp til enhver tenker jeg Her er jeg helt kake når kl nærmer seg 7, så det er helt fantastisk å få lagt begge ungene (2,5 år og 6 mnd) rundt 7-halv 8, og få tatt en liten pust i bakken..
Gjest Skrevet 9. februar 2011 #10 Skrevet 9. februar 2011 Her styrer smurfen det selv. Han er bare 4 uker også spiser han ganske ofte, så han er på stua med oss til vi legger oss. Alt fra kl 22-01. Han ligger enten å sover i vogga eller på sofaen med oss. Han vet ikke hvor han sover uansett, så jeg føler ikke for å lage noe rutine på det enda. Når klokka begynner å bli mange så demper jeg bare lyset litt her, skrur ned tv'en litt og prøver å være stille og rolig. Så legger vi han inn på rommet kanskje en times tid før vi legger oss. Eneste rutine jeg har med han er at vi ikke er ute å farter noe etter kl 18-19 ca. Vil at han skal ha det rolig hjemme her før det bærer rett i seng.
Gjest Mentha og ♥Keiseren♥ Skrevet 9. februar 2011 #11 Skrevet 9. februar 2011 Vi har omtrent det samme her som Stinemor. Mini er 5 uker nå, så er vel ikke noe krise om vi ikke har strikte kveldsrutiner. Prøvde å legge han litt før, men han har fått helt skrekk mot å ligge på ryggen den siste uka og vil kun sove oppå enten meg eller pappan, så da er det ikke så mye å mase med nå Vi prøver å komme oss opp på badet mellom 21 og 22, avhengig av om vi skal bade eller ikke, og skifte til pysj og tusle inn i senga hvor han får mat. Målet er at han (og jeg også nå) skal være under dyna god og mett før 23. Noen dager blir det rundt 22, andre dager rundt 24. Men sånn blir det bare inntil videre...
Prinsessemamma x 2 Skrevet 9. februar 2011 #12 Skrevet 9. februar 2011 Vi tar sikte på å ha minsta på 6 uker i seng mellom kl. 21-22, litt avhengig av når hun sov sist. Storesøster er i seng kl. 19, men hun skal tidlig i barnehagen, så vi endret ikke på hennes rutiner etter at baby kom i hus. Jeg og babyen sover til 9-10 på morgenen. Synes det er greit å ha en viss form for rutiner. Antakeligvis kommer det av at førstemann var et vanedyr fra dag 1, og ble fryktelig urolig om hun ikke sov på faste tider. Så da har det blitt til at vi har holdt på rutinene våre, og minstemann får sine egne etter sitt behov
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 9. februar 2011 #13 Skrevet 9. februar 2011 Her legger lillegutt seg i 19-20 tiden og sover somregel til 09. Han er kjempe trøtt i 19 tiden så hadde ikke nyttet å holde han lengre oppe, itilegg hadde han da sovet enda lengre å det hadde ikke passet vår hverdag siden vi har en datter på 3,5år som skal i bgh.
V&A Skrevet 9. februar 2011 #14 Skrevet 9. februar 2011 signerer Meg & Vesla her....! har en jente på 3 år som skal i bhg dagen etterpå, og både hun og småen på 5 mnd legger seg i 18.30-19.30 tiden hver kveld =) det NYTTER ikke legge de seinere, da blir alt tullball, og de blir umulige å legge hun på 5 mnd skal da ha mat ca 2 ganger i løpet av natten, og hun på 3 år våkner KANSKJE 1 gang om natten og legger seg inn til oss.. men det er sjeldent. men da vi BARE hadde førstemann la vi henne ikke før 8-9 om kvelden =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå