Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For oss som har PCO, hvordan kosthold følger dere? Spiser dere som vanlig eller er det enkelte ting dere holder dere unna?

Videoannonse
Annonse
Gjest ♥venter på storken♥
Skrevet

Jeg er kjempe dårlig på kosthold. Er normalvektig. Men elsker søtt og sjokolade!!!! Huff!

Skrevet

Jeg prøver å følge lavkarbo,har kuttet ut alt av brød,pasta,ris,poteter,sukker,godteri,potetgull.. men jeg har en bmi på 33 da. Så skal slanke meg endel,trener også 4 ganger i uka:)

Gynekologen min var iallefall veldig positiv til dette :)

Skrevet

Selv er jeg slank med PCO. Trener ekstremt mye siden jeg jobber som instruktør. Og kjenner at lavkarbo er litt vanskelig egentlig. Men jeg skal sette inn et tappert forsøk hvis denne PP ikke ender med graviditet.

Skrevet

Sånn ordentlig lav karbo orker jeg ikke, jeg hadde sultet fordi jeg er kresen i matveien

men jeg har gjort noen enkle grep, vekk emd søtsaker, vekk emd vanlig ris, basmatiris smaker bedre og er sunnere.

Vekk emd vanlig pasta og inn med fullkorn pasta og kun skikkelig grovt brød uten sukker/sirup.

Det hjalp meg ned 30 kilo i løpet av litt over et år

Skrevet

Lavkarbo her :)

Har fulgt det i 3,5 mnd, brukt metformin i 2 mnd og gått ned 14kg fra BMI 29.5 til 24.5 og akkurat komt inn under såkalt normalvektig. Et par kg til jeg er i mål :)

Følger det på ingen måte slavisk, men har kuttet ut poteter, brød, ris, pasta, brus, og andre typiske karbobomber.. Koser meg gjerne med et kakestykke eller to i besøk, og en spaghettimiddag og smågodt til lørdagskos. Det handler mye om måtehold

Har heller ikke trent siste mnd, så at kostholdet har effekt er jeg ikke i tvil om! Men skal motivere meg til å trene igjen..

Skrevet

14 kg?? Uten trening?? Hvordan er din PCOS? Jeg har gjort så mange grep, kuttet både det ene og det andre, trener fire ganger i uken og likevel så beveger vekta seg ikke nedover i det hele tatt... Blir såå frustrert.. Og begynner jo å fundere litt i banene om lavt stoffskifte igjen... Har tatt prøver for det to ganger i løpet av de siste to årene men de viser ingenting... Forbrenningen er det noe i veien med i alle fall, ellers hadde jeg jo tatt av nå.... Ja, ja... bare litt frustrasjon som måtte ut ;)

Hva erstatter du karbobombene med?

Skrevet

Det er bare siste mnd jeg har vert veldig lat og ikke trent, de første 2,5 mnd trente jeg ca tre ganger i uken med Zumba og svømming. Har planer om å begynne igjen med det..

Jeg har cyster som det ble færre av allerede etter 1mnd på lavkarbo.

Og ellers de vanlige symptomene på PCOS.

Jeg spiser ikke poteter, men blomkål og brokkoli til middagen.

I stedet for brød spiser jeg knekkebrød med lavt karboinnhold - wasa fiber har 2,5 pr skive tror jeg.

Bruker mye egg.

Og har kuttet ut alt av lettprodukter - kun ekte smør, seterrømme, fløte i stedet for melk, ikke lettbrus pga søtstoffene som gir søthunger.

Men har prøvd meg en del på baking med sukrin og splenda og det funker fint å lage f.eks vafler og lapper/pannekaker uten hvetemel og sukker osv, lavkarbo.no har gidd meg utrolig masse gode oppskrifter.

Og prøver å drikke masse vann :)

Skrevet

Zumba er jo så gøy!! Det går jeg også på, to ganger i uka :) og for en utrolig trening det er... Trener ellers styrketrening to ganger i uken og så har vi hund som må luftes tre ganger for dagen. Og har ikke en stillesittende jobb så syns jo jeg er veldig aktiv.

Har også cyster men etter 4 mnd med Metformin så var de vekke. Og det er jo kjekt så bare cyklusene kunne starte igjen så hadde jeg vært sjeleglad :)

Spiser heller ikke poteter men det blir litt ris eller pasta av og til. Har ikke spist brød på halvannet år, spiser jeg noe er det knekkebrød eller skikkelig grovt brød uten sukker... Pga hard laktosintoleranse så er det veldig lite melkeprodukter her i huset...

Jeg har også bakt kaker på sukrin og speltmel. Det funker fint men syns bakverkene får en litt metallisk smak..

Drikker masse vann, det har jeg gjort helt siden studietiden.. Blir fort 1,5 til 2 liter per dag...

Gleden er jo stor ved å trene, er i så bra form og er ikke sjuk i det hele tatt. Merker det også på klær at de sitter bedre... Men vekten vil jo ikkje gå nedover... og såvidt jeg vet er det det eneste som hjelper ifh til det å få normale cykluser og bli gravid..

Skrevet

Ja håper på å få en normal syklus jeg også. Varierer mellom 36 - 56 dager tydeligvis, må finne ut om jeg har eggløsning, men ingen tegn til nå (dag 22) denne syklusen.

Syns også det er kjempegøy å trene, er nok bare å kaste seg ut i det igjen. Men du som trener mye må jo huske at muskler veier! Når du merker at klær sitter bedre osv vil det nok si at du omdanner fett til muskler i allefall! :)

Om du har mye å ta av har jeg hørt en proteinrik diett uten karbo og fett kan gi en god kickstart, men skal ikke følges så lenge av gangen.

Husk at salt binder vann i kroppen og skal brukes med forsiktighet.

Vegetabilsk fett (som i margarin og div oljer) er heller ikke bra.

Likte ikke kakene jeg har laget med sukrin, men lapper med mandelmel eller kokosmel var nydelig! :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Så flinke dere er Desirous og Lm74!

Selv er jeg instruktør så jeg har 2 zumba timer i uken pluss at jeg har en mor og barn time og enda en dansetime i uken og trener hel kroppsstyrke program 1 gang i uken, så trening får jeg mer enn nok av.

Kostholdet begynner å ta litt mere form merker jeg og det er jo endelig på tide.

Skal til ny gynekologisk undersøkelse 6 april for å sjekke om jeg da kanskje skal settes på metformin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...