Gå til innhold

Enorm appetitt? Noen spm fra en nervøs førstegangsgravid..

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å spise mer enn samboeren min til middag!! Er dette normalt? Før jeg ble gravid veide jeg 57 kg, nå er jeg 7+3 og veier ca 61. Jeg har lagt til meg helt rare spisevaner men klarer ikke få i meg annet enn småkjeks eller frukt på morgnen.

Jeg startet med storspisingen allerede før jeg tok testen, men etter jeg har talt dagene så begynte det nesten med en gang jeg ble gravid.

Også et annet spm; når er det normalt å ha første lege/jordmor-time?

Håper på svar!

Fortsetter under...

Slik hadde jeg det også. Enorm appetitt i første trimester, men dette roet seg ned i 2. Trimester. Nå som jeg er i 3. Trimester har appetitten kommet tilbake igjen. Trur nok dette er normalt.

Spising = Normalt!! Man skal ikke trenge spise mer enn det som tilsvarer en brødskive m pålegg hver dag, men dette kommer jo an på om du trener, har bra forbrenning etc etc. Er du sulten, så spis. :)

Jeg hadde ikke økt apetitt på annet enn frukt, så det er veldig individuelt. Jeg veide 73 før jeg ble gravid forrige gang. Du som veier 57 har kanskje mer behov for mat enn det jeg hadde, så kanskje dette er måten kroppen passer på at du får i deg nok på? Do not know... bare ren gjetning.

Når du er i uke 8 kan jordmor/fastlege høre hjertet. Jeg skal ikke til fastlegen (ikke jordmor, bruker fastlegen min gjennom hele svangerskapet, da hun har kapasitet og ønsker det) før uke 8. Ring lege og spør.

Jeg er også sinnsykt sulten om dagen, og jeg er bare 3+5 (hvis beregningen er riktig). Spiste middag kl. 16 igår, og en time senere var jeg dødssulten igjen. Skulle sove lenge i dag siden jeg har fri, men våknet for et kvarter siden av at jeg måtte sinnsykt på do og holdt på å dø av sult! Da var det bare å stå opp da! :-D

Jeg "sliter" også med overspising, eller hva jeg skal kalle d.. Har gått på lavkarbodiett i over 1 år, og etter at jeg har prata med legen så er vi enige om at jeg skal fortsette med d. Litt karber bare så jeg ikke faller i ketose. MEN nå syns jeg d er fryktelig vanskelig, ettersom jeg er mega kvalm midt på dagen og på kvelden :-/ våkner opp stup sulten og har bare lyst på den maten som faller meg inn DER og DA.. Blir frustrert jeg.. Redd for å legge på meg er jeg også ettersom jeg har gått ned over 20 kg og fortsatt har noen kg igjen..

Noen tips, eller råd mottas gjerne :))

Annonse

Jeg fikk også STOR appetitt allerede i uke 3-4. Magen rumler høyt etter bare en time siden sist måltid... For min del holder det å spise til jeg er småmett, jeg føler ikke for å spise meg stappmett. Nå blir det rundt 7 små måltider om dagen, og det er jo egentlig bare bra for forbrenningen, så jeg tror ikke jeg legger noe særlig ekstra på meg av den grunn. For min del er det også sunn, frisk mat som smaker best når jeg er gravid.

I andre og tredje trimester har jeg hatt tilnærmet normal matlyst, og mitt inntrykk er at de fleste har størst matlyst nå i begynnelsen..? Uansett, er du sulten, så spis med den beste samvittighet, kroppen er flink til å fortelle deg hva den trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...