Ksenia & Anjem Skrevet 9. februar 2011 #1 Skrevet 9. februar 2011 dvs at jeg må kjøpe noe nytt hvert år..galskap..grunnen er at de ansatte ikke vil ha hundre superman og hundre barbie..jeg som trodde at karneval var for barna og ikke de ansatte :/
To fine gutter Skrevet 9. februar 2011 #2 Skrevet 9. februar 2011 Hva er temaet? Jeg har jobbet i en bhg hvor vi hadde tema-karneval. Da i forbindelse med tema vi hadde jobbet med sammen med barna. Vi hjalp til med å lage kostymer sammen med barna, men fikk selvsagt hjelp fra foreldrene. På denne måten ble karnevalet en forlengelse av et tema barna allerede hadde et forhold til, og som de kjente godt. Jeg har bare positive erfaringer med temakarneval! Mange positive tilbakemeldinger fra foreldrene også! Også veldig godt for barn og foreldre som ikke har samme mulighet som andre til å kjøpe dyre kostymer hvert år. Det ble ingen forskjell, uansett hva slags ressurser familiene hadde. Lykke til!
Blubblubb Skrevet 9. februar 2011 #3 Skrevet 9. februar 2011 Vår barnehage har også alltid tema for karneval - det er jo helt supert! Uten tema ender man som du sier opp med bare prinsesser og actionhelter - hvert eneste år... Himmel så kjedelig! Og de som faktisk ikke føler de passer inn i disse trange kategoriene skiller seg veldig ut. Ungene har da ikke noe behov for å være prinsesser på karneval, det er de jo stadig vekk, både hjemme og i barnehagen. Gi barna nye utfordringer og opplevelser! Det er helt unødvendig å kjøpe nytt kostyme. Litt planlegging og du kan enkelt lage festlige kostymer - gjerne sammen med barna (nei, jeg er ingen hjemmemor med masse tid - jeg er karrierekvinne, men dette har jeg tid til).
Gjest Nutta06&Knerten11 Skrevet 9. februar 2011 #4 Skrevet 9. februar 2011 I bhg til vesla er det fargefest når det er karneval.. dvs at ungene skal kle seg i en spes farve etter eget valg.. Hadde kostymer og slikt før, men de tok det vekk for å fjerne kjøpepress på kostymer og slikt. Er ikke alle som har like god råd. Men hender seg det er noen unger som sniker på seg kostyme har jeg merket..men det er hovedsakelig kun fokus på farver..
Mamsemums Skrevet 9. februar 2011 #5 Skrevet 9. februar 2011 Det var det i barnehagen til mine barn også. Eldste nektet å kle seg som et dyr (som var temaet) så hun fikk gå som alveprinsesse som var hennes ønske. Om de i barnehagen hadde problemer med det så får det så være. Det var det eller ingen utkledning i det hele tatt, vil ikke tvinge på henne noe hun absolutt ikke vil ha på.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 9. februar 2011 #6 Skrevet 9. februar 2011 Må si meg enig med HI her. Slik som for oss som har 4 barn, så kjøper vi ett kostyme, f.eks har vi et "Tussi"-kostyme i str 2 år, og dette bruker nå fjerde barnet. Og det brukes både på karneval og nyttårsaften. Det kostet 200 kr og har til nå blitt brukt 7 ganger, og skulle blitt brukt for åttende gang hadde det ikke vært for nye bhg som kjører tema. Mye samme med de andre kostymene vi har. Men nei. Nå skal det være så billig, og alle må lage selv. Det skal jo ikke ta lang tid heller må skjønne. Neivel??? Kanskje ikke med en unge... For det første, vi har som sagt fire barn. Vi har ikke plass til å ta vare på slitte gamle plagg. Vi gir bort eller kaster fortløpende plagg som ikke lenger blir brukt eller kan arves. Så med f.eks tema "jungeldyr" og beskjeden "lag en løve, det er jo bare til å finne en gammel orange strømpebukse og pologenser, og så en hårbøyle som man etter noen ører på,. ja og så lage en hale da..." så nei, det er ikke bare det. For det første har vi ikke noe gult, ikke hårbøyle heller, eller noe å lage ører og hale av. Eller løvemanke. Så da må en ut for å shoppe, noe som tar tid. Og så koster det faktisk litt å kjøpe inn alt dette. Om man er så heldig å finne det i rette farger da. For strømpebukse (som oftest kjøpt i 2-3 pakning siden man sjeldent får bare en, og jeg vil ikke en gang ha flere i den fargen) blir det fort en 70-80 kr. Så var det pologenser, tja, 99 kr? Hårbøyle og stæsj til hale og ører, ca 60-70 kr. Altså over 200 kr totalt, og det tar mye mer tid både å lete etter disse tingene (hvor i svarte finner man ornge polo og strømps?!?), og lage dem til. Så kan man gange det opp med antall barn i bhg, som jo så klart må ha ulike kostymer. Og evt på skole/SFO. Og hva med ansiktsmaling? Enkelt, rask og billig my ass altså... Jadda, dette er litt satt på spissen, og jeg skjønner jo at det er noe annet med en unge eller to og dersom man faktisk har litt liggende. Jeg er bare litt lei av å høre hvor rast og billig det er å lage til selv for det "er jo bare å finne noe dere har liggende hjemme..".
It's all about me Skrevet 9. februar 2011 #7 Skrevet 9. februar 2011 Fullstendig enig med Alva, kune ha skrevet det samme selv med untak av at vi "bare" har 3 barn. I tilegg er jeg utroliglite hendig, og kostymer som for andre er veldig enkle å sette sammen er et styr for meg. Takk og lov har ikke "vår" barnehage tema, men hadde de luftet den ideen hadde iallfal jeg protestert. Tema har de nok av ellers i året med fargefester, trollfest, kardemommebyfest osv osv. Karnevall skal være for barne. Og om alle vil komme som prinsesse, jente som gutter, så er det bare gøy.
Stellaborealis Skrevet 9. februar 2011 #8 Skrevet 9. februar 2011 Helt enig HI. Hvem er det egentlig karneval for!? At dere som voksne synes det er kjedelig med prinsesser og spider-man er helt likegyldig etter min mening, alt for barna;)!
Mamma til to tette Skrevet 9. februar 2011 #9 Skrevet 9. februar 2011 I vår nye barnehage lager de alle kostymene sammen med barna og må si at det er helt herlig etter vår forrige barnehage hvor det var et styr med å finne kostyme (kan ikke sy om du så truet meg med pistol, bare spør min mann som fremdeles ler av en badromsgardin som jeg skulle tråkle og som så ut som jeg hadde sydd i påvirket tilstand:-) og så faktisk overtale barnet til å gå med det. Et år endte vi opp med dyreste løsningen, et kaptein sabeltann kostyme som var rådyrt. Nå lager barna det selv og gleder seg masse til selve dagen da vi endelig skal få se det. I tillegg øver de inn sanger og rutiner til temaet. Helt topp tiltak. Når de er under 3 år kan man slippe unna med det meste men etterhvert har (ihvertfall mine) utrolig sterke meninger om hva som er korrekt kostyme så man slipper ikke unna med en oppklippet t-skjorte osv.
♡ A & E ♡ Skrevet 9. februar 2011 #10 Skrevet 9. februar 2011 Det med karneval er ikke alltid så enkelt synes jeg. Er jo tullete å skulle måtte kjøpe nytt kostyme hvert år. Når eldste var liten så laget jeg kostyme selv men som 4 åring ville han og ha som de fleste andre. Synes nesten at når det er temakarneval så kan barnehagen stå for kostymet. Trenger ikke være noe store greier, lage kroner/hatter etc av papp, lage kostyme av stoff osv. Da er det ingen som faller utenfor heller.
Ulldott Skrevet 9. februar 2011 #11 Skrevet 9. februar 2011 Veldig enig i me Hi her! I år skal barnehagen har astrid lindgrens verden som tema.... Dvs jeg må kjøpe pippi kostyme- eneste av figurene fra lindgren jenta mi kjenner til. Greit nok det(selv om hun fikk alveprinsesse kostyme til jul som jeg ønsket meg til henne slik at hun kunne bruke det på karneval...) Så kommer gutten min da... jo han vil kle seg ut som emil. (eller egentlig vil han kle seg ut i supermanndrakten sin, men det går jo ikke...) De selger ikke emil kostymer her i byn. Søkte på nettet og fant et til 259 kr en størrelse for liten. Dvs at jeg må få tak i Emil hatt, Emil bukse og Emil skjorte. Alt er sommerklær og helt sikkert umulig å få tak i nå, i tillegg til at det helt sikkert er rådyrt. Og jeg kan fortelle deg som er på jakt etter orange polo og strømpebukse at det er HELT UMULIG å få tak i!!!! (Jeg har nemlig prøvd!!!) JA til at barna får velge kostyme fritt selv, eller at barnehagen lager kostymene selv!!! Sånn...fikk ut litt karnevalsirritasjon der ja
Kaffemocca Skrevet 9. februar 2011 #12 Skrevet 9. februar 2011 Prøv å ta det opp med FAU. Kan hende det er fler som føler som deg. I vår barnehage har de sluttet med karneval, de har istede fargefest. Barna lager kostymer i barnehagen, det eneste vi foreldrene må gjøre er å levere de før det begynner hvis de skal være der den dagen:-)
Ksenia & Anjem Skrevet 9. februar 2011 Forfatter #13 Skrevet 9. februar 2011 Godt det var flere som er enige med meg. Nei vi har ikke noe slikt liggende hjemme og det er ikke barebare å lage dette selv. Faktisk er det dyrt for bare en liten pakke med hale og ører også etc. Synes dette er et rent styr hvert eneste år siden de begynte med dette tullet "tema karneval" Vet ikke tema enda, de har enda ikke klart å bestemme seg.
Tokatter_USA Skrevet 9. februar 2011 #14 Skrevet 9. februar 2011 Hva om barnehagen bestemte seg for tema helt i begynnelsen av skoleåret, sånn at foreldrene hadde månedsvis til å ha det i bakhodet, kjøpe noe brukt når man kommer over det eller la være å kaste noe som kan brukes til det formål. Hele familien kan ha det gøy med å være kreativ når man ikke har tidspress.
Cornelianelia Skrevet 9. februar 2011 #15 Skrevet 9. februar 2011 Er blant dem som synes det er moro at de har karneval i barnehagen, og jeg har laget noen kostymer selv basert på gamle klær etc. Gjerne kjøpt litt tilbehør til da. Men jeg syr ikke kostymer pga prisen. Faktisk blir det sjelden noe særlig billigere å lage selv enn å kjøpe ferdig. Og da har man jo jobben i tillegg. Jeg syr fordi jeg synes det er moro. Og forventer ikke at alle andre synes det. Har heldigvis ikke noe tema for karnevalet i barnehagen her. Synes det høres litt slitsomt ut. Det legger jo veldig press på foreldrene. Ender antakelig med mer kjøpepress enn ved et vanlig karneval der det er lettere med gjenbruk av kostymer. Hvis det er smale temaer for karnevalet, bør kostymene lages i barnehagen synes jeg. Heldigvis er det ikke så mange utkledningsdager i barnehagen vår. Bare nissefest og karneval, og da synes jeg det er greit. Til lucia stiller barnehagen med lucia-kjoler. Har hørt om andre barnehager der foreldre må stille med antrekk til både halloween, nissefest, lucia, karneval og gjerne en temafest eller to med krav til antrekk i bestemt farge eller lignende. Da blir det veldig kjøpepress og mas på foreldrene synes jeg.
Tøysetipp Skrevet 9. februar 2011 #16 Skrevet 9. februar 2011 Du trenger ikke gjøre så mye ut av det. Bruk rekvisita du har tilgjengelig, og fantasien din.. Det er ikke om å gjøre og være finest.
ano`num *17.03.10* Skrevet 10. februar 2011 #17 Skrevet 10. februar 2011 Jeg må si jeg opplever det verre når de kom over til barneskolen. Eller eldste, ikke de. Takk og lov så er det bare en enda! Der velger klassen tema selv og de premieres på slutten av dagen. Kun klasser hvor alle har kledd seg ut innenfor temaet er med, og det går på hvor godt de har holdt seg innenfor temaet. Vi har slitt hvert eneste år, og karnevalet har endt opp med å bli en dyr happening. Blir ikke bedre at at hun da jo er kommet opp i en alder hvor det ikke er "kult nok" å kle seg ut uten en anledning. Skulle det faktisk dukke opp ei anledning er det hvertfall ikke kult at det blir det samme antrekket to ganger. Gud forby altså..... Blæh!! Når de kommer i den alderen der er det ekstra viktig å virkelig være "som alle andre", bedre blir det ikke av at de premierer klassene. Yeye!! Blir godt når det hele er over i år også!! For liten og stor her i hus. Er 5år siden sist vi hadde bhgbarn, så jeg håper virkelig ikke at de kommer med tema der! Vi har fått dato med beskjed om "mer info senere". Så det spørs da. Vi har hvertfall en plan for kostymet klart! Vi tar luen (et dyr) av et kostyme hun har brukt de siste 2årene (altså fra hun var 1år) Drakten er for liten, men det fikser vi med plagg vi alt har. Hvit skjorte og strømpis. Fiks ferdig kanin!
Trollemor75 Skrevet 10. februar 2011 #18 Skrevet 10. februar 2011 Dumt spørsmål fra utenlandsk førstegangs barnehagemamma: har alle barnehager karneval? Har ikke hørt om noe (enda?) der Trollet går...
Renate har ♂09, ønsker 1 til Skrevet 10. februar 2011 #19 Skrevet 10. februar 2011 I bhg til sønnen min har de droppet karneval i år og tar heller en pysjamas fest! De har prøvde både karneval og pysjamas fest tidligere, og de følte at det var mer vellykket med pysjamas. Helt i orden for meg, men hadde ikke gjort noe med vanlig karneval heller. Sønnen min er bare 16 mnd nå, så han skjønner ikke så mye av det uansett.
winneboo Skrevet 10. februar 2011 #20 Skrevet 10. februar 2011 Her i barnehagen kan barne kle seg akkurat som de vil. Vesla ender som regel opp som prinsesse eller noe annent dall. Men at det koster meg rundt 200 kr i året å kjøpe noe karneval klær er foreløbig ikke noen krise.
~sjiraff~ Skrevet 10. februar 2011 #21 Skrevet 10. februar 2011 Emilkostyme: http://www.sprell.no/index.asp?side=produkt&cid=389&sok=0&snr=1&fa=0&fk=0&fp=0&fm=0&us=&soktekst=&pid=1549&x=Utkledning/Emils-klær
temine Skrevet 11. februar 2011 #22 Skrevet 11. februar 2011 Jeg er glade for at barna her får bestemme selv hva de ska kle seg ut som. Men, vil jenta være pippi, så løper jeg ikke ut å kjøper et pippikostyme. Hun får velge en kjole, lager fletter, fregner og to ulike strømper. Trenger ikke være klin likt tegningene i boka:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå