Gå til innhold

Noen som har litt peil på erklæring om samlivsbrudd?? trenger litt hjelp her..

Anbefalte innlegg

jeg og bf har bodd sammen oppe i nordland, og jeg har nå flyttet til sørnorge og vi er ikke sammen lenger, jeg har søkt på nav om OS siden jeg får baby nå i mars-april..jeg har nå fått brev om at jeg ikke har sendt med erklæring om samlivsbrudd...må denne fylles ut når vi bor på hver sin side av landet å det ble slutt da jeg ble gravid? jeg hadde aldri hørt om denne erklæringen før å dama som så over søknaden da jeg leverte sa ingenting om det..

hva er dette for et skjema egentlig? altså..jeg vet at vi begge må skrive under på at det er slutt..men er det kun det?

jeg finner det ikke noe sted på nettet...(jeg befinner meg fortiden i en annen del av landet,da min mor er på intensiven)

Fortsetter under...

Var dere til mekling før du flyttet?

Så lenge du kan fremvise meklingsattest og har meldt flytting til folkeregisteret (som din x har underskrevet) skulle det vel være i orden?

Kan ikke huske egen erklæring om samlivsbrudd...

nei vi har ikke vært til noe mekling..ikke fått beskjed om det heller..siden det ble slutt med det samme jeg ble gravid..

å jeg flytta jo helt til andre siden av landet..å har levert nav sånn lapp fra folkeregisteret om at jeg har flytta.. huff..var mer innviklet enn jeg trodde dette her:p

Gjest Balle Klorin

Ugifte foreldre som har bodd sammen, skal legge fram en erklæring om at det er brudd i forholdet, og at de ikke bor sammen. Erklæringen må være underskrevet av begge foreldrene.

Dere trenger ikke et bestemt skjema, men kan skrive på et eget ark.

Annonse

Dersom dere har barn under 16 år sammen, er det obligatorisk med mekling. Du må legge frem meklingsattest før dobbel barnetrygd kan tilstås. Tema i mekling er samværsordning og bosted for barn(a). Kontakt nærmeste familievernkontor.

Men dersom dere ikke har barn sammen og dere ikke har felles adresse når barnet fødes, er du i utgangspunktet enslig forsørger og skulle ikke behøve å legge frem noen erklæring om samlivsbrudd. Da melder du bare flytting og dere følgelig har ulik adresse i folkeregisteret og da skal NAV forholde seg til det. Det må være en misforståelse fra NAV-dama. Det er ikke krav til dokumentasjon av samlivsbrudd mellom to voksne uten felles barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...