Gå til innhold

jeg arver 75000 kr som jeg får nå snart. burde jeg tinglyse disse pengene som mine,.?sikkre pengene for meg så min mann ikke får tak i dem.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jeg er gift,. men tenker ikke på ved døsfall nå,. men ved skilmisse om det skulle skje en gang i fremtiden,.

er liten sum det er det,. men er penger som er med å bidra videre om jeg måtte trenge det,.

Tinglyse?

Tenker du å tinglyse et dokument/avtale som sier at du eier 75.000,- mer i bolig og så nedbetale evt. boliglån med pengene?

Ellers så skjønner jeg ikke hva du mener med at du vil "tinglyse pengene"

Du kan jo sette pengene på din egen sparekonto eller investere/ kjøpe fond eller aksjer - langsiktig investering.

Hadde jeg vært deg hadde nok pengene gått i felleskassen, til familien....

Dette er jo ikke snakk om et veldig stort beløp...

Annonse

ja,. pengene blir brukt til egenkapital på huset vi skal kjøpe,.

huset koster 800.000 kr,. og er ikke snakk om rare beløpet. men er snakk om litt penger for oss. vi er unge og har to unger sammen,.

min mann selv vil at jeg skal sikkre meg pengene videre.

men jeg selv er usikker,

den dag i dag og fremover vil ejg nok ikke gå fra min mann,. men man vet aldri hva som skjer,.

vi har begge jobber og alt slikt,. men vi er i etableringsfasen og et slikt beløp er stort for oss nå,.

jeg er usiker selv på hva jeg vil,. min mann sa til meg for noen dager siden at han vil at jeg sikkrer meg de pengene. for det er mine penger mener han,.

jeg selv har vist om pengene en stund og tenkt at det er våres penger som en familie,. men jeg begynte å tenke når han sa det han gjorde.

Snakk med en advokat, tror arv skal/kan føres opp på en spesiell måte sånn at du får det igjen hvis dere skiller dere og selger huset.

Pengene kan "sikres" ved at giver eller arvelater bestemmer i testaments form at pengene skal være ditt særeie. Hvis du allerede har arvet pengene og bare venter på utbetaling er det selvsagt forsent å få arvelater til å gjøre noe her;)

Penger du arver kan ellers kreves skjevdelt ved skilsmisse. Domstolene har såvidt jeg vet lagt seg på adgang til skjevdeling ved varighet på ekteskapet på rundt 11-12 år. Etter det anses midlene uansett sammenblandet og kan ikke være gjenstand for skjevdeling.

Sikreste her er vel at dere skriver en ektepakt hvor dere blir enige om at du skal ha særeie på 75 000, evt på en viss del av boligen, øvrig felleseie. Bør være greit siden mannen din vil du skal sikre deg her. Fylle ut ektepakt som evt kan tinglyses i Brønnøysundregistrene. Tinglysning har ingen betydning mellom deg og mannen din, men vil kunne sikre eierforholdet ditt overfor mannens kreditorer.

Er det arv fra barnas besteforeldre e.l ville jeg satt dem på sparekonto og latt barna tatt del i arven. F.eks til bunad eller noe annet som de kan få som minne etter dem.

Mine foreldre har gjort dette og idag har vi alle en fin ting "fra" hver av de som mine foreldre arvet penger etter. Dette kommer jeg til å videreføre til mine barn.

NB! Jeg mener selvfølgelig ikke hele summen, men at noe blir satt på høyrentekonto.

Selv syns jeg at 75.000 er ikke akkurat mye penger. Sett de inn på konto eller aksjer i ditt eget navn, da er det enkelt å spore opp hvis dere skulle gå fra hverandre.

Annonse

Hvis pengene skal brukes som egenkapital i felles bolig og dere allerede er gift er det jo bare å skrive en ektepakt.. evnt tinglyse den slik ei over skriver.. koster deg ett par tusen kroner..

Å bruke de på diverse eller sette de på konto er vel ikke noe tema da..

men 75.000,- er ikke mye penger idag nei, så jeg ville ikke tatt meg bryet med det.. dere har vel felles eie på det dere har ellers..

Hadde det vært en null til på det beløpet hadde jeg skjønt at du ville "sikre" pengene på en eller annen måte.. Men 75000, det er jo bare en månedelønn til sammen for oss, og vi hadde nok kost oss med dem sammen som familie, kjøpt noe nytt vil trengte, dratt på ferie e.l. Og om du legger det i egenkapital, så får dere heller gjøre en deal om at han bekoster oppussing av f.eks. kjøkkenet, sånn at dere er skuls. Høres smålig ut å skulle pirke på "lommerusk"!

JA! har driti meg ut før ved å ikke gjøre det "vi skal være sammen for alltid" tror du nå og forhåpentligvis er det også, men dette er dine penger sikre deg de du vet ALDRI!

Dæsken det er mange rike mennesker i Norge ja!

75 000 kroner er ganske mye penger vil jeg si...og om hun plutselig står på bar bakke med to barn og må etablere seg på nytt fordi mannen har gått fra henne (for eksempel) så ville jeg bra mye heller hatt 75 000 ekstra som var mine enn minner fra en ferietur (som man sikkert drar på uansett) eller en bunad!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...