Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #26 Skrevet 8. februar 2011 "Men sånn er det vel med en del karrierekvinner, at de plutselig får total panikk når de er 39-40 år. I et stort perspektiv er dette likestillingens feil. Kvinner blir fortalt at jobben gir full selvrealisering." Det er der er så vannvittig at noen kan tenke. Jeg er en av disse som du kaller karrierekvinner. Jeg har aldri vært på jakt etter en karriere.... jeg har jobbet og underholdt meg selv samtidig som jeg har prøvd og prøvd og prøvd å finne en mann. Gått på den ene blemmen værre enn den andre. Det er ikke snakk om at jeg er ekstremt kresen, jeg har blitt valgt bort flere ganger enn jeg selv har valgt bort. At unge fjerter som deg skal komme å fortelle meg at jeg er full av panikk og har valgt karriere foran familie gjør meg kvalm og svært, svært sint. For det er overhodet ikke slik verden er. Få fingen ut av ræva og tenk, kvinnemenneske. Og ja.... ønsket om å bli mor ligger dypt i mange av oss "paniske" "karrierekvinner", det betyr ikke at vi er villig til å sette oss selv eller uskyldige barn i samme situasjon som K A Volden.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #27 Skrevet 8. februar 2011 En adoptivmamma er også en mamma. Skjønner at dette går dypere enn det du skjønner. Ikke lett å sette seg inn i denne situasjonen når en ikke har de problemene selv. Ikke jeg som sier at den som føder er biologisk mor, er lovverket som sier det. Sier bare at jeg er mamma til alle mine barn.
Cat.68 Skrevet 8. februar 2011 #28 Skrevet 8. februar 2011 Selvfølgelig, og da skal man vel redde dem man kan da, og ikke vanskeligjøre det fordi man vil straffa dama for at hun løy. Det er forresten ikke dama man straffer engang, men barna.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #29 Skrevet 8. februar 2011 Legger meg flat for Cat 68, mer fornuftig dame skal en lete lenge etter.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #30 Skrevet 8. februar 2011 Der har vi det! Vi ER faktisk hjerteløse og onde. Sånn må det være.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #31 Skrevet 8. februar 2011 Det er jo akkurat det. Loven må bestemme hvem som er moren. Og i Norge er det kvinnen som føder barnet. Hvordan de samme som er enig i det kan samtidig mene at surogatien IKKE er moren overstiger min fatteevne.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #32 Skrevet 8. februar 2011 Det skjønner jeg, men i India og utrolig mange andre land trenger ikke den som føder å være moren. Ei heller i Norge med litt runddans rundt loven.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #33 Skrevet 8. februar 2011 Jeg håper oppriktig at det ikke finnes noe runddans rundt loven i Norge. Du er hjertelig velkommen å forklare smutthullet. Uansett blir nok ikke så vanskelig å unngå surogati I Norge da det er sikkert ikke mange norske damer som er fattige nok (ok, idealistisk da) å utsette seg for en graviditet og fødsel når man ikke skal ha barn selv.
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2011 #34 Skrevet 8. februar 2011 I USA er det mange surrogatmødre, de fleste av dem er ikke fattige. Ta et eksempel i et norskt par hvor kvinnen ikke har livmor er da avhengig av surrogat. Paret og en norsk surrogat drar til utlandet for ivf med eggdonor. Den norske surrogaten føder så barnet her hjemme og gir alle rettigheter over til far. Hans kone steadopterer så barnet. Omgått loven litt, men ikke brutt den. Vet om ei som har vært surrogat tre ganger.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #35 Skrevet 9. februar 2011 00:32, takk for opplysningen. Loven er da ikke omgått? Kvinnen som føder barnet er moren iflg norsk lov. Moren gir alle rettigheter til far. Helt lovlig det også. Så kommer den interessante parten. Kona til faren, den som ga sine egg, adopterer sitt eget biologisk barn. Jeg kan ikke se lovbrudd noe sted, bare en veldig uvanlig konstellasjon, men juridisk sett helt uproblematisk. Forskjellen til surogati i India er at den indiske kvinnen ALDRI har vært barnet mor, da er kona til mannen allerede ved fødselen barnets mor. Den indiske kvinnen er juridisk sett ikke noe annet enn en rugemaskin. Og nå kan man begynne å tenke på utfordringene: I Norge er "fødselsmor" moren på absolut vis. Tenk hvis hun utvikler følelser for barnet? Hun føder barnet og vil ikke gi det fra seg? Hva da? Biomor og biofar kan skrike så høyt de vil, ingen domstol i Norge vil frata fødselsmor sitt barn, da hun er faktisk det, moren. Biofar og fødselsmor har aldri bodd sammen, da får mor i utgangspunkt foreldrerett og far samvær.... Den kjernefamilien med eget barn som ekteparet hadde ønsket seg blir det ingenting av. Dette er ikke bare hypotetiske problemer, i USA har det vært surogatmødre som ikke ville overgi barnet. Løsningen der er enkel, barnet blir tatt med makt da fødselsmor aldri var mor juridisk sett, men oppdragsgivere.
Lady lovely locks Skrevet 9. februar 2011 #36 Skrevet 9. februar 2011 Dere snakke veldig for at Kari Ann Volden må ta konsekvensen av dette, men den størstekonsekvensen faller jo på disse to 1 åringene. Hva med foreldre som bruker alkohol og narkotika og mister barna sine på grunn av omsorgsvikt. De får sjanse etter sjanse. Denne stakkars kvinnen, har fått besjed om at hun ALDRI kan bli mor, hun er enslig og er over den lovlige aldern for adopsjon. Prøv bare å sett dere inn i hense situasjon. Nå har hun to gutter som ser på henne som sin mor. De har et spesielt emosjonelt bånd mellom seg disse 3. Rett skal være rett hører jeg. MEN har dere ikke et hjerte. Hvor mange regler ville vi vel ikke trampet over alle sammen, om vi måtte for våre barns skyld??
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #37 Skrevet 9. februar 2011 Norsk lov kan bare brytes på norsk jord. Om jeg kjører i 200 km/t på Autobahn i tyskland bryter ikke jeg norsk lov, fordi om jeg er norsk, og at i Norge er det ulovlig å kjøre så fort. Da jeg oppholder meg i tyskland plikter jeg å følge regelverket der. Volden har ikke brutt noe lovverk i India da hun oppholdt seg der, surrogasi er fullt lovlig der. Hun har fått barn i India på en fullt lovlig måte. Det dreier seg derimot om hvilke papirer barna skal ha. Ulike land følger ulike systemer for statsborgerskap, i noen land er regelverket slik at barna får statsborgerskap etter hvor det er født, i andre land følger de foreldrenes statsborgerskap, dette er det ulik praksis om i alle verdens land. Det finnes derimot internasjonale konvensjoner som søker å hindre at folk skal ha dobbelt statsborgerskap eller bli statsløse. Jeg vil tro at både India og Norge er bundet av disse, og at styresmaktene i begge land bør forsøke å komme til en ordning der barna ikke blir statsløse. Om disse barna blir indiske, så kan hun bli deres mor, og om disse barna blir norske kan hun bli deres mor. Men det er ulike regelverk som er problemet. At disse barna faller mellom to stoler. Det bør etterstrebes at slikt ikke skal skje.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #38 Skrevet 9. februar 2011 Hva med å la Kari Ann søke Indisk stasborgerskap da?
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #39 Skrevet 9. februar 2011 Vel, jeg syns det er trist for ungene som ikke får komme til Norge. Det er dessverre slik at moren til disse guttene har begått et lovbrudd og lovbrudd får konsekvenser. Ta feks. Maria Amelie-saken, først syns jeg hun burde får bli pga utdannelsen er hun en ressurs for Norge, men etterhvert ble jeg litt stolt at regjeringen stod på sitt. Skal hun få bli må resten få bli også, man kan ikke særbehandle noen og glemme resten i samme situasjon! Jeg mener i Volden-saken at ja, la henne få ta meg seg guttene og komme hjem til Norge slik at guttene får en sjangse, MEN Volden må ta avsvar for sine handlinger og kan heller få sin straff her i Norge. Dette også for å unngå at flere gjør som Volden.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #40 Skrevet 9. februar 2011 Amelie er resursterk og klarer seg selv. Hun har ikke behov for beskyttelse av den norske staten. Men disse to små 1 åringene har ikke gjort noe galt, di må bare lide konsekvensen av at de er blitt laget til en kvinne som elsker dem , men som ikke får lov å beholde dem
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #41 Skrevet 9. februar 2011 Det stemmer nok dessverre endel det innlegget du refererer til sier, gjennomsnittet på førstegangsfødende har økt. Det er mange mulige årsaker til dette, men den største årsaken er nok forandringen av kvinnens rolle i samfunnet. Flere kvinner idag ønsker en utdannelse, karriere og sikker økonomi før de setter barn til verden, til motsetning fra de forrige generasjonene der kvinnen var hjemme med barna og mannen jobbet. Dermed siden alderen på førstegangsfødende har økt, har flere problemer med å få "hjemmelagede" barn og trenger ekstra hjelp. Det viser jo statistikken også, antall par som trenger hjelp til å få barn har økt. Det er nok ikke det at flere sliter, men at flere får barn senere. Det er vell ikke noe hemmelighet at produksjonen blir dårligere jo eldre en blir. Selvfølgelig skal en ikke dra alle under en kam, det finnes jo forsatt dem som har problemer med å få barn uten hjelp av ulike årsaker. Uansett er det tåpelig av personen bak innlegget å si at alle blir så desperate som KA Volden, den situasjonen er nok temmelig spesiell.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #42 Skrevet 9. februar 2011 De to barna i India har ingen tilknytning til Norge. De har ikke engang vært her som asylsøkere. Saken med Amelie har ingen likhetstrekk med denne saken. Når det er sagt: opplysningene fra foreldrene til Amelie om at de var alvorlig truet i hjemlandet, er i ettertid blitt dokumentert. Når noen har kommet til landet som barn og bodd her i såpass mange år, er det faktisk fullt mulig innenfor lovverket å ta menneskelige hensyn og la dem få bli.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #43 Skrevet 9. februar 2011 De har tilknyttning til sin MOR. For det er de hun er for dem. Å ta barn fra sin mor etter 1 år er FORFERDELIG
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #44 Skrevet 9. februar 2011 Hun er ikke deres mor. I første omgang ga hun feil opplysning, om at egget skulle være fra henne, noe som viste seg å være løgn. Det finnes hundrevis av millioner barn i langt verre situasjon enn dette, uten at Norge tar imot dem av den grunn.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #45 Skrevet 9. februar 2011 Problemet er nok at Amelie ikke kan ses som barn i forhold til når dem søkte om asyl her, jenta var 17 år på tidspunktet. 18 når hun fikk avslag.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #46 Skrevet 9. februar 2011 Hun var 16 da de kom til landet og søkte om asyl (ble 17 noen få måneder seinere). Det er tidspunktet for når søknaden sendes, som her er av betydning, ikke når avslaget kommer.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #47 Skrevet 9. februar 2011 Normen er faen meg harde som stein. Tenk om noen kom å tok dine 1 åringer fra deg. Det er jo slik det er for disse guttene, samme hva som er morens bakgrund.
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2011 #49 Skrevet 9. februar 2011 "Indiamoren", (både hun som hadde egget og hun som hadde livmoren) gjorde nok ikke dette pga sitt sterke ønske om hjelpe barnløse, men fordi de begge som fattige så dette som en måte å overleve på. Utnytting av fattige kvinner i den tredje verden seg jeg ikke på som noe som bør tillates under noen som helst omstendighet.
Lille-Pernille Skrevet 9. februar 2011 #50 Skrevet 9. februar 2011 Denne saken er fryktelig vanskelig og jeg er enig i mange meninger uavhengig "ståsted". Til syvende og sist heller jeg mot at Volden må bli i India med tvillingene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå