Gå til innhold

Dere som er "i mot" india-tvillingene..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Surrogati er ikke medisinsk behandling. Det er å få noen til å gjøre for deg det du ikke kan selv, det er en tjeneste man kjøper. Det er ikke det samme som medisinsk behandling.

Hvordan skulle norske myndygheter fått tvillingene hit til Norge uten å skape presedens? Forklar.

Synes det er handel når du går inn på "babybutikken " og velger deg ut den perfekte blandingen og putter det inni en livmor i 9 mnd, for så og ta med deg barna hjem!

Synd i barna? Ja det er det i mange barn, alle barn er uskyldige .

Men jeg synes ikke vi skal tøye grensen slik at en kan dra til et fattig land finne ei gravid dame og kjøpe (eller stjele) babyen og ta den med til norge som sitt eget!

En mulighet vil være å åpne for dette i dette ene tilfellet, med å si at man gjør det under tvil og at det ALDRIG vil skje igjen. Prøver da noen annen samma stunt som henne vet dem på forhånd hva som vil skje og kan ikke si at jeg visste ikke og jeg trudde, eller jeg handlet i god tro. Jeg har forøvrig ikke noe problem med at ed, og surrogati blir lovlig i Norge heller. Hvis noen vil hjelpe barnløse gjennom å donere egg, eller låne ut livmoren sin skal da ikke jeg hindre dem. ære være dem for det. Dem som klarer å bære en annen kvinnes barn i 40-41 uker for så å gi dem bort,må ha et større hjerte en jeg noensinne kan drømme om å få.

Annonse

Hva som betegnes som medisinsk behandling er selvfølgelig et definisjonsspørsmål. Men for meg er det en medisinsk behandling, og min surrogat ser på det på samme måte. Samtidig får hun oppfylt sin drøm om å faktisk gjøre dette.

ANg KAV, så trenger man ikke å skape presedens dersom de lar henne få amnesti, lar henne adoptere pga særlig tilknytning (hun har vært mamman til guttene i et år) eller de kan ta guttene inn på humanitært grunnlag. For eksempel.

Er det mulig? Du sammenligner surrogati med medisinsk behandling ved barnløshet? Ja, det er en rettighet å kreve medisinisk hjelp når man vil lage barn, men da mener norsk lov alltid at disse barn skal bæres og fødes av egen kropp. På ingen måte er det tenkt å hjelpe barnløse å reise til utlandet, kjøpe alt av utstyr (egg, sæd og leid livmor) og få et fiks ferdig barn.

"Synes det er handel når du går inn på "babybutikken " og velger deg ut den perfekte blandingen og putter det inni en livmor i 9 mnd, for så og ta med deg barna hjem"!

Du vet tydeligvis lite om hvordan dette foregår:)

Gravid i hjertet, skulle du få en norsk surrogatmor kunne du få et seriøs problem. Når hun føder barnet i Norge er det definitiv hennes barn (norsk lov definerer kvinnen som føder som barnets mor). Hva gjør du da når surrogati plutselig ombestemmer seg og vil beholde barnet selv? I USA er det ikke noe problem, dette har skjedd der før og barnet blir hentet og gitt til oppdragsgiveren. I Norge er det umulig. Du ville ikke engang fått besøksrett (med mindre mannen din ga sin sæd slik at barnet er også hans, men igjen, du er og vil aldri være barnets mor etter norsk lov)

Ved at myndighetene gir helt klare meldinger om at dette er en engangsforeteelse og ikke er presedensskapende. Dette ble IKKE gjort i forkant av at KAV reiste til India. Hun fikk til og med forhåndsgodkjent fødselspenger hos NAV, noe som sier noe om hvor tvetydig regelverket var da.

Forøvrig kan jeg ikke helt se problemet med at kvinner ikke skal kunne reise utenlands å bruke surrogat så lenge de bruker egne egg. Menn kan jo gjøre det bare de bruker egen sæd...

:-)

Hvorvodt man vil velge adopsjonsmåten eller surrogati må for min del bli opp til dem som må ty til denne problemstillingen å avgjøre. mange av disse barnløse hadde ikke trengt å reise til India heller hadde man åpnet for muligheten her. Noen ØNSKER faktisk å adoptere barn som har vanskelig fra utenlandske adopsjonbyråer. Så hvis dem bruyker køen og penger på¨det, eller surogatmødre, det spiller ingen rolle for meg. Så de 10 andre parene hadde mer en gjerne fått komme for min del. Men hvis det nå skulle være slik at Norge da bare åpnet for Volden,og de presiserer at det er bare denne gangen det er åpnet for så vil jo etterkommer esom prøver samme stuntet vite at dem ikke hart en sjans.

Annonse

Jeg kunne aldri drømt om å bruke norsk surrogat. Det er ikke lov her, det er ikke gode prosesser her, og derfor valgte vi USA. Vi vet at surrogaten er godt screenet, at hun neppe vil ønske å beholde barnet. Det er helt uvanlig at man ved bruk av surrogati der surrogat ikke har genetisk tilknytning til barnet, opplever at surrogaten vil beholde barnet.

Jeg får en dom på at jeg er mor i USA, og skal evt stebarnsadoptere i Norge, så jeg ser ikke det store problemet. Forøvrig er jeg også barnets genetiske mor, bare til opplysning.

Takk og lov at dine meninger ikke deles av majoriteten i Norge. Akkurat som mange andre lover og regler som er ulike i USA (dødsstraff, rettigheten til våpen osv)

Kunne tenke meg at de også har en del med penger å gjøre. I USA betaler du alle utgiftene, i Norge er det tross alt trygdesystemet som står for medisinisk behandling.

Nå har jo ikke KAV gjort alt riktig ift indisk lovgivning heller. Og det kommer aldri på tale at de bare blir satt ut i skogen. Hvis KAV er så dum at hun forlater barna i India, så får hun bare ha det så godt. KAV har fått flere tilbud om å fornye visumet sitt, som hun har takket nei til for å ha et nytt pressmiddel. Ja, det er begynt å gå prestisje i denne saken, men staten kan ikke droppe det nå.

Når disse guttene kommer til Norge vet alle hvem de er. De er gjengitt med navn og bilder. Det kommer til å bli utrolig stigmatiserende for dem og. Hun har brukt dem for alt de er verdt, og det kommer kun til å gå utover barna i Norge og.

Ikke noe galt i det.

Har ei venninne (norsk) som donerte bort egg. Dette fordi jeg trengte egg, da dette var i Danmark fikk hun ikke donere til meg, men jeg kom inn i systemet.

På den tiden var det kun kvinner med dansk statsborgerskap som kunne få donoregg der, men fordi jeg hadde ei så god venninne som ga egg slapp jeg unna køen på 2-3 år, fikk donoregg etter ca 3 mnd.

Danmark åpnet kort tid etter for ed for kvinner i andre land også.

Trur faktisk ikke jeg hadde hatt noen formening om det som nyfødt. Og jeg er rimelig sikker på at jeg ville ha sett på min mor som gjort alt i sin makt får å få meg som min mor også. Den moren som fødte meg i surogat, har jo for den saks skyld ikke trengt å være moren min heller hvis eggene kommer fra noen annen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...