Gå til innhold

Ingen vil hjelpe lille gutt med å få hørselen tilbake!!!!!!!!!!!! ( langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er min historie om hvordan helse norge behandler mennesker..

Etter ett par dager hvor jeg syntes lille gutt på 5 mnd var blitt så passiv og stille, fant jeg tilfeldigvis ut at han ikke reagerer på lyd.. Dette var på fredag kveld og fastlegen var akkurat stengt. Etter flere desperate forsøk til å få lille gutt til å høre noe som helst, fant vi ut at det var nytteløst og at han rett og slett ikke hører.

Hvordan reagerer man når man skjønner at barnet ditt ikke hører, og kanskje ikke hørt på en stund. Jeg ble helt satt ut og det gjør meg vondt i hjertet.

Vi heiv oss i bilen og kjørte inn til Volvat, der fikk vi raskt time hos en barne lege. Som kunne fastslå at det IKKE var øre betennelse eller ørevoks. Fikk en henvisning til øre,nese,hals som jeg da måtte dra til på mandag. Mandag og dette var fredag kveld.

Jeg reagerte litt på dette for jeg syntes det er litt lenge for en liten gutt å måtte vente helt til mandag for å få hjelp. Så jeg og min samboer satte igang for å finne ut hvem som kunne hjelpe.. OG det skulle ikke være lett!!!

Sykehusene kunne ikke hjelpe... For det var jo ikke akutt og så var det fredag kveld... Og skulle jeg få hjelp fra noen sykehus måtte vi få ny henvisning der det sto at det var Akutt.. " ER DET MULIG"

Ja det er vist det,!! så jeg og gutta heiv ossi bilen til legevakten for å prøve å få henvining . Der ble vi nesten latterliggjort av han legen som også tok en raskt titt inn i øra på gutten. Men å sende oss noen sted på en fredag kveld kunne han ikke gjøre..

Så vi reiste hjem uten å få noe hjelp, men den dagen hadde vi iallefall gjort alt vi kunne som foreldre. Skulle gjerne ha gjort mer!!!

Er helt sikker på at han har hørt tidligere. Han skravlet og brummet veldig for en tid tilbake, men nå er det bare ett par pipe lyder. Og jeg merker at han blir nervøs når vi er andre steder å ikke kan se meg. Da blir han helt fra seg stakkar.. Og han er blitt mere innesluttet..

Jeg tror det er vann i øret som har tettet seg helt. på hørsel testen de tok når han var født slet de lenge med å finne hørsele hans.. men etter gjentatte forsøk og ett større apparat fant de den til slutt.. Så de konkluderte med at det bare var mye fostervann..

MANDAGEN kom og jeg begynnte å ringe rundt kl 08 på morningen.. Men det skulle ikke være så lett å få noen time. Private kunne ikke hjelpe de henviste meg til sykehusene. Sykehusene måtte ha henvisningen først og ikke nok med det den Måtte bli sendt per POST faktisk!!! Så der hadde vi sikkert kommet inn neste mnd.. Rikshospitalet kunne ikke hjelpe for vi bor i Akershus. Ahus sin barneavdeling ville ikke ta noen ansvar så de sendte oss til øre,nese,hals avd.. Men de hadde ikke noe med barn så de satte oss over til barneavdelingen igjen!!!!!! OMG

Og sånn holdt det på helt til kl 13 på formidagen. Da sa endelig Nydalen at de kunne se på gutten.PUHHH

Da hadde vi ringt alt som var å ringe og nesten ingen kunne hjelpe...

TIRSDAGEN kom og endelig skulle vi få hjelp.. Men nei da.. Der fikk vi beskjed om det vi allerede viste og en ny henvisning!!! Denne gang til Ahus......

Så nå ligger vi i bunken blandt alle andre søknader, så gud vet når lille gull skal få hjelp.

Det gjør utrolig vondt som mor å vite at den lille uskyldige gutten ikke hører når jeg prater og synger for ham. Hvordan opplever han dette.??.Vil han få noen men av dette??Ser jo at han har blitt innesluttet og veldig skremt Og at dette ikke er akutt kan ikke jeg fatte.....

Så nå må vi bare vente for å komme inn på Ahus.. Mens lille gull ikke hører.

Vi betaler masse i skatt for å ha gratis sykehus hjelp, men til stadighet havner jeg på Volvat( Privat sykehus) og må betale dyre summer for å få noen til å se på en!!!!!!!!!!... Sykt..

Øhh foresten ett godt råd.. ikke bli syk på en fredag kveld i Norge

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff da.. ikke kjekt å bli sendt rundt slik. Mener å ha lest i ei bok at døve barn også lager lyder og babler de første månedene, om jeg ikke misforstod det totalt, altså.

Uansett vet jeg jo ikke noe om gutten deres, og har ikke personlige erfaringer. Ville bare nevne dette og ønske lykke til videre.

Skrevet

Dette var trist å lese. Skjønner veldig godt at du er oppgitt og frustrert! Jeg kan ikke tenke meg hvordan jeg ville reagert dersom jeg fant ut at babyen min ikke hørte.

Utifra det du har skrevet kan jeg ikke se at du har vært i kontakt med helsestasjonen/helsesøster. Hvis det er tilfelle, ville jeg ringt dit imorgen. De har jo lege på helsestasjonen som kanskje kan undersøke han, og få fortgang i sakene?

Jeg synes det høres veldig merkelig ut at dere må vente så lenge og kjempe så mye for å få gutten deres undersøkt.

Håper dette ordner seg snarest, og at det går bra med gutten din :)

Skrevet

Huff, så leit å høre - jeg forstår veldig godt din bekymring, og ikke minst frustrasjonen over ikke å komme raskt til spesialist som kan gi svar!

Jeg har også flere ganger priset meg lykkelig over private tilbud, da det ofte tar altfor lang tid i det offentlige. Når en går rundt og er intenst redd for helsa, blir ventetid og uvisshet nesten en uutholdelig merbelastning!

Ønsker deg masse lykke til med gutten og håper dere kommer raskt til noen som kan gi ordentlige svar på spørsmålene deres. Du er flink som står på for sønnen din - vær trygg på at han har det godt hos dere!

Skrevet

Da er vel sykehuset rette sted - helsestasjonen får neppe gjort noe mer dersom henvisning allerede er sendt... Får håpe det går raskt!!!

Skrevet

Ja dette er jo helsenorge i ett nøtteskall!!:/

uff.. håper det ordner seg for dere :))

Skrevet

Har tenkt sånn på dere cmilla80 - hvordan har det gått? Har dere fått innkalling fra sykehuset nå? Klem fra meg

Skrevet

Har også tenkt på dere.. håper dere har fått hjelp nå!

Skrevet

Heisann..

Takk for hyggelig tilbakemeldinger..:)

Vi har enda ikke fått hjelp, men vi har fått en henvisnig til Ahus..

Jeg ringte dit på onsdag for å høre hvor lang vente tid vi kunne forvente oss osv.. Og utrolig men sant kom jeg til ei dame som var veldig forståelsefull og medmennskelig! Hun reagerte med vanntro da jeg fortalte hva vi har hvert gjennom de siste dagene og over hvordan vi har kjempet for å få hjelp..

Det jeg fikk høre av henne var at hun syntes det var rart det hadde tatt så lang tid,for hørselen på små barn prioriterte dem veldig!!

Det var vist henne som satt å tok i mot henvisninger som kom inn, så når vår kom fra øre, nese hals legen skulle hun prioritere den først:) puhhh.. håper på noe skjer til uken!

Det var så lettende å endelig kunne prate med noen som tok dette alvorlig og forsto hvor vanskelig dette er for oss.

Så nå venter vi på at henvisningen kommer frem! Den går jo da som POST!! Vi lever i 2011 Alt annet går på nett, men en viktig sak som en henvisning må gå i post....hmmm snodig!

Lille gutt er ved godt mot.. Tilsynelatende blid og fornøyd. Kanskje fordi han slipper å høre mor synge;)!!!

God helg alle sammen;)

Skrevet

Å, det var godt å høre at dere føler dere har nådd frem! Fint å høre at lillegutt er blid og fornøyd også. Lykke, lykke til videre! God helg og klem

Skrevet

huff jeg føler med dere, håper dere får hjelp snart.

Kan ikke tenke meg hvordan det må være for deg med uvissheten :/

Krysser fingre og tær for at det kommer til å gå bra med gutten din.

Stor klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...