Gå til innhold

Hvor stor er egentlig krybbedødsfaren for babyer som sover på magen?

Anbefalte innlegg

Gjest Mentha og ♥Keiseren♥
Skrevet

Lille gutten her nekter innimellom å sove hvis han ikke kan få ligge på brystet mitt, og da må han ligge på magen. Dette er selvsagt verst på nattestid, og da sover ikke mamma noe særlig akkurat. Er livredd for at han skal slutte å puste, men han ligger jo ikke flatt på magen, tenker jeg, så han får ikke så mye press på nakken og hodet, og så har han gjerne beina trukket oppunder seg. Da har han i det minste tyngdepunktet langt nede. Jeg sitter da oppreist i sengen og halvsover. Det virker som om han sover godt i den stillingen... Bare mamma som er engstelig og må høre etter pusten :/

Nå vet ikke jeg akkurat hva det er som gjør at det å ligge på magen øker risikoen for krybbedød. Jeg liker ikke å la gutten min ligge sånn, men hva skal jeg gjøre når det er den eneste stillingen han roer seg i? Hvis jeg prøver å legge han ned våkner han og begynner å skrike. En natt fikk jeg i det minste lagt han på ryggen mens han lå på brystet mitt, men det ser ut som om det ble med den ene gangen. Å ligge på siden funker heller ikke.

Det samme gjelder på dagtid, men da er det i det minste lettere å holde han under oppsikt.

Han er forresten 5 uker gammel, og ikke spesielt glad i å ligge alene. Har også endel problemer med luft i magen, men vi går til kiropraktor for dette. Regner med det er derfor han vil ligge på magen... Men når han ligger i lekegrind, vogn eller i senga ligger han selvsagt på ryggen. Det er kun når han bli ekstra "mammadalt" at han må ligge på magen. Dessverre er dette ganske ofte blitt i løpet av de siste par ukene.

Noen som har innspill, råd, erfaringer eller tanker rundt dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noen som egentlig vet den risikoen da? Krybbedødsforskningen er vanskelig, er den ikke?

Skrevet

Jeg lot jenta mi ligge på magen i vogna og om natta fra hun var 6 uker gammel.

Hun klarte ikke å sove på magen.

Krybbedød kommer som regel av en feil barnet har og så slutter det å puste. Men det kan fortsatt skje allikevel om barnet ligger på ryggen. Jeg syns du skal gjøre det som du er mest komfortabel med. Har du prøvd å legge han på siden?

Skrevet

ops litt vel trøtt jeg nå. Så at du hadde skrevet at det ikke fungere å legge han på siden. hehe

Skrevet

Grunnen til at faren for krybbedød øker når de ligger på magen er vel i hovedsak at de er for små til å klare å snu hodet bort om de skulle komme til å få nesen tildekket av feks madrassen.. og som en annen en over her sa,noen barn har en "defekt" som gjør at de ikke automatisk vil snu seg bort når de bare puster inn karbondioksis(brukt luft)..

MEN jeg er ingen lege altså- dette er bare ting jeg har lest!

Jeg lot også min jente sove på magen oppå magen min i flere uker. Ville bare sove når hun lå sånn. La meg som deg,med overkroppen min litt lett lutet oppover.

Skrevet

Min lillegutt ville bare sove på magen/brystet i begynnelsen, og vi ble fortalt av både sykehus og hs at vi måtte bare la han sove der om det var der han ville ligge. De sa det var noe helt annet å la babyen ligge på magen på brystet vårt, enn å la babyen ligge på magen i sengen.

Han lå faktisk så mye på brystet mitt å sov at jeg hadde veldig vondt i halebenet i flere uker, fordi jeg satt halveis oppreist, satt liksom på halebenet, om du skjønner :)

Etter en stund ble han mer villig til å sove alene, og nå sover han i sin egen seng hver natt.

Jeg bekymret meg mye mer når han ble 4 mnd., og avhengig av å ha koseklut foran og over nesen når han sov, det var ikke noe gøy! Ble heldigvis avvent med det også.

Litt tall og fakta til slutt:

I 2009 døde 0,02% babyer av krybbedød. Minimale tall det her altså :)

Skrevet

På 80-tallet da alle skulle ligge på magen, var statistikken rundt 180 dødsfall i året, nå når de ligger på ryggen er tallet ned i ca. 10-15 i året, altså en betydelig forskjell.

Sjansen er jo liten uansett, men den øker betraktelig når de sover på magen.

Når han sover på brystet ditt er det noe annet, iallefall rådet de oss til å la han sove slik da vi var på barsel! Det har sikkert med nærheten å gjøre, noe annet når de sover alene på magen. Synes ikke du skal bekymre deg for det når du har han på brystet!

Min hadde kolikk de første to-tre månedene, og fikk bare sove på magen. Han var våken hele nettene da, og sovnet på magen om morgenen (i vugga si). Da lot jeg ham sove slik, men var i nærheten og passet på hele tiden. Litt skjønn må man jo kunne bruke. Babyen må jo kunne få sove også. Jeg valgte iallefall å la ha få det, og heller passe veldig godt på. Det viste seg at min også hadde stiv nakke, har gått til manuellterapeut. Så sikkert samme som med din, at de derfor sover best på magen.

Gjest Mentha og ♥Keiseren♥
Skrevet

Takk for masse fine svar! :)

Da skal jeg prøve å ikke bekymre meg så veldig og heller la han sove sånn som han er komfortabel med. Tenker jo også at det er litt viktig at han får sove godt! Så får heller mamma ta det igjen en annen gang :P

Når flere blir rådet til det bl.a på barsel og hs så regner jeg med det ikke kan være den største faren forbundet med å sove sånn. Vi ble anbefalt å legge vår på siden, men det funket jo som sagt dårlig..

Trass i alt er det godt å høre at det er flere som gjør det som oss! Så krysser jeg fingre for at vi alle får igjen nattesøvnen etterhvert og at de små lærer seg å sove for seg selv :)

Skrevet

min gutt har lagt og sovet på brystet mitt fra fødselen, han sover knapt uten kroppskontakt. Men den siste uka eller to vil har han ikke villet ligge sånn lenger, vil heller ligge ved siden av meg, tett inntil. Han er nå 4,5 mnd. Så kanskje han har vokst det av seg nå. :) har ikke hatt noen betenkeligheter med å ha han sovende sånn, men hadde ikke turt å la han sove på magen i egen seng, da måtte jeg i alle fall ha våket over han konstant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...