Gå til innhold

Barnevern! Noen som kan svare meg?

Anbefalte innlegg

Til dere som enten jobber i barnevern, har vært under omsorgen der eller kan litt ellers..

Hvis man selv har vært under omsorgen til barnevernet, kommer de til å komme og "passe på" når man får unger?

Redd de vil bruke det at moren min ikke var tilstede, og at jeg ikke har fått opplevd ting slik det skal være, så jeg ikke kan være egnet til mor på noe måter..

Noen som kan svare meg?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142887144-barnevern-noen-som-kan-svare-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har selv vært under barnevernets omsorg da jeg var barn, da jeg ble gravid med 1 mann ble jeg kjempeengstelig for at de skulle komme og ta barnet fra meg på sykehuset, var rett og slett livredd. Har i tillegg slitt med depresjoner som kommer og går, og har selvsagt vært redd for at legen min skulle melde dette til barnevernet.

Men nå har jeg 3 barn og barnevernet har aldri vært inne i bildet når det gjelder mine barn. Har vært veldig åpen om mine depresjoner til fastlegen, men har vært litt sta og helst ikke ønsket og ta antidepressiva da jeg er redd for tiden når man skal slutte med slike medisiner , slik at jeg stort sett har fått valium jeg har kunnet ta når det er på sitt verste.

Tror ikke du må være redd for barnevernet selv om jeg kan skjønne du har all grunn til det.

Nei, ikke hos meg hvertfall. Jeg var "barnervernsbarn" og da jeg ble mor som 19-åring så kom ingen fra barnevernet til meg. Tror bare barnevernet kommer hvis man blir gravid mens man er under deres omsorg eller hvis man får bekymringsmelding på seg.

ja.. Det er akkuratt det jeg er nå.. vil og prøver å få barn.. Men på en måte så hindrer den tanken meg..

Siden moren min ikke har vært her før meg og jeg har opplevd omsorgssvikt.. Så..

Jeg har hatt angst helt siden jeg var 11.. Men holder det inni meg, så bare de nærmeste som vet det.

Bra de ikke har vært inni bildet hos deg, etter du fikk barn da, 21:26 ! :-)

Ok, takk! Ble litt mer rolig nå..

Takk til dere begge! :-)

HI.

Ingen grunn til det hvis du ikke har rusproblemer eller lignende.

Men jeg anbefaler deg jo å tenke godt gjennom hvordan du vil være som mor ettersom du ikke har hatt en morsfigur å lære av (hvis du ikke har hatt det i fosterhjem osv.) Du kan jo også ev be om litt ekstra oppfølging hos helsestasjonen hvis du føler deg usikker i rollen.

Lykke til!

Annonse

Det kommer helt ann på om du har noen diagnoser å stri med.

Er du en allminnelig voksen som klarte seg bra i fosterhjemmet, skal det normalt sett ikke være noe problem at du får barn. Vel å merke så lenge du er voksen:-)

Har du derimot en psykiatrisk diagnose kan det være BV vil holde deg litt under oppsikt.

Skulle du ha diagnosen RAD eller lignende, vil jeg anbefale deg ikke å få barn. Med slike diagnoser vil BV helt sikker komme inn i bildet.

Nei, jeg er ikke det.. Men jeg har vært.

Jeg har helt vanlig angst - panikk- sosial - og kan fort få anfall.. Men blitt bedre med tiden også..

Ingen rusproblemer nei! :-)

Nei, bodde hjemme heletiden..

Men siden jeg selv har opplevd det, så tenker jeg automatisk at jeg ikke kommer til å oppføre meg slik som hu gjorde.. Ikke at det er god nok grunn, da..

Takk! :)

Er du under barnevernet og prøver å få barn? Ja- det er smart av deg... Vent nå i allefall til du ikke er barn selv da. Typisk dere barnevernsbarn å få unger i ung alder for å kompansere.....

"Jeg fikk noe av min mor som jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre med - så jeg gav det til mine barn i stedet..."

Kari Killèn

Med mindre du har frivillig oppfølging så. Forstod det slik du var under 18 og under oppfølging av bv. - Litt typisk det der...

Barnevernet kommer ikke inn i bildet med mindre det foreligger en bekymringsmelding. Og om de gjør det, så er det jo hovedsaklig frivillige hjelpetiltak som er aktuelle da...

De er litt påpasselige i fht barn som har opplevd alvorlig omsorgssvikt og selv får barn. Men da er det snakk om barn som selv ruser seg, har lite nettverk og støtte, relasjonsskader eller tilknytningsvansker. Men de gjør jo som sagt ikke noe om de ikke mottar en melding da.

har bodd hos en psykisk syk mor som fikk beholde meg med bv inne i bildet. da jeg selv fikk barn var aldri bv i kontakt med meg som mor.

jeg hadde ikke startproblemer ifh det å bli mamma. det har gått veldig bra.

lykke til.

For at de skal blande seg inn må Barnevernet vite om at du har fått barn. Hvis du er redd for bekymringsmeldinger vil jeg anbefale følgende:

Reager dersom det står informasjon om psykiske plager eller tilværelsen som Bv-barn på Helsekort for gravide.

Forlang å få et nytt helsekort som skal fylles ut fra begynnelsen igjen.

Du skal nemlig ta med helsekortet på sykehuset, der en mengde personer får se det, og kanskje du også tar det med til jordmor på helsestasjonen.

Hvis det står noe om psykiske plager på papiret ditt, vil det øke sjansen for at en eller flere av dem du møter sender bekymringsmeldinger.

Denne informasjonen om deg vil også kopieres fra helsekortet og skrives inn som generell informasjon om deg i helsestasjonens datanettverk, så når det er havnet der vil det komme opp på alle senere kontroller.

Helsestasjonen vil også ha deg til å fylle ut et skjema om depresjon, med ca. 10 spørsmål. Hvis du svarer dårlig på dette vil de anbefale psykolog, og hvis du sier nei vil de kanskje melde deg til Barnevernet.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...