Margarita -- Skrevet 8. februar 2011 #1 Skrevet 8. februar 2011 Fått meg manduka selen nå, og prøvde å legge babyen i den som bruksanvisning tilsier! Fikk litt sjokk, baby må jo ha bena spredd rtt ut til siden??? Hun skrek til da jeg prøvde å feste selen, så det er jo noe feil?? En baby kan umulig ha godt av å spre bena sånn, og det går jo ikke heller.. Nei dette ble jeg helt satt ut av!!
Aibell Skrevet 8. februar 2011 #2 Skrevet 8. februar 2011 Bena på små babyer SKAL spres til siden, ikke henge etter bekkenet. Dette fungerer på samme måte som en frejkaspute som brukes i behandling av hoftedysplasi. For å forsikre deg om at babyen sitter riktig kan du ta tak under knehasene og løfte knærne opp og vippe babystumpen inn mot deg, slik at ryggen får en cform og spriket på bena blir helt riktig. Da skal det ikke være ubehagelig for babyen. Om ryggen blir helt rett og bena rett ut og knærne peker nedover kan det bli et ubehagelig spenn i korsryggen. Så igjen, løft knærne opp og litt inn slik at bena sammen med baken former en M.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 8. februar 2011 #3 Skrevet 8. februar 2011 Hvis hun fortsatt er ganske liten bør du kanskje bære henne i spedbarnsinnlegget, som ligger på innsiden av ryggpanelet...? Da kan de bæres i froskestilling, og så kan man gå over til den stillingen med beina spredt etterhvert som de blir større. Når de sitter slik med spredte bein får de knærne høyere enn rompa, og dette er en mye mer ergonomisk korrekt stilling enn f.eks den de får i babybjørnen. (når det er sagt, er det bedre med sjal til de aller minste babyene, derfor bruker jeg Close Baby-sjalet mitt de første 4-5 mnd, og går over til Manducaen da.. De i bærebutikken sa også at Manducaen egner seg best fra 4-5 mnds alder ca, men som sagt, bruker du nyfødtinnlegget skal det gå bra å bruke selen helt fra starten også!)
trutta Skrevet 8. februar 2011 #4 Skrevet 8. februar 2011 hei du, har også Manduca, og brukte den siden snuppa var rundt 4 uker. I denne tiden brukte jeg spedbarninnlegget. Det er en tid mellom 2-4 måneder, eller ca. fra størrelse 62-68 der det kan blir ubehagelig for babien å sitte i manducaen. Da er babien for stor for spedbarninnlegget, men lårene er fortsatt for korte for å henge ved siden av kroppen din. Så lenge du bruker innlegget må bena være innenfor manducaen. jeg brukte en sjal for å binde av den delen de sitter på, slik at manducaen blir smalere akkurat der. Da blir bena ikke spredt så voldsomt. Vanskelig å forklare synes jeg. Har du prøved youtube? Der noen video om manducaen som er ganske nyttig. Lykke til sylvia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå