Gå til innhold

Tar dere FOLAT etter uke 12?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble anbefalt å ta 400mg folat fram til uke 12, men hvor mye folat kan man ta etter det?

Kjøpt vanlige vitaminer og der er det 200mg folat, er det nok?

Takk for tilbakemeldinger på forhånd:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

200 mcg folat skal være nok etter 1. trimester ja. Men ingenting i veien for å ta 400 mcg heller.

Skrevet

Det har ingen hensikt å ta folat etter uke 12!

Jm anbefalte meg å begynne med omega 3 kapsler etter uke 12. Dette er bra for utviklingen av hjernen til babyen.

Skrevet

Jeg droppet folat etter uke 12, da jeg fikk beskjed om at det ikke hadde noen hensikt etter det.

Skrevet

Ja, men fordi det er et vitaminkomplex for gravide som, i tillegg til folat, har alt man trenger av vitaminer og mineraler(i forsiktig men riktig dose) i svangerskapet. Bor i Spania og har faatt beskjed om aa ta dem hele svangerskapet, og gjerne under amminga ogsaa.

Skrevet

Ok, takk for tips:)

Jeg har et problem med å svelge tablettene, kapslene...så jeg tar vitaminer i flytende form:) de inneholder 200mg folat, det er sikkert mer enn nok...

Skrevet

Jordmoren min sa at man gjerne kunne fortsette med folat da det visstnok hindrer at morkaken løsner for tidlig.

Skrevet

Ja det tar jeg. Folat er kjempeviktig for utviklingen av sentralnervesystemet, ikke bare for lukkelse av neural tuben. Sentralnervesystemet utvikler seg gjennom hele svangerskapet.

Skrevet

Jepp jeg tar det oxo....jeg tar det pga at jeg har cøliaki...har lest at for mye er ikke så bra heller...tror det var noe med at det kunne gi astma utvikling senere....det var en artikkel inne her på BIM for ikke så lenge siden om det...jordmor sier at alle burde ta det en stund uansett etter 12 uker....så det er litt opp og ned hva enkelte synes...se på blodprøvene og se hvor mye du har kanskje??

22+6

Skrevet

Det er vel kun vitamintilskuddene for første trimester som inneholder folat, mens de som er beregnet fra 2.trimester er uten?

Leste i alle fall et sted nå nylig at tilskudd av folat kunne gi astma. Nå har jenta vår, og SAMTLIGE (dvs alle tre) av hennes tremenninger (født etter henne) på pappaen sin side fått astma, så da ligger jeg langt unna folat fra jeg rundet 12 uker.

Husker at med snuppa vår brukte jeg vitamintilskuddet beregnet for 1.trimester (altså det med folat) gjennom hele svangerskapet, og jeg tenker som så at det er en unødig risiko for meg å ta igjen med tanke på familiesvakeheten som allerede finnes.

Skrevet

Tror ikke det vil skade med litt folat også etter uke 12.

Jeg tar mine vanlige vitaminer i flytende form,(200mg folat) men det er ikke vitaminer for gravide, det er for alle. Tror jeg skal bare fortsette med det:)

Skrevet

Nei, jeg fikk samme beskjed som "Lillegull og nurket + spire<3" lenger opp her, da jeg var til UL i uke 12. Ingen hensikt å ta etter uke 12.

Skrevet

Hei jenter, min lege sa til meg på 1. kontroll at jeg skulle ta folat de første 4 mnd. men ikke vet jeg. Har nå tatt det til nå, er 13+2, men tenker jeg dropper de og tar multivitaminer istedet snart. Det er jo folat i de også, bare litt midre.

Skrevet

Jeg tar det fortsatt i uke 23, men det er bare fordi jeg fortsatt har tabletter igjen, og det blir nok ingen flere i vennekretsen som får barn, så jeg vil helst ikke kaste tablettene. Jeg burde være ferdig med det til neste uke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...