Gå til innhold

første legekontroll?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er visst veldig opp og ned. Med første mann for 4 år siden var jeg inne til kontroll rett etter positiv test (trodde det var vanlig da...), og da gjorde de alt av prøver.

Med nr. 2 fikk jeg beskjed å komme ca uke 10, mens denne gangen fikk jeg beskjed om å komme mellom uke 12-16. Det synes jeg er veldig sent. Men de sa jeg kunne komme før hvis jeg absolutt ville.

Begrunnelsen for så sen kontroll var visstnok at flere av testene ikke kan gjøre før uke 12, men med første man tok de jo alle testene allerede i uke 4.

Men uansett, tror det er vanligst med 1. kontroll ca uke 10-12.

Hei og gratulerer :D

Jeg var hos legen to dager etter positiv hjemmetest, men fant fort ut at det ikke var boe vits i å dra til legen. Vi gjor jo ingenting. Jeg hadde første kontroll i uke 9. :) Legen sa at det var ikke vits i å gjøre noen kontroller i form av blodprøver å sånt før uke 9.

Annonse

Gratulerer :)

jeg var til 1. kontroll nå på mandag, var 10 fullgåtte uker da. Til alle kontrollene tas det med urinprøve, og den første kontrollen tas det i tillegg blodprøver. Her er en link som er nyttig å lese:

http://www.helsedirektoratet.no/gravid/nar_du_er_gravid/kontroller_og_oppfolging/svangerskapsomsorgen_752014

Dette er helsekort for gravide, som fylles ut på 1. kontrollen:

http://www.ferdighetssenteret.uib.no/wysiwygpro/uploaded-docs/ferdighet/www/akuttmedisin/bildedatabase/gynbilder/remisser/helsekort.pdf

Lykke til videre! :)

Jeg var på min første kontroll i uke 8. Da fylte vi ut helsekort for gravide, hun tok en GU av meg for å sjekke hvor mye livmoren har vokst (den var knapt forstørret i følge min fastlege og at jeg var ca. halvveis i uke 7) + at man alltid skal ta en chlamydia test og celleprøve. Tok også blodprøver, målte blodtrykk og gikk på vekten. Første kontroll skal være mellom uke 8-12. Neste kontroll er i uke 24-25 hvis du har et normalt svangerskap. Det er selfølgelig ultralyd i mellomtiden (mellom uke 17-19)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...