2tettebabyer Skrevet 8. februar 2011 #1 Skrevet 8. februar 2011 1. februar kl 10.00 hadde jeg time på sykehuset der de skulle prøve å få i gang fødselen med stripping og akupunktur.... jeg hadde da 3 cm åpning og var helt moden, det var bare riene som manglet. da jeg kom hjem måtte jeg sove litt for akupunkturen slo meg helt ut. sov i 4 timer og da jeg våknet var jeg full av energi. gikk en lang tur, uten nedpress, noe jeg har hatt masse av den siste mnd, men kjente noen sterke kynnere. ved middagsbordet i 5 tiden så kjente jeg at takene var der, ikke vonde, men de ga seg heller ikke,men siden jeg har hatt så mye lurerier våget jeg ikke håpe på at det var alvor denne gangen. utover kvelden tok det seg opp, men fortsatt ikke vondt. kl halv 12 gikk jeg til sengs, men jeg fikk ikke sove for nå hadde det begynt å bli ganske så ubehagelig. det var nå ca5 min mellom og de varte i ca 50 sek. men intensiteten uteble og det var ergo ikke vits å dra inn riktig enda på sykehuset. Hverken jeg eller gubben klarte å sove, så ble bare sittende i sofaen og prate, og kl 01.30 våknet dattera vår. da kl var 02.00 fant vi ut at vi likegodt kunne dra opp til bestemor og bestefar med henne og ta turen til sykehuset for en sjekk. riene satt på dette stadiet kun i magen og var bare ubehagelige, men ikke direkte vonde. kl 03.00 ankom vi sykehuset. jm sjekket og jeg hadde 4 cm åpning, men vannblæra presset godt ned for hver ri og hun mente det ville gå fort når den sprakk. De tok ctg, og jeg fikk tilbud om å bli og slappe av i badekar. Jippi tenkte jeg, det vil jeg, men gleden ble kortvarig da hun registrerte at hjertelyden til baby sank for hver ri og hun trakk tilbake hele badekaret, for her måtte baby få elektrode på hodet. Mens jeg satt der og ble registrert ble riene plutselig mye vondere og de endret helt. nå satt de bare i korsryggen og minnet mer om første fødsel. jeg orket ikke sitte i stolen lenger og måtte få "gåstol" å lene meg på inn til føderommet. jeg sto litt i den, ikke lenge, for jm ville sjekke åpning igjen. 6 cm hadde jeg. da var kl kvart på 4 og kl 4 fikk jeg lystgass.. jeg sang shalala for full hals!! RUS, deilig 9 mnd siden sist!! gud å gøy det var å føde på dette stadiet. også kastet jeg opp, ble litt heftige mengder med denne lystgassen. Effekten ga seg etterhvert og kl 05.00 spurte jeg om det var noe hun kunne gi meg. fikk da tilbud om noe sterilt vann som hun satt i ryggen min, hun sa det var vondt å sette det, men gikk over etter 1 min. Dum som jeg var tenkte jeg at jeg ikke ville merke noe særlig til den når jeg hadde ri uansett, men DER tok jeg FEIL. Satan så vondt det var, au au au. til alle som skal føde: IKKE SI JA TIL DETTE. det værste av alt var at den ikke hjalp. på dette stadiet hadde jeg 7 cm åpning og jeg snuste litt på epiduralen. en gang mellom dette hadde hun og satt på disse elektrodene som resulterte i at vannet gikk. følte jeg tisset og tisset og tisset :-) plutselig bestemte jeg meg for at NÅ ville jeg ha epidural. men da var anestesilegen opptatt med et par andre, men hun gjorde i stand og mente jeg kunne rekke den. da hun gikk ut for å hente legen sjekket hun åpning, 7 - 8 cm og jeg kunne rekke det, 5 min etter var legen på plass, hun sjekket meg igjen for sikkerhetsskyld og ops, plutselig var det 10 cm og jeg kunne bare glemme epiduralen. Herregud for et mareritt, jeg skrek til legen "ikke gå" , men han sa lykke til og kom seg ut i en fart. alt hadde gått veldig fint til nå, jeg hadde pustet fint, og hadde kontroll over kroppen, men nå mistet jeg det helt. mye er svart, men jeg kjeftet og klaget og skrek om hverandre og gubben min ble både gul og blå på armen stakar. jeg klemte i armen hans for hver ri, og det var nok litt ubehagelig for han stakar. vi har jo kjempekrefter :-) jeg trodde at når man hadde 10 cm åpning at da kom pressriene, men det var feil gitt. Hun var så langt oppe at det ikke nyttet å presse enda. jeg hadde full åpning kl 05.30 og kl 06.43 ble hun født. så det var en heftig drøy time. jeg fikk lov til å starte å presse litt før i håp om at hun ville flytte seg nedover, i og med at det ikke var så lenge siden jeg hadde født før. Men da jeg presset sank hjertelyden igjen og lege og overlege kom for å bidra. da var det mye på en gang, de skulle stikke hull på urinblæra mi, jeg skulle få lokalbedøvelse, og varsel lampen lyste, så de gjorde klart tang for å dra henne ut. mens alle var opptatt med sitt drev jeg fortsatt å presset som jeg hadde fått beskjed om, og plutselig sier legen : "se der kommer hodet" jm overtar, legene går ut, jeg presser i ca 5 min, og ENDELIG var snuppa ute :-) :-) herregud for en lettelse :-) Fødselen i seg selv gikk jo egentlig ganske fort, men slutten tok så lang tid og var så intens at jeg ikke vil bruke ordene drømmefødsel, men det var drømmefødsel frem til full åpning, også synes jeg det ikke var noe vondt å presse henne ut :-) kl 03.00 kom jeg altså inn på sykehuset og kl 06.43 kom Hedda til verden. så det tok jo under 4 t. :-) måtte sy litt her og der, men ellers greit. flott opphold på sykehus hotellet, og nå er vi hjemme og koser oss med ei som nettopp ble 1år og ei nyfødt lita engel :-) Dette ble kanskje litt langt, men ønsker alle gravide lykke til med fødsel og tiden etterpå :-) PS jeg er litt stolt nå i ettertid å ha klart å føde helt selv :-) første gang fikk jeg både epidural og jenta ble tatt med tang :-)
Elinnord g11+g13+j14 Skrevet 8. februar 2011 #2 Skrevet 8. februar 2011 Gratulere så mye! Kjempeflott fødehistorie:) Måtte le litt av synginga:P Er sikkert noe sånt jeg kommer til å finne på Lykke til videre:D
Drømmefanger<3 Skrevet 8. februar 2011 #3 Skrevet 8. februar 2011 Gratulerer med veslejenta - flink har du vært!
juliea med pike 07.03.11 <3 Skrevet 8. februar 2011 #4 Skrevet 8. februar 2011 Gratulerer med Hedda =) Kos dere alle 4 =)
2tettebabyer Skrevet 8. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 8. februar 2011 tusen takk :-) ps: hun var 3056 gram og 50 cm lang :-)
superhygge Skrevet 8. februar 2011 #6 Skrevet 8. februar 2011 Gratulerer med jenta! Men jeg hang meg opp i en liten ting her: "stikke hull i urinblæra mi"??? Hjelpes! Er dette vanlig, eller? Hørtes jo fryktelig ut!!!
Tira Skrevet 8. februar 2011 #7 Skrevet 8. februar 2011 Sto vannblære. Sikter sikkert til fostervannsekken? Håper jeg inderlig!
superhygge Skrevet 8. februar 2011 #8 Skrevet 8. februar 2011 Nei, det står urinblære, jo!!: "da var det mye på en gang, de skulle stikke hull på urinblæra mi, jeg skulle få lokalbedøvelse, og varsel lampen lyste..." Uæææ, synes det er nok "rart" som kan skje under fødsel om ikke dette også er noe å grue seg til??
Gjest Skrevet 8. februar 2011 #9 Skrevet 8. februar 2011 Gratulerer så mye Høres ut som en flott fødsel, med en slitsom og hard slutt, men heldigvis er det meste glemt når man sitter der med babyen i armene Kos dere, og nyt tiden med de to jentene
Sessan <3 apriljente Skrevet 8. februar 2011 #11 Skrevet 8. februar 2011 Gratulerer med ei perfekt og god lita jente ) og lykke til som tobarns mamma, sikkert en herlig følelse <3
Miamor og mannen Skrevet 8. februar 2011 #12 Skrevet 8. februar 2011 Gratulerer så mye nok en gang! Så flink du har vært og så fint navn dere har valgt. Lykke til videre!
blå og rosa+lillebror Skrevet 8. februar 2011 #13 Skrevet 8. februar 2011 Gratulerer så mye Skjønner godt at du er stolt over å ha klart å presse ut baby selv, min ble og tatt ut med hjelp, vakum, så håper jeg og klarer det denne gangen. Kos dere med gullet
sisten Skrevet 8. februar 2011 #14 Skrevet 8. februar 2011 Gratulerer til dere:-) lykke til med spedbarnstiden :-)
2tettebabyer Skrevet 8. februar 2011 Forfatter #15 Skrevet 8. februar 2011 tusen takk for alle gratulasjoner!!!! :-) Det med urinblæra vet jeg ikke om det er rett å si "stikke hull", men de skulle tømme den og brukte en lang nål av noe slag. det var ikke så vondt, men veldig irriterende for jordmor klarte aldri å tømme den og det var så vondt å ligge på rygg med rier (ikke pressrier). så legen måtte til og hun klarte det til slutt tror jeg. jeg var så fjern på det tidspunktet at jeg fikk bare med meg bruddstykker. så at jeg glemte å skrive at hun hadde navlesnora tre ganger rundt halsen at det var derfor det tok så lang tid å få henne ned på bekkenbunnen, pluss at det var derfor hjertelyden sank.
Trollmor til 2 Skrevet 9. februar 2011 #16 Skrevet 9. februar 2011 Gratulerer så masse med Hedda =) Det er deilig at det endelig er over, ikke sant? Gøy å ha lest historien din =) Har jo fulgt med deg og lureriene dine vettu =) Masse lykke til med begge barna dine!
2tettebabyer Skrevet 10. februar 2011 Forfatter #17 Skrevet 10. februar 2011 haha, ja jeg var lei av lureriene:-) glad når jeg skjønte at dette var ekte rier :-) lykke til te deg og :-)
C [ ♥♥ ] Skrevet 10. februar 2011 #18 Skrevet 10. februar 2011 Gratulerer med lillebarnet, og med "egen" fødsel )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå