Gå til innhold

Sønnen min vil være mer hos faren.. hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Hei:)

Jeg har en tenåring. Fortiden er han 50% hos faren og 50% hos meg. Slik har vi hatt det lenge. Nå vil han være mer hos faren og det knuser hjertet mitt.

Han sier at grunnen er at han vil være mer med venner og det kan jeg forstå. Jeg flyttet fra faren da det ble slutt og flyttet ca 10 min unna med bil. Jeg har sagt til gutten at jeg kan kjøre han når som helst og hvor som helst. Men dette er ikke lenger godt nok.

Jeg vet at faren lar han få gjøre stortsett det han vil. Han får spille dataspill med 18 års grense, det er helt uaktuelt her. Har tatt det opp med faren, men han bryr seg ikke. Han får være våken så lenge han vil. Faren er mye på jobb, så det er lite kontroll over hva gutten foretar seg. Han er stortsett alene fra han er ferdig på skolen til gjerne 5-6 tiden.

Så hva gjør jeg?

Fortsetter under...

Snakker med gutten og sier at det ikke er aktuellt. Han må være ansvarlig og ikke bare gjøre det han merst lyst til for det er gøy. Du har tilbydt han gode alternativer, du er ikke langt unna og du kjører villig vekk. Slik er det og slik skal det være. Stå på ditt.

Glemte å si at barn ikke skal kunne "shoppe" foreldre etter hvem som behager dem mest. Vanlige unger kan ikke det, og det skal heller ikke skilsmisseunger kunne gjøre.

Ungene til mannen min er også ute på shopperen,, nå vil de til oss. Det er ikke bare noe man kan gjøre for eget forgodtbefinnende. Joda de skal høres, men de skal ikke bestemme. Det er mange ting å tenke på i oppveksten, venner er bare en ting.

Er så mange som mener ungene skal bestemme selv når de kommer i den alderen, og at det er hårreisende å si nei til dem. Men det er jo ikke det. Det er faktisk nødvendig å si nei til dem. Det at faren jobber så mye taler også i mot, fordi om en tenåring godt kan være hjemme alene noen timer, er det jo best å komme hjem å få unnagjort lekser og måltider før man går ut å koser seg.

Stå på ditt.

Men hvis han er tenåring, så kan han vel strengt tatt bestemme selv hvem han vil bo hos? Er det ikke en aldersgrense på 12 år, eller er den kanskje foreldet...?

Uansett, hadde strukket meg her, for det kan bare gjøre vondt verre i ettertid dersom du nekter. Kan jo hende han vil endre mening, og angre seg etterhvert?

Må jo også si at det ikke er særlig bekymringsverdig at han er alene hjemme fra skoleslutt og fram til fem-seks tida. Det burde han være fullt i stand til å klare. Hvis ikke det er av spesielle årsaker du ikke liker dette da ( som guttens personlighet o.l )....

Min datter på 10 er hjemme alene fra kl. tre til nærmere fem, og takler dette utmerket.

Ville prøvd å fått en dialog med både far og sønn tilstede, om hvordan dere best kan løse dette.

Annonse

Ja, han kan komme med egne ønsker nå. Men ikke bestemme.

Nei, det er ikke så bekymringsverdig at han er alene til 5-6. Jeg bare synes det er trist. At gutten går uten mat til så sent på dagen. (han er for lat til å lage seg mat) Lekser og slikt blir dårlig fulgt opp. Faren er liksom ikke til stede. Er det som bekymrer meg. Synes ikke det er rett at gutten skal velge å være hos faren fordi han slipper å gjøre noe der, at han er uten grenser osv. Faren får ikke med seg noe som helst..

Ja, vet dere sikkert tenker at det er noe jeg bare sier.. men det er faktisk ikke det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...