Gå til innhold

Hvordan få de #### sårene til å gro?? Brystknopper...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Marerittet er i gang igjen. Smertehelv### hver gang jeg ammer, såre brystknopper - blodige og med sprekker. Lufttørker m/ morsmelk nesten hele døgnet, har albueskjell, salver, you name it. INGENTING hjelper. Forrige gang sluttet jeg å amme i en uke slik at sårene fikk gro skikkelig. Men fordi pumping gjør like vondt og jeg ikke får tømt brystet nok v/ håndmelking ledet det til tette melkeganger som jeg nesten ikke fikk løst opp.

Er så fortvilet nå. Håndmelket meg et døgn til sårene var nesten grodd, men de sprakk opp igjen etter noen lange ammeøkter. Jm har aldri sett mer perfekt ammeteknikk sier hun/de (fikk innarbeidet ved forrige barn), så det er ikke årsaken til sårhet. Har en gutt på 20 mnd her, og har verken kapasitet el energi til å sitte og håndmelke hele tiden... Så ammestopp denne gangen skremmer meg litt.

Har ikke sopp ol...

Forstår ikke hvordan dere andre klarer å få sårene til å gro? Har virkelig prøvd ALLE triks i boken, men uten hell.

Gjør det forresten vondt på aerola hos dere? Hos meg er det skikkielig ømt og vondt der også...

TIPS? Mottas i så fall med STOR TAKK!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen bedre tips enn å få til riktig sugetak og stappe mest mulig av det brune området rundt knoppen inn i munnen til babyen.

Om det er noe trøst så har mine sår så godt som grodd igjen ila 1,5 - 2 uker, hold ut :) Ammer hver tredje time

Skrevet

Hvor sår var du? Så lenge jeg ammer ser det ut til at deikke gror, de går jo litt opp igjen, spes når jeg ammer med korte mellomrom - noe hun rår over og ikke jeg. Har god ammeteknikk, og hun har godt sugetak...

Skrevet

Vet hvordan du har det. Har gått gjennom et smertehelvete selv. Nå er mini bare 9 dager, men har vært fullstendig hudløs! Pumpa i et døgn, brukt skjold mens jeg amma (men det var like vondt - men slipper slitasjen). Redningen så langt er avent sine melkeoppsamlere/brystskjold. En stor plastkopp med luftehull i toppen. Begynte med de i går, og er bedre allerede. Kanskje det er det du mener med albueskjell? Er ikke helt inne på disse greierne jeg..

Med eldste brukte jeg skjold hele ammeperioden. Hun fikk ikke tak. Brukte medela sine, brukte avent etterhvert, men de er større så brystvorta må suges lenger ut (tror det er derfor det er vondt med skjold denne gangen), men har ikke fått tak i medela sine.

fant forresten medela sine på nettet i går på megogmagen.no, har bestilt, men håper jeg slipper å bruke de

Skrevet

Pass på at baby ligger høyt nok oppe slik at han ikke drar ned puppen når han spiser.

Smør m pattesalve som kjøpes på felleskjøpet eller elisabeth arden 8hour salven- bare vask av før melking. Smør dette på ofte! Gjerne en gang annehver time. Her måtte jeg håndmelke 2døgn og smøre og da gikk det over. Ett døgn ble rett å slett for kort tid.

Skrevet

Tusen takk dere! Sitter her og gråter i fortvilelse... Det er så vondt, og så frustrerende når hele døgnet dreier seg om smerte, grue seg, lufttørking, koking, osv... Jenta mi er ikke så stor enda hun heller, kun 9 dager hun også.

Et lite spm bare: hvordan vaske av salven? Den trekker jo litt inn i huden og jeg er livredd for å "vaske" såret opp igjen ved å vaske...

Skrevet

Jeg vet! Kommer an på hvilken salve du bruker. En del salver trenger du ikke vaske av. Selv prøvde jeg brulidine i går etter å ha lest det på ammehjelpen.no Den må vaskes av, og brukte den bare en gang, men iallefall... vasket av med våtserviett. Holdt den der en liten stund først, var kjølende og godt, og tok bort litt etter litt. Ellers, viss du dynker brystvortene litt i morsmelk forsvinner kremen. Merket det da jeg brukte skjold under amminga. Brukte de også mellom amming for å skåne vortene, hadde et innlegg utenpå, fordi melka renner med en gang jeg får på skjold. Da fylltes puppen på skjoldet seg opp med melk slik at vorta ble liggende og bade i melk, og kremen forsvant med den.

Ble litt rotete det der. Kort oppsumert: bade brystvorten i morsmelk og tørk av med våtserviett er mitt råd.

Skrevet

Jeg syms ikke det hjalp å smøre når jeg hadde sprekker og sår. Det som reddet meg var lufttørking mest mulig og med andremann måtte jeg også bruke skjoldd en periode.

Det som hjalp mest med førstemann var når jeg sluttet å sove med bh om natta. Det ble mye søl, men jeg hadde et håndkle under meg og når jeg ble bra gikk både dyne og overmadrass i vaskemaskinen.

Med andremann hjalp ikke det nok og da ble jeg anbefalt skjold fra ammehjelp på sykehuset. Jeg fikk beskjed om at det var viktig det var stort nok så ikke brystvortene kom nær kanten, for da kan man få gnagsår. Hos meg var det verre på den ene siden enn den andre, så jeg brukte skjoldet kun på den ene siden, så da var det greit å amme uten når såret hadde grodd.

Skrevet

Glemte å skrive at det er viktig å variere ammestilling også, for da varierer du hvor belastningen på brystvorta er størst.

Skrevet

Hør med lege om å få Fusidin salve hjalp mye her, vasket lett av med små mesoftkluter dynket med saltvann (øyebadevann). Brukte mye tvillingstillingen når jeg ammet for å avlaste sårene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...